הדור החמישי של הריינג' רובר הושק קצת לפני תחילת 2022, הגיע אלינו כמעט בסמיכות להשקה הבינלאומית, וקבע ללא ספק סטנדרט חדש, וגבוה מאוד, בקטגוריית רכבי השטח היוקרתיים. ברמות הגימור והאבזור הגבוהות מדובר בפאר של ממש, עם שלל טכנולוגיות ומערכות ייחודיות שלנד רובר רשמה עליהן פטנט. מעל 100 פטנטים רשומים מוטמעים בריינג' הזה, בהם מערכת התאורה בפנסים הקדמיים המסוגלת להאיר באופן שלא יסנוור נהגים אחרים.

הדור החדש כולל גם מערכת מתלים ייחודית, מתלי אוויר אלקטרוניים, שתוכננה עבור הדגם של 2022. המערכת עושה עבודת שיכוך מצוינת במצבי נהיגה שונים - על האספלט וגם בשבילים. לריינג' רובר ארבעה דורות ועשרות שנים של יכולות מוכחות בשטח עם דנ"א רווי מערכות סיוע לנהיגת שטח, אבל מי יעז להכניס יצירת פאר שכזו, בשווי של 1.1־1.6 מיליון שקלים, לשטח? כשהספינה המפוארת הזו הגיעה אליי למבחן דרכים, היה לי ברור שאני הולכת להתנהג אליה יפה: נסיעה על אספלט, נטול סלעים ומפגעים. היא בתמורה תנעים את זמני עם מערכות הנוחות, השמע (מערכת שמע היקפית “סראונד" של מרידיאן), הבידוד והשיכוך והבטיחות. דיל מצוין.

אבזור הנוחות כולל מושבים חשמליים עם אפשרויות עיסוי, אוורור וחימום; מערכת סינון וטיהור אוויר; תא קירור לשתייה או לארטיקים בין שני המושבים הקדמיים, מתחת למשענת היד; סאן־רוף פנורמי; דלתות שנסגרות בפעולת ואקום שקטה פנימה, ועוד. על ריפודי העור אפשר לוותר, וטוב שיש אופציה לריפוד איכותי לא מן החי. זה יפה ונעים לא פחות. הרכב מואר מאוד מבפנים, אבל תוכלו להרים את הצלונים מאחור, שהם וילונות חשמליים.

בקרת האקלים מפוצלת לשלושה/ארבעה אזורים ברכב, לוח המחוונים נחבא אל הכלים מאחורי ההגה הגדול, ועל רוב המערכות תוכלו לשלוט ממסך המולטימדיה הראשי במרכז תא הנהג. מסך אחד גדול מחליף את שני המסכים המלבניים מהדור הקודם. תפעול מערכת המולטימדיה לא מובן בהתחלה, כמו גם תפעול מערכת בקרת האקלים. הגלגלת המרכזית שולטת גם על עוצמת המיזוג וגם על הטמפרטורה.

ריינג' רובר החדש (צילום: פרטי)
ריינג' רובר החדש (צילום: פרטי)

במבט ראשון לא בטוח שתבחינו שמדובר בדור חדש. לוקח זמן לבחון את כל הפרטים הקטנים, ולקלוט שהצורה יותר מודרנית, עגולה, חלקלקה ומלוטשת. התאורה מאחור מרשימה, עם פנסי לד כהים אורכיים המאירים בצבע אדום, ופנסים רוחביים קטנים, המאירים בצבע צהבהב, משם בוקעת תאורת המאותתים. התאורה לא נראית כמו תאורה של רכב שטח סטנדרטי, אלא כזו עם סטייל וניחוחות יוקרה.

כל חלק ברכב הזה מאסיבי ולא רגיל: במושב מאחור מרווח פנים מכובד לשלושה מבוגרים, כך שילד שיישב שם ירגיש כמו בלונה פארק. תא המטען נפתח בשני חלקים, ולאחר פתיחתו מתגלים מספר פיצ'רים, בהם אפשרות קיפול מושבים חשמלי בשני חלקים, למקרה שאתם צריכים להטעין גלשן, קיאק או מגלשיים.

הדור הזה של הריינג' רובר מגיע עם פלטפורמה חדשה שמאפשרת לבנות עליה מספר דגמים: גרסה ארוכה או קצרה, גרסת ארבעה, חמישה, או שבעה מושבים. ומספר רמות גימור לבחירה, שמשוות לרכב מראות מעוצבים וצבעים שונים, מבחוץ ומבפנים. הופתעתי מיכולת התמרון של הרכב הזה בכבישים עמוסים, בעורקים מרכזיים וברחובות צפופים, בזכות ההיגוי המצוין. כל עוד ממתינה לכם בסוף הדרך חניה גדולה ומרווחת, ורצוי מקורה ונעולה, גם עירוניים, עם הכיסים המתאימים, יכולים להתפנק על רכב שטח יוקרה ענק.

בקרביים שלו מונח מנוע בנפח 3 ליטר, דיזל, עם שישה צילינדרים, הספק של 350 כ"ס, מומנט מרבי של 71.4 קג"מ, נתון האצה מ־0־100 קמ"ש ב־6.1 שניות (מרכב רגיל), ומהירות מרבית שמגיעה ל־234 קמ"ש (לא נבדקה). צריכת דלק במבחן: 11 קילומטר לליטר. את רעשי מנוע הדיזל, רעשים שבדרך כלל בדגמים פחות יוקרתיים, נשמע בתא הנהג והנוסעים, לא שומעים כמעט בכלל.

הבידוד ברכב הריינג׳ הזה יוצא מגדר הרגיל, ומקיף את כל יושבי הרכב. אטימה כמעט מוחלטת מהרעש והאבק שבחוץ. בריינג' רובר החדש הוטמעה טכנולוגיית ביטול רעשים אקטיבית שפותחה בישראל על ידי חברת סילנטיום. באמצעות מיקרופונים בחלקו החיצוני של הרכב ורמקולים במשענת הראש מבפנים, נוצרים אזורי שקט אישיים ליושבי התא - בדומה לפעולה של אוזניות מבטלות רעשים. איטום ובידוד רעשים הם פרמטרים בולטים להערכת איכות, וכאן האיכות בלתי מתפשרת.

למי שהפרוטה מצויה בכיסו ורוצה לשלב פנאי עם שטח, יציאה לסידורים בסטייל, קפיצה בסופשבוע לנסיעה בשבילי כורכר או טיפוס קל בשטח - זו התשובה המפוארת, החזקה, המאובזרת והיקרה לכך.

אבזור מרמת בסיס ברכב: כוונון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים; חימום וכוונון חשמלי למשענת המושבים האחוריים; גג פנורמי נפתח; חישוקים בגודל 21 אינץ'; מצלמות היקפיות; סגירת דלתות חשמלית; תא מטען נפתח חשמלית באמצעות מחוות רגל; מראה מרכזית חכמה המבוססת מצלמה, תאורת Pixel LED, ועוד. גרסאות ה־350 כ"ס (הנבחנת) וה־400 כ"ס כוללות גם קירור ועיסוי למושבים הקדמיים; אוורור למושבים האחוריים; חניה אוטומטית; תאורת Digital LED; תצוגה עילית ועוד. החל מ־1,299,000 שקלים. נמכרו בערך 18־20 יחידות במחיר ממוצע של 1.3 מיליון שקלים. לשמחת אוהדי הדגם והמותג, לקראת סוף שנת 2022 צפויה להגיע לישראל גם גרסת פלאג־אין ובשנת 2024 - לראשונה - דגם חשמלי. 

חדשות ואירועים

טלקאר, יבואנית קיה לישראל, משיקה גרסאות חדשות לקיה ספורטאז׳, עם יחידות הנעה ורמות אבזור חדשות: בהן, קיה ספורטאז' 1.6 ליטר טורבו הייבריד אוטומטית במחיר 229,900 שקלים, וקיה ספורטאז׳ 1.6 ליטר טורבו פלאג־אין GT־Line WD4 אוטומטית, עם טווח מוצהר של עד 69 קילומטרים, במחיר 238,900 שקלים.

קיה ספורטאז' החדש (צילום: יצרן)
קיה ספורטאז' החדש (צילום: יצרן)

אוטודיל - חברת הטרייד־אין - פותחת אולם תצוגה חדש בחיפה (ההסתדרות 104), סניף חדש ומשודרג המשתרע על פני 5.5 דונם ובו 250 כלי רכב למכירה, משלל מותגי רכב. בין השירותים הניתנים בו: קנייה ומכירה של כלי רכב, וטרייד אין.