מחקר חדש בארה"ב מצא היום (רביעי) כי נרשמה עלייה חדה במספר התאונות הקטלניות במדינות שבהן מתאפשר לצרוך מריחואנה למטרות פנאי. "המשתמשים חושבים שזה בסדר לנהוג בהיי", הסבירו עורכי המחקר.

המחקר ביקש לבדוק את ההשפעות של השינויים בחוקי השימוש במריחואנה במדינות בארה"ב על שיעור תאונות הדרכים בשנים 2009 עד 2019. לצורך כך, נאספו נתונים מ-11 מדינות - בחמש מתוכן (קולורדו, וושינגטון, אורגון, קליפורניה ונבדה) הפכה המריחואנה לצורכי פנאי לחוקית בתקופה הנחקרת, בעוד ששש מדינות נוספות (אריזונה, איידהו, מונטנה, ניו מקסיקו, ויומינג ויוטה) לא התירו את השימוש בסם.

על פי הממצאים שפורסמו בכתב העת Journal of Studies on Alcohol and Drugs, בעוד שבמדינות שלא אישרו את השימוש במריחואנה לא נרשמה עלייה בתאונות עם פצועים והרוגים, הרי שבמדינות שבהן המריחואנה הפכה לחוקית נרשמה עלייה של 6.5 אחוזים בשיעור התאונות עם פצועים עלייה של 2.3 אחוזים בשיעור תאונות הדרכים עם הרוגים.

המחקר גם הראה כי אחרי שנפתחו חנויות לממכר מריחואנה, נרשמה ירידה קלה של 0.7 אחוזים בשיעור התאונות עם פצועים, אולם חל זינוק של 1.8 אחוזים בשיעור התאונות הקטלניות.

"הפיכתה של המריחואנה לחוקית לא מגיעה בלי מחיר", הסביר מוביל המחקר, ד"ר צ'רלס פארמר ממכון ביטוח לבטיחות בדרכים בווירג'יניה. "האישור החוקי מסיר את הסטיגמה לגבי שימוש במריחואנה, בעוד שפתיחת החנויות המסחריות רק מגדיל את הגישה. אבל גישה למריחאונה אינה דבר מורכב, אפילו במקומות שבהן אין מכירה. משתמשים שקודם לכן נמנעו מלנהוג כשהם בהיי, מרגישים שזה בסדר אחרי הלגליזציה".

פארמר ציין כי המדינות שמאשרות את השימוש במריחואנה צריכות לשים דגש גם על בטיחות בדרכים. "ראשית, שכנעו את כולם שנהיגה תחת השפעת מריחואנה זה לא בסדר. לאחר מכן, קדמו חקיקה וסנקציות על מי שמתעלמים מהמסר. לבסוף, תבטיחו שיש לכם את המשאבים כדי לאכוף את החוקים והעונשים", הסביר.