קיה ספורטאז' בגרסת הפלאג אין הייבריד מושקת בישראל בימים שבהם אין לה ממש מתחרות. רק טויוטה הצליחה להציב פה תחרות, ולשתיהן שוק חזק וקהל שמעריך את המותג והמוניטין. אבל במאי האחרון, רק לפני שלושה חודשים, הושק בקול תרועה רמה והתלהבות הדור החדש החמישי במספר של מלך הקרוסאוברים בישראל, הדגם שלימד את הישראלים שג'יפון או ג'יפ משפחתי לא חייב לעלות כמו דירה קטנה בדרום, והתחיל עם תגי מחיר של 136,900 שקלים.

היו ימים. מאז זרמו הרבה מים בשוק הרכב הישראלי. ראשית, היום כלי הרכב בטוחים יותר וכוללים טכנולוגיות בטיחות מצילות חיים. הקדמה הזו עולה כסף ליצרן ולנו. כמה? תלוי. שנית, היום יש יחידות הנעה ירוקות יותר, חסכוניות יותר, ואולי מזהמות פחות, לפחות אחרי תהליך הייצור. שלישית, המכוניות היום מעוצבות יותר ומאובזרות יותר. הציצו במפרטים. הקורונה גרמה לחוסרים בחומרים לייצור רכב ולקשיים בייבוא. כך שהמלאים קטנים וזמני האספקה שערורייתיים, והמלחמה באירופה החמירה את החוסרים והקצינה את עליות המחירים.

גרסת הפלאג אין הייבריד של קיה ספורטאז' הגיעה אלינו לאחרונה. אליי הגיעה גרסת הבנזין, מנוע 1.6 ליטר T-GDI ארבעה צילינדרים, בעל הספק של 180 כ"ס, ומנוע דיזל “נקי" בנפח 1.6 ליטר, עם הספק של 136 כ"ס. שני המנועים משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים (בעלת שבעה הילוכים). נתוני פתיחה טובים, רק שאלה מנועים שעבר זמנם. בנסיעה בגרסת הבנזין נרשמה צריכת דלק טובה - כ־14 קילומטרים לליטר, ובנהיגה מתונה ניתן אף לחסוך יותר.

הרכב שבחנתי היה ברמת הגימור הגבוהה מבין החמש, הכוללת בורר הילוכים בצורת חוגה, ריפודי עור בהירים ונאים בשילוב זמש, אוורור מושבים קדמיים, זיכרון למושב נהג, דלת תא מטען חשמלית, כולל פתיחה ללא מגע, ותאורה קדמית Matrix Led אדפטיבית, שמסייעת בנסיעה בחשיכה ומתאימה את עצמה כדי לא לסנוור נהגים הבאים ממול.

מסכי לוח המחוונים והמולטימדיה בגודל 12.3 אינץ' ונראים כמו מסך אחד ארוך. מערכת המולטימדיה מקורית, בעלת מסך מגע, דוברת עברית, וכוללת מערכת ווייז מובנית, עם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי. יש גם מצלמה אחורית מקורית ומערכת שמע טובה, שמוצבת לצד לוח המחוונים הרחב בעל התצוגה הדיגיטלית המפורטת והשימושית.

קיה ספורטאז' פלאג אין הייבריד (צילום: יצרן)
קיה ספורטאז' פלאג אין הייבריד (צילום: יצרן)

מסך המולטימדיה מעוצב באופן כזה שלא מגיעה אליו שמש ישירה שעלולה להפריע לראות את התצוגה. מתחת ניצב פאנל דיגיטלי, הכולל תצוגה משתנה, מתגי תפעול של בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, או אם תרצו, לחצני תפעול של מערכת המולטימדיה. התצוגה משתנה בלחיצה אחת, עם אפשרות לקבע את התצוגה הרצויה כקבועה.

גרסת הפלאג אין הייבריד של ספורטאז' מונעת על ידי יחידת הנעה היברידית נטענת, הכוללת מנוע 1.6 ליטר T-GDI עם הספק של 180 כ"ס, ולידו, מנוע חשמלי 66.9 קילוואט בעל מגנט קבוע ומארז סוללות ליתיום־יון פולימר בקיבולת 13.8 קוט"ש. עם הספק משולב של 265 כ"ס.

הטווח החשמלי, הפלא ופלא, קרוב מאוד למה שהיצרן מעיד עליו - אם נוהגים רגוע ומאפשרים למערכת הרגנרטיבית לעבוד ביעילות, כלומר נותנים לרכב לגלוש ולבלום בעצמו לעתים קרובות. כך המערכת מייצרת עוד אנרגיה לסוללה והטווח החשמלי עולה. ההנעה כפולה, מה שאין בגרסאות האחרות, ויש ברכב מערכת לסיוע בנהיגת שטח, בכביש קפוא ובחולות.

הנהיגה בספורטאז' ההיברידית הנטענת נוחה. כדי לקבל יותר כוח מיידי, השתמשתי במצב הנהיגה “ספורט". יש מצבי נסיעה "אוטומטי", שבו הרכב נוסע בעזרת שני המנועים, לפי הכוח שהנהג/ת דורשים, "חשמלי מלא" ו"בנזין מלא", שבו לא נעשה שימוש במנוע החשמלי לשמירה על הסוללה ועל הטווח, אם כי זהו רכב פלאג אין הייבריד, ולכן אין באמת סיבה לחרדת טווח.

נהגתי בלי חשבון, השתמשתי במצב הנסיעה הספורטיבי, וקיבלתי 55 קילומטרים טווח חשמלי. נתון מעודד, שלא תמצאו בכל רכב היברידי נטען. לא מעט רכבי פלאג אין הייבריד לא עובדים ביעילות, והטווח שלהם מעלה תהייה, מה התועלת במערכת ההיברידית?

המחיר: 242 אלף שקלים אחרי אגרה. לא זול. מאידך, מי שלא מוכן לרכב חשמלי מלא, ומי שמחפש רכב היברידי נטען, לא רגיל, יייתקל בהיצע ומגוון מצומצמים. כך שזו גרסת PHEV טובה של מכונית טובה למדי. תתחדשו. 

חדשות ואירועים

לובינסקי משווקת את דגם הפרימיום של המותג הצרפתי DS4 החדש בישראל (בצילום למטה). DS4 ישווק בשתי יחידות הנעה: פלאג אין הייבריד, PHEV, עם טווח של עד 59 קילומטרים, וגרסת בנזין, 1.6 טורבו עם 225 כ"ס ו־30.6 קג"מ. שתיהן משודכות לתיבת שמונה הילוכים מבית AISIN. יש שלוש גרסאות עיצוב ושלוש רמות גימור. המחירים: מ־218,990 שקלים ועד 278 אלף שקלים, אחריות לשלוש שנים או 100 אלף קילומטרים על מערכות הרכב. ולדגמים ההיברידיים־נטענים אחריות של שמונה שנים או 160 אלף קילומטרים על הסוללה.

DS4 דגם פרימיום חדש (צילום: רונן טופלברג)
DS4 דגם פרימיום חדש (צילום: רונן טופלברג)

מותג חשמלי חדש נוסף נכנס לישראל. יצרנית הרכב הסינית BYD (Build Your Dreams), החדשה־ישנה, משווקת כבר למעלה מעשור אוטובוסים חשמליים בישראל ותחל בשיווק דגמי רכב פרטיים חשמליים לקראת סוף השנה, באמצעות שלמה מוטורס. בספטמבר הקרוב ייפתח בפתח תקווה אולם תצוגה ראשון מתוך ארבעה שצפויים להיפתח בארץ.