יונדאי באיון מושקת בישראל למעלה משנה מאז הושקה בעולם. בהיצע הדגמים של יונדאי היא משתלבת בין הווניו שהושקה ב־2019 לבין הקונה. אף שהיא קטנה ועל פניו יושבת במשבצת של הווניו, הן לא באות זו על חשבון זו. בתקופה האחרונה מתחוללת מלחמה אמיתית של היבואנים על הקצאות ועל כמה שיותר מכוניות מהיצרנים. כך שאם אפשר לקבל קרוסאובר קטן חדש, עם המראה והמחיר הנכונים, הם לא יוותרו על האפשרות.

באיון המתוקה, החייזרית והעגלגלה למראה בהשוואה לווניו, הג'יפון המסוקס, נמוכה מהווניו בעל המראה הקרוסאוברי, עם גובה של 150 סנטימטר מול 159 סנטימטר לטובת הווניו, כאשר באיון ארוכה יותר עם 418 סנטימטר, מול 404 סנטימטר בווניו. היא מרווחת ממנו (בסיס הגלגלים בבאיון - 258 סנטימטר, בסיס הגלגלים בווניו - 252 סנטימטר). דווקא תא המטען של הווניו מנצח בתחרות הנפח והשימושיות - עם 355 ליטר נפח, מול נפח התא של באיון - 334 ליטר.

יש כמה יתרונות קלים לטובת הווניו, בכל הקשור במידות: המשקל העצמי נמוך במעט, 24 קילו, מרווח הגחון הוא 19.5 סנטימטר לעומת 16.5 סנטימטר, וקיבולת מכל הדלק בווניו גדולה ב־5 ליטר. בעולם באיון מתחרה בווניו ומשמשת לה כתחליף בשוק הרכב האירופי. עיצוב תא הנוסעים מזכיר את ה־i20 החדשה, והתחושה מבפנים יונדאית לגמרי.

יונדאי וניו (צילום: יצרן)
יונדאי וניו (צילום: יצרן)

מבחינת שמע ומולטימדיה, לשתיהן מערכות שמע מקוריות, מסך 8 אינץ', קישוריות לאפל ואנדרואיד, חיבורי USB ומשטח טעינה אלחוטי לנייד.
שתיהן מכוניות מקטגוריות בסיסיות ועממיות עם מראה ייחודי שמפצה מאוד על הפנים. אין על מה להתלונן: הכל נראה טוב, ונותן הרגשה טובה (ביחס לקטגוריה ולרמות המחיר של המכוניות).

בתוך הרכב ריפודי בד, בקרת אקלים, בקרת שיוט (זו של באיון כוללת מערכת שמירת מרחק מהרכב מלפנים), מצלמות רוורס וחיישני תאורה. לבאיון יש פנסי לד, חיישני החניה אצלה גם קדמיים, לוח המחוונים דיגיטלי, בגודל 10.25 אינץ', אפשרות לכניסה והתנעה ללא מפתח, בורר מצבי נהיגה, סטארט אנד סטופ ועוד.

הקרביים של השתיים
באיון תופעל על ידי מנוע ה־1.0 ליטר טורבו־בנזין בשני מצבי כוונון עם אפשרות למערכת 48V עדין־היברידית. זהו מנוע T־GDi בעל שלושה צילינדרים המוצע בשתי רמות הספק: 100 ו־120 כ"ס. המנוע משודך לתיבת הילוכים כפולת מצמדים, DCT, בעלת שבעה יחסי העברה. לתיבת ההילוכים אפשרות לתפעול ידני. התאוצה ל־100 קמ"ש מתבצעת בתוך 11.7 שניות, והמהירות המרבית היא 180 קמ"ש.

בגרסת המנוע השנייה, גרסה היברידית קלה (Mild Hybrid), באיון 1.0 ליטר מגיעה עם הספק של 120 כ"ס, תאוצה ל־100 קמ"ש ב־10.4 שניות, ומהירות מרבית עד 185 קמ"ש. בזכות המנוע החשמלי הקטן ברכב, נתוני צריכת הדלק ופליטות המזהמים נמוכות יותר.

יונדאי באיון (צילום: יצרן)
יונדאי באיון (צילום: יצרן)

המערכת ההיברידית הקלה (Mild Hybrid) משלבת יחידת מתנע/אלטרנטור המדוממת את המנוע בעמידה ומתניעה אותו עם תחילת הנסיעה. בנוסף, הודות לסוללה נטענת, מסוגלת המערכת לספק אנרגיה למכלולים השונים צורכי הזרם במכונית ולהפחית את העומס מהמנוע, כאשר טעינת הסוללה נעשית באופן רגרנטיבי עם עזיבת דוושת התאוצה.

בווניו תמצאו הפתעה: לא מנוע קטן, לא טורבו, אלא מנוע בנפח 1.6 ליטר, בעל ארבעה צילנדרים, הספק מרבי של 123 כ"ס ומומנט של 15.7 קג"מ ב־6,300 סל"ד. מה שאומר שההאצה שלו פחות אטרקטיבית ומיידית, ואורכת כ־11.2 שניות מול 10.2־10.4 שניות בגרסאות ההנעה הכוללות טורבו בבאיון.

תיבת ההילוכים של הווניו רציפה. שילוב מנוע־תיבה שאנחנו כבר כמעט לא רואים. מצד אחד, זה אומר שההאצות לא מיידיות. כשנרצה לקבל יותר כוח, נלחץ יותר על דוושת הגז, ונקבל כוח במקביל לצריכת דלק גבוהה יותר וגם רעשי מאמץ. מצד שני, המכלולים הוותיקים הם כנראה בעלי אמינות גבוהה יותר וירחיקו אתכם ממפגש לא רצוי עם מוסכים.

מי קהל היעד
שתי המכוניות ישמשו נהג/ת יחיד/ה, זוג ומשפחות בנות שלוש־ארבע נפשות באופן מיטבי, עם מקום לשני מושבי בטיחות, יותר מקום לרגליים בבאיון, ונפח הטענה ראוי, עם מקום ל־10־12 שקיות סופר־גדושות. מבחינת נוחות, באיון תזכה ליתרון קל בנקודות, כמו גם בבידוד רעשי דרך. סך הכל, שני הדגמים כוללים לא מעט יתרונות, בעיקר ביחס למחירם.

בגזרת הבטיחות, יונדאי כמותג וכקונצרן לוקחת מאוד ברצינות את מפרט הבטיחות במכוניות שלה, וגם בקטגוריה הבסיסית הזו לדגמים יש מפרט בטיחות מרשים מאוד. בווניו תמצאו מערכת בלימה אוטונומית במקרה חירום, התרעה על עייפות נהג, מערכת תיקון סטייה מנתיב, וגם מערכת השולטת על עמעום אורות גבוהים ומונעת סנוור נהגים בכביש.

יונדאי באיון (צילום: יצרן)
יונדאי באיון (צילום: יצרן)

באיון לעומתה מקבלת מעטפת יותר רחבה, עם מערכת בטיחות שמזהה כלי רכב דו־גלגליים בכביש, תיקון אקטיבי במקרה של זיהוי רכב ב"שטח מת", התרעה על רכב חוצה מאחור, כולל בלימה אוטונומית לאחור, התרעה על שכחת ילד וגם מערכת שתתריע לכם שהרכב מלפנים התחיל בנסיעה וזה הזמן להתקדם. לשתיהן שש כריות אוויר חשובות, כאשר באיון עברה מבחני ריסוק רשמיים של ארגון הבטיחות האירופי, ה־EURO N CAP, בציון 4 מתוך 5, מבחני בטיחות שהווניו לא עברה, ולכן ציוני הריסוק שלה אינם ידועים.

כלת השמחה, המכונית החדשה שלכבודה התכנסנו כאן, יונדאי באיון, נמכרת בשתי גרסאות מנוע שאינן היברידיות קלות, במחיר 124־130 אלף שקלים, ובגרסת המיילד הייבריד, ברמת אבזור גבוהה, Supreme, ב־134 אלף שקלים. 

חדשות ואירועים

אינפיניטי QX60 החדש (בצילום למטה), רכב SUV יוקרתי בעל שבעה מקומות, משווק בישראל. הדגם מגיע עם מנוע בנפח 3.5 ליטר V6, עם הספק של 295 כוחות סוס, הנעה כפולה, המשודך לתיבת תשעה הילוכים אוטומטית חדשה. QX60 מוצע בשתי רמות גימור מאובזרות ויוקרתיות - LUXE ו־SENSORY, החל מ־419,990 שקלים.

אינפיניטי (צילום: יצרן)
אינפיניטי (צילום: יצרן)

Lime, חברת המיקרו־מוביליטי, משיקה צי אופניים חשמליים שיתופיים בישראל, ובכך תהיה החברה הראשונה בארץ שמציעה פתרונות מולטי־מוביליטי הכוללים גם קורקינטים וגם אופניים חשמליים שיתופיים. צי האופניים החשמליים של Lime יוצב בימים הקרובים בערים תל אביב, גבעתיים ופתח תקווה ויתרחב לערים מרכזיות נוספות בישראל. המחירים יעמדו על 6 שקלים לפתיחת נעילה ו־80 אגורות לדקת רכיבה.