מותג רכב חשמלי חדש נוחת בישראל, BYD שמו (BUILDING YOUR DREAMS, ואם לשפוט לפי הבאז ברשתות בשבועות האחרונים, מדובר באחד המותגים החשמליים המדוברים בעולם הרכב הישראלי, והקרוסאובר החשמלי החדש, BYD ATTO 3, הוא הרכב החשמלי שההיסטריה שעורר הכי קרובה לזו שחולל פה הדגם החשמלי ג'ילי גיאומטרי C. אם לשפוט לפי התורים בימי המכירות בתחילת שיווק המותג בישראל ולפי שורת אולמות התצוגה שנפתחים בזה אחר זה ברחבי הארץ, מותג BYD פה כדי להישאר.

בתקופה שבה הדלק עולה יותר מדי כסף, אנשים נוהים אחר האופציה החשמלית. עם זאת, צריך להזכיר את גזירת המס שתיכנס לתוקפה בינואר 2023, ותביא להתייקרות של אלפי שקלים לדגמים “ירוקים" - כלי רכב היברידיים וחשמליים.

הרכב החשמלי האחרון שהגיע לארץ ותומחר במחיר שפוי הושק בשנה שעברה, ואחריו הגיעו לא מעט דגמים חשמליים. מ־2020 עלו לכבישי ישראל עשרות אלפי מכוניות חשמליות חדשות, ואם חשבנו שנראה האטה מסוימת במכירות הרכב החשמלי, כעת, כדי להימנע מהגזירה של ינואר 2023, המכירות צפויות לזנק.

נעבור ל־BYD ATTO 3, הרכב הבאמת מעניין בין הדגמים החשמליים החדשים של BYD, אם כי גם הדגם החשמלי בעל שבעת המקומות, BYD TANG, מסקרן מאוד. המותג הזה אומנם חדש במחוזותינו, אך היצרנית אינה חדשה בתחום, והיא מייצרת ומספקת סוללות כבר יותר מ־20 שנה, ושולחת זרועות לתחומי האלקטרוניקה, כלי רכב ורכבות, אנרגיה חדשה, אוטובוסים חשמליים ועוד. היא יצרנית גדולה, שעל שמה רשומים אלפי סטארטאפים ומכוני מחקר, ותחתיה עובדים 290 אלף איש ברחבי הגלובוס.

לרכב הספק מרבי של 204 כ"ס, מומנט מרבי של 31.6 קג"מ (מורגש מאוד), והאצה של 7.3 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש. ל־ATTO 3 סוללה חשמלית עם קיבולת 60.48 kWh, שאותה ניתן לטעון מ־30% ל־80% בתוך כ־29 דקות, בהתאם לסוג ולהספק עמדת הטעינה. הנסיעה שלי עם הרכב ה־ATTO 3 הייתה משולבת - עירונית ובינעירונית, מאומצת למדי, שהניבה נתונים של צריכת חשמל ממוצעת של 18.7 קילוואט שעה, וטווח ריאלי ממוצע של קצת יותר מ־320 קילומטר.

אם תרצו טווח נסיעה טוב יותר, תצטרכו לנהוג בצורה רגועה יותר, ולהשתמש ברמת רגנרציה גבוהה, שתבלום את הרכב בהאטות, עם עזיבת דוושת הגז, וגם תסייע באחזור אנרגיה לסוללה. לא התרשמתי שברמת הבלימה הגבוהה המערכת מאחזרת אנרגיה רבה לסוללה, ניתן לשים לכך לב בנקל על ידי מעקב אחר אחוזי הסוללה בבלימות ובהאטות.

בנוסף, הנסיעה במצב בלימה מרבי לא מאפשרת נסיעה “עם דוושה אחת". השהות ב־ATTO 3 נעימה, המתלים בדגם מעט רכים, מה שגורם לעתים לתחושה “גלית", כניסת רעשי הדרך, הרוח והכביש סבירה ותגבר עם העלייה במהירות. את ההיגוי אהבתי, ושמחתי על האפשרות “להקשיח" את פעולתו במצב נהיגה ספורט.

מה שעזר למכור אותו במאות רבות של יחידות הוא ללא ספק העיצוב, שמזכיר מזוויות מסוימות דגמי פנאי שטח פופולריים בשוק הרכב הישראלי, בעיקר מאחור. העיצוב מרשים יותר בתא הנהג והנוסעים עם מסך מולטימדיה ענק (15.6 אינץ'), גימורים מיוחדים שדומים למיתרי גיטרה אדומים במקום פתחי אחסון סטנדרטיים בדלתות שגם משמיעים צלילים כמו צלילי גיטרה, ופתחי האוורור המיוחדים מעוטרים בנגיעות אדומות המשתלבות עם צבעי המיתרים וריפודי המושבים. אולי זה נראה מעט מצועצע, אך זה עדיף בעיניי מתא אפרורי.

מערכת המולטימדיה היא העניין המרכזי בתא הנהג. יש בה המון אפשרויות כיוון ומידע מעניין, שהנהג/ת יכול/ה לשלוט בהן. אהבתי את מערכת טיהור האוויר ברכב, שמטהרת את תא הנוסעים ומנטרת את רמת הזיהום או את חלקיקי האבק והפיח ברכב בכל זמן נתון. חבל שהמערכת הראויה לציון לא מגיעה ברמת האבזור הפותחת, ב־156,500 שקלים, אלא רק בגרסה הבכירה, ב־165 אלף שקלים יחד עם מסך גדול יותר (15.6 אינץ' ולא 12.8 אינץ'), תאורת אווירה ופתיחה חשמלית לתא המטען (בנפח 440־1,340 ליטר לפני ואחרי קיפול המושב האחורי).

שטח פנים מרווח (צילום: יחצ)
שטח פנים מרווח (צילום: יחצ)

שעת צהריים חמה. את תאורת האווירה המרשימה ברכב לא הצלחתי לראות, גם כשניסיתי “לשחק" עם הבהירות שלה דרך מסך המולטימדיה. מערכת המולטימדיה פחות אינטואיטיבית משחשבתי. אך אחרי קבלת הדרכה קצרה מנציגי המותג על אופן השימוש בה, תגלו עולם שלם של אפשרויות כיוון והתאמה לנסיעה ולנהיגה.

מרווח הפנים משפחתי מאוד, עם נתון בסיס גלגלים של 2.72 מטר, גדול יותר משל רכב הפנאי המשפחתי הפופולרי בארץ קיה ספורטאז' החדש, אז מקום מאחור לא חסר. גם מרווח הברכיים והראש טוב, ויחד עם הרצפה השטוחה מאחור, מאפשרים לשלושה נוסעים לשבת בנוחות.
עוד אבזור נוחות מעניין: פתיחה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים עם פתחי אוורור למושבים האחוריים, ריפודים מחומר דמוי עור ומושבים קדמיים חשמליים ומחוממים NFC. הרכב יכול לשמש כמקור כוח חשמלי וטעינה למכשירים חיצוניים, לדוגמה טעינת ואספקת חשמל בטיולים, קמפינג ועוד.

מבחינה בטיחותית, הדגם מקבל דירוג בטיחות ישראל 7 מתוך 8, ובשתי רמות הגימור כולל אבזור בטיחות מקיף, הכולל בקרת שיוט אדפטיבית, התרעות על התנגשות קדמית ואחורית, התרעה על תנועה חוצה מאחור, זיהוי רכב בשטח מת, בלימת חירום בזיהוי תנועה חוצה בנסיעה לאחור, התרעה על סטייה מנתיב וסיוע לשמירה על הנתיב. הרכב כולל גם תאורת LED בפנסי החזית, תאורת יום ופנסים אחוריים.
האתר כבר באוויר, ואולם תצוגה ראשון נפתח בפתח תקווה, ובקרוב ייפתח אחד גם בחיפה. תאריך אספקת הרכב הוא כבר בנובמבר הקרוב.