אופל רוצה לחזור, ובגדול. לדעתי היא כבר חזרה עם השקת הדור הראשון של אופל מוקה, מכונית הפנאי הקטנה שזכתה לשפת עיצוב חדשה ומרהיבה.

נראה כי העיצוב של דגמי אופל נמצא בראש סדר העדיפויות של היצרן, ובזה הוא הצליח. אחרי העיצוב אפשר לדבר גם על מפרטי אבזור הנוחות והבטיחות המגוונים והמקיפים, ויחידות ההנעה ה"חלופיות" הירוקות, כמו יחידת ההנעה החשמלית של מוקה, שזכתה להתעניינות בארץ.

אופל נמצאת בידיים של קונצרן סטלנטיס, שהפך גדול ויציב יותר עם שילוב הכוחות בין קבוצת PSA וקבוצת פיאט־קרייזלר. יחד הם אמונים על 14 מותגי רכב שונים - מאבארט, מזראטי ואלפא רומיאו, ועד פיג'ו סיטרואן, DS ואופל. בישראל אופל נמצאת בידי קבוצת לובינסקי, יבואנית פיג'ו, סיטרואן, MG ,DS, שעושה עבודה טובה בקידום המהפכה החשמלית בארץ.

עכשיו אופל אסטרה חוזרת בדור שישי, עם המראה הנכון, והיא עושה הכל כדי להגיע למגרש של הגדולים. אסטרה החדשה מיוצרת בגרמניה, מה שמקנה לה את השיק ויש לה מכלולים זהים לאחותה הפופולרית, שגם יושבת לה על המשבצת - פיג'ו 308.

אסטרה החדשה מושקת בישראל נכון לרגע זה בגרסת מנוע בנזין בלבד, מנוע בנפח 1.2 ליטר טורבו, עם הספק של 130 כ"ס, מומנט של 23.4 קג"מ החל מ־1,750 סל"ד (כלומר האצה מיידית), המשודך לתיבת 8 הילוכים של חברת AISIN. האופי הנמרץ של המנוע לא מסייע לו בנתון ההאצה מהמקום ל־100 קמ"ש, שמסתכם ב־10.2 שניות ארוכות.

תיבת ההילוכים הוותיקה עושה עבודה טובה בדגמים חזקים יותר, אך באסטרה עובדת פחות “חלק" ו"נעים". המנוע ה"רזה" בדגם החדש אומנם זריז ומספק ביצועים נאים בנסיעה, אך חסר לו עוד כוח כדי לייצר את חוויית הנהיגה המצופה. למראה חיצוני מחייב שכזה היה אפשר לבחור מנוע טורבו אחר. ואולי התשובה טמונה בגרסאות המנוע המסקרנות שיגיעו בהמשך ואולי יעשו פלאים לחוויית הנהיגה, בעיקר גרסאות הפלאג אין הייבריד, שיגיעו עם הספקים נאים של 180/225 כ"ס, מה שיהפוך את אופל אסטרה לקונצרט אחר לגמרי.

אחרי הרושם שעשה העיצוב החיצוני, הופתעתי מהעיצוב האנמי של תא הנהג שלו, שלא “ממשיך" את הקו העיצובי מהחוץ אל הפנים. מלבד הצבע הכהה והאפור, שחבל שלא שולב בו מעט צבע חי ומעורר, ישנם שילובים קצת מוזרים של צורות וטקסטורות שאינן מתחברות. אבל איכשהו האלגנטיות והטכנולוגיה החדישה מתעלות מעל זה, הרבה בזכות שני המסכים הגדולים והצבעוניים, הנראים מחוברים זה לזה: האחד מסך מולטימדיה, מסך מגע בגודל 10 אינץ', והשני לוח מחוונים.

אופל אסטרה (צילום: רונן טופלברג)
אופל אסטרה (צילום: רונן טופלברג)

מערכת המולטימדיה היא בעברית, מה שמקל את התפעול המעט לא אינטואיטיבי שלה. לזכות אופל ייאמר שמתגי התפעול של מיזוג האוויר חיצוניים ולא מוטמעים בתוך ממשק המולטימדיה. בלוח המחוונים ניתן לשנות את גוני התצוגה.

בדגם ריפודי אלקנטרה סינתטיים, שלדעתי צריכים לעטר כל תא נוסעים מכיוון שהם יפים ונעימים. הם מכסים את מושבי הנהג והנוסעים הארגונומיים והמעוצבים, המתוכננים לתמיכה מרבית בגב, גם בישיבה ממושכת.

בשל אור היום החזק פספסתי את תאורת האווירה היפה ברכב ולא יכולתי להתרשם מפנסי הרכב - יחידות תאורה אדפטיביות הכוללות 168 אלמנטים של תאורה, שבין היתר משמשת כמערכת בטיחות למניעת סנוור נהגים שנוסעים בנתיב הנגדי.

אסטרה החדשה מגיעה ברמת גימור אחת, GS line, במחיר של 158,990 שקלים. כל חבילת אבזור אחרת, גבוהה יותר, מביאה את אסטרה למחוזות תמחור לא כדאיים. רשימת האבזור כוללת גג זכוכית פנורמי נפתח עם וילון הצללה, ממשקי Apple Car Play ו־Android Auto אלחוטי, חישוקי 18 אינץ' PENTAGON, סמלים מושחרים, צביעה דו־גוונית (גג שחור), שלושה מצבי נהיגה (ECO, Normal, Sport), ארבע מצלמות חניה המספקות מבט של 360 מעלות, מושב נהג חשמלי עם זיכרונות, כניסה והתנעה ללא מפתח עם חיישן קרבה, בקרת אקלים מפוצלת, חימום מושבים קדמיים והגה, דוושות בגימור אלומיניום ועוד.

מפרט הבטיחות מקורי ומשביע רצון, וכולל: מערכת בלימה אקטיבית עד 140 קמ"ש עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו־גלגלי, מערכת סיוע לשמירת נתיב הנסיעה הכוללת התרעה על סטייה מנתיב ותיקוני היגוי אקטיביים, בקרת שיוט אדפטיבית כולל יכולת עצירה מלאה וזינוק מעמידה, מערכת שמירת מיקום בנתיב בזמן שימוש בבקרת השיוט האדפטיבית, זיהוי תמרורי תנועה והמלצה לשינוי המהירות בהתאם בבקרת השיוט, מערכת למניעת סנוור והחלפת עוצמת תאורה בהתאם לתנאי הדרך, שש כריות אוויר, התרעה על הימצאות רכב בשטח המת של שדה הראייה, מערכת התרעה על ערנות הנהג, זיהוי תנועה חוצה מאחור ועוד.

המחיר הוא הוא גולת הכותרת וגם השורה התחתונה: האם העיצוב המרנין, הספורטיבי והייחודי של אסטרה ומפרטי האבזור יסייעו במכירות? מדובר ברכב האצ'בק משפחתי, עם מנוע בנזין, המתחרה בדגמים כמו פולקסווגן גולף וסיאט לאון. חתיך ומעוצב ככל שיהיה - הוא עדיין נושק לכ־160 אלף שקלים.

טירוף המחירים בשוק הרכב מתחיל ביצרן, אך כדאי לשאול אם היבואן יכול לספוג יותר ולהוריד את המחיר כדי לספק בשורה אמיתית לצרכן. הבעיה היא שהצרכנים ממשיכים לקנות ולהזמין כלי רכב ללא הכרה. בגזרת החשמליות/היברידיות, המדינה אינה מעודדת רכישת כלי רכב חשמליים ואינה מתגמלת אזרחים שאכפת להם מהסביבה, כך ששוק הרכב החשמלי בישראל נותר קטן, וליצרנים אין סיבה למהר לשלוח לכאן דגמים חשמליים חדשים, כשהשוק האירופי צומח. פה יש ים של כלי רכב מזהמים. אסטרה החדשה בגרסת הבנזין בעלת דירוג זיהום גבוה של 10 מתוך 15, וגרסת פלאג אין הייבריד וחשמלית נראה רק במהלך 2023. 

חדשות ואירועים

מיצובישי הציגה את הדור הבא והחדש של דגם הקרוסאובר הקומפקטי מיצובישי ASX (בצילום למטה), שעתיד לנחות בישראל באמצע 2023, בתקינה אירופית, ובשתי גרסאות - הראשונה היברידית, עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר, ועם שני מנועים חשמליים קטנים, תיבת הילוכים אוטומטית, וסוללה של 1.3 קוט"ש; והשנייה - גרסת היברידית קלה, עם מנוע טורבו בנפח 1.3 ליטר, המשודכת לתיבת 7 הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים. הגרסה הזו תשווק במקביל ל־ASX בתקינה אמריקאית שנמכר בארץ.

מיצובישי ASX (צילום: יצרן)
מיצובישי ASX (צילום: יצרן)

כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס וג'נסיס, משיקה גרסה חדשה לדגם המנהלים שלה (מנוע בנזין 2.5 ל'), ג'נסיס G80, Exclusive, גרסת כניסה לדגם המנהלים החדש, במחיר של 349 אלף שקלים. זו מצטרפת לגרסאות הבכירות: Elegant במחיר של 385 אלף שקלים ו־Luxury ב־439 אלף שקלים.

חברת POINTER (פוינטר) מסכמת תשעה חודשים מתחילת 2022 עם נתונים לא מעודדים על גניבות רכב: גידול של 155% בניסיונות גניבת רכב ביחס לתקופה המקבילה ב־2021. כל רכב שני שנגנב בישראל הוא קרוסאובר, SUV. כרבע מניסיונות גניבת הרכב בישראל מתרחשים בשלוש ערים: תל אביב (11%), פתח תקווה (7.5%) וירושלים (6%). כמו כן, גם בכפר סבא ומודיעין הנתון מטפס למעלה. וגם: עלייה משמעותית במספר הניסיונות ואירועי הגניבה במהלך שעות היום, מגמה שבולטת בהיקפיה ברבעון השלישי עם גידול של מאות אחוזים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.