דגם חשמלי נוסף הגיע לארץ, הפעם מקוריאה - ג'נסיס G80 "מחושמל", כלומר, דגם קיים של ג'נסיס, שמגיע בגרסה חשמלית, במקביל לגרסת הבנזין, שגם היא נמכרת פה. ה־G80 היא מכונית סלון חשמלית יוקרתית שנמצאת בקטגוריה חסרת מתחרות. העיצוב החיצוני שלה הוא החוזקה הגדולה שלה בשל היותו מרהיב. הממדים המסיביים של הרכב גורמים לרבים לסובב אחריו את הראש. אין ספק שהיצרן הצליח לשבור את השיאים של עצמו ולהרים את הרמה.

ה־G80 החשמלית מצוידת בשני מנועים חשמליים, אחד לכל ציר גלגלים, עם הספק משולב של 272 קילוואט (370 כ"ס) ומומנט "וואו" של 71.4 קג"מ, הזמינים, כמובן, באופן מיידי ומאיצים את ה־G80 מהמקום ל־100 קמ"ש ב־4.9 שניות.

בתחתית, מערך סוללות בקיבולת של 87.2 קילוואט/שעה המאפשרים טווח נסיעה של 520 קילומטר על פי היצרן, נתון לא רחוק מהמציאות - 450 קילומטר. מה שעוזר מאוד לחיסכון בצריכת החשמל בדגם ולהביא אותו למחוזות ה־400 פלוס פלוס (אם תנהגו בזהירות ובלי ללחוץ חזק), הוא מערכת ניהול מתקדמת, שקובעת מתי וכמה עוצמה יתרום כל מנוע חשמלי להנעה בהתאם לתנאי הדרך ולאופי הנהיגה. אם הרכב ינוע בעזרת הנעה אחורית בלבד כדי לחסוך באנרגיה, או בעזרת שני המנועים, כשהנהג/ת יבקשו עוד כוח ותאוצה.

עוד יעזרו לחיסכון בצריכה מערכת הבלימה הרגנרטיבית, שבהגדרות הרכב תוכלו לכוון למצב בלימה מרבית ולטעון את הסוללות במעט בזמן בלימות והאטות, והשיפטרים מאחורי ההגה, שמאפשרים לשלוט על הנהיגה, ליהנות ממנה ולתרום בעצמכם למאמץ לחיסכון בסוללה. את הרכב תוכלו לטעון במטען ביתי - טעינה מלאה תארך 10־11 שעות, וטעינה מהירה תטען את הסוללות מ־10% ל־80% בפחות מחצי שעה.

מה קורה בתוך הרכב? העיצוב הפנימי מצנן את ההתלהבות, בעיקר בגלל שני דברים מרכזיים: משטח עץ ממוחזר שיש לרוחב כל תא הנהג, שנראה כמו לקוח משנות ה־80, והגה דו־גוני בצבעי אפור כהה ולבן, שנראה סיני משהו, שיסלחו לי הקוריאנים. אלה לא משווים לתא הנהג מראה יוקרתי ואלגנטי. אם המעצב ביקש לעצב תא ייחודי, אז יצא לו לא יוניקי ולא תואם שנה.

ה־G80 החשמלית משווקת בישראל בשתי רמות גימור: Premium, רמת גימור פותחת שהיא הכל חוץ מסטנדרטית או בסיסית וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע 14.5 אינץ', ממשקי Apple CarPlay ו־Android Auto ומראה שונה מהמסכים המלבניים שאנחנו מכירים לרוב ממרכז תאי הנהג: המערכת חדה, ברורה ואינטואיטיבית למדי, עם תצוגת תמונות מרשימה בתלת־ממד. כמו כן יש ברמת הגימור הזו לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך 12.3 אינץ', מערכת שמע בעלת 17 רמקולים מבית Lexicon, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת לשלושה אזורים, מושב נהג חשמלי עם זיכרונות, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, ריפודי עור, משטח טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, תאורת אווירה, מנגנון טריקה רכה לדלתות, תא מטען חשמלי ועוד.

רמת הגימור Luxury מוסיפה לכל הטוב הזה גם תצוגת נתונים עילית על השמשה הקדמית, מול עיני הנהג, כדי למנוע זליגות מבט של הנהג מטה ללוח המחוונים, גימור פנים בחיפוי עץ, גימור דמוי עור לחלקו העליון של לוח המחוונים, קונסולת שליטה בשמע, בקרת אקלים, וילון אחורי חשמלי, כיאה לרכב סלון/מנהלים יוקרתי, ופאנל גג סולארי, שניתן בזכות האנרגיה שלו לנסוע קילומטר־שניים על אנרגיית השמש ביום שמשי טוב, אך הוא נועד בעיקר לספק אנרגיה למכלולים השונים שצורכים חשמל ברכב, ובפרט, מערכת בקרת האקלים. לא מן הנמנע שהיו לקוחות שהתעצבו לגלות שהגג הסולארי אינו סאן־רוף נפתח.

ה־G80 החשמלי הגיע לארץ במספר יחידות לא גדול, והאספקה שהגיעה נמכרה כמעט כולה. איטום הרעשים בו טוב, והרעשים הקלים באים מכיוון בתי הגלגלים. לעומת זאת, רעשי רוח כמעט לא נשמעו במהירות שבה נסעתי. רכב הסלון הארוך־ארוך הזה - מעל חמישה מטרים - די שקט וזריז ומספק ביצועים נאים ואף מרגשים, על אף משקלו הלא קטן - 2,250 קילו.

מה לגבי הנוחות? כל עוד הכביש סלול היטב והמהירות עולה, המתלים ידעו לשכך את המהמורות. בעיר אופיים הקשיח של המתלים פוגם מעט בנסיעה השלווה, כיוון שהם לא יודעים לספוג ולרכך את השברים של הכבישים הסדוקים.

ג'נסיס G80 (צילום: יצרן)
ג'נסיס G80 (צילום: יצרן)

בשום אופן אין מה להשוות את ה־G80 לדגם מרצדס מקביל. זה לא נכון ולא הוגן, כי התחרות לא שווה ולא הוגנת. למותגים אחרים - לקסוס, אינפיניטי, אתם יכולים להשוות, אבל לא למרצדס. זו מכונית מלאה בסטייל מבחוץ, גדולה, כבדה, בעלת אופי קצת אוליגרכי, מאובזרת באבזור נוחות ובטיחות מטמבון לטמבון, אבל היא לא אירופית ואולי גם לא שואפת להיות אירופית. הסמל שלה יוקרתי, מסקרן ומושך, והמראה שלה ראוי לזכות בפרסים בינלאומיים, אך מבפנים, בפרטים הקטנים, בפינישים ובליטושים, היא נראית קוריאנית.

מבחינת מרווח הפנים, היושבים מאחור יכולים לחייך, כי יש להם מרווח ברכיים וכתפיים. מלפנים, מרווח הראש לנהג פחות טוב, אולי כי כיוונתי את מושב הנהג החשמלי עד הסוף למעלה. תא המטען מצומצם אך רחב, בנפח 354 ליטר.

ה־G80 מצליחה להתבלט גם ברשימה הארוכה של אבזור הבטיחות המקיף שלה, הכולל מערכת התרעת התנגשות בשילוב בלימה אוטונומית במצבי חירום כולל זיהוי של הולכי רגל ורוכבי אופניים, מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב, עם מרכוז נתיב, בקרת שיוט אקטיבית חכמה, מערכת זיהוי תמרורים אקטיבית, שבקרת השיוט יודעת לקרוא ולשמור על המהירות המותרת בתמרור, מערכת אקטיבית למניעת תאונות צד, מערכת התרעה על תנועת רכב בשטח מת, שמונעת מעבר נתיב במקרה שקיימת סכנה, זיהוי תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית, מערכת יציאה בטוחה המתריעה על פתיחת דלתות במקרה של סכנה מרכב חולף, מצלמות 360, מערכת התרעה על שכחת ילדים במושב האחורי ועוד. יכול להיות שהתרעות הבטיחות היסטריות במקצת, אך הן חשובות וחיוניות לבטיחות הנוסעים והנהג.

מחיר ה־G80 החשמלית מתחיל ב־449 אלף שקלים, ורכב המבחן המאובזר יותר נושק כבר ל־479 אלף שקלים, מחיר גבוה, על אף העושר שהוא מביא איתו. עבור מי שהדגם הזה קוסם לו אך המחיר גבוה בשבילו, ישנה גרסת כניסה עם מחיר אטרקטיבי למדי, G80 Exclusive - מכונית שאינה חשמלית, עם מנוע בנזין ארבעה צילינדרים בנפח 2,497 סמ"ק T־DGi המשלב מגדש טורבו טכנולוגיית הזרקה ישירה בעל הספק של 304 כ"ס, עם מומנט של 43 קג"מ מ־1,650 סל"ד. משודכת לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שמונה יחסי העברה, והאצה מהמקום ל־100 קמ"ש ב־6 שניות.

חדשות ואירועים

קרסו מוטורס משיקה מותג רכב חדש בישראל - CHERY (בצילום למטה), יצרנית רכב ותיקה וגדולה מסין. לארץ הגיעו שלושה דגמי בנזין חדשים, קרוסאוברים עם חמישה ושבעה מקומות ישיבה (טיגו 7 פרו ו־8 פרו, והבולט והעיקרי מביניהם צ'רי FX). לדגמים החדשים רשימת אבזור נוחות ובטיחות ארוכה, ולכולם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 עם הספק של 186 כ"ס. הרכב יוצר בתקינה אירופית, כאשר דגם הקרוסאובר המשפחתי, צ'רי FX (אומודה), צפוי לעבור גם מבחני ריסוק רשמיים בחודשים הקרובים. המחיר - החל מ־139,990 שקלים. למצפים, בסוף 2023 יחברו אליהם גם דגמי צ'רי חשמליים.

צ'רי (צילום: יצרן)
צ'רי (צילום: יצרן)

כלמוביל יוצאת במהלך צרכני ייחודי ומצהירה שלא תעלה את מחיר כלי הרכב של לקוחות יונדאי ומיצובישי שהזמינו רכב עד השבוע וממתינים לקבלת הרכב, ואולי חוששים מעליית מחיר הרכב במהלך החודשים הקרובים. דגמי יונדאי המיוצרים בקוריאה הדרומית שכבר הוזמנו (איוניק 5, וניו, קונה, סונטה, סנטה־פה, פליסייד, סטאריה, אלנטרה) יהיו זכאים להטבת מכס בשל הסכם הסחר. גובה ההוזלה במלוא שיעור ביטול המכס.