הכתבה נכתבה בשיתוף פז

כבר היום אנחנו רואים עשרות אלפי רכבים חשמליים במדינת ישראל, והמספר הזה צפוי רק לעלות בכמה וכמה סדרי גודל עם כל שנה שתעבור. בהתאם לכך, אנחנו רואים גם יותר ויותר עמדות טעינה לרכבים חשמליים, שמופיעות כפטריות אחר הגשם גם בתחנות דלק, גם במרחבים ציבוריים שונים, וגם בבתי המגורים של רבים מאתנו.

ככל שישנם יותר רכבים חשמליים, יש יותר עמדות טעינה
מאז תחילת שנת 2022 נמסרו בישראל כ-10,000 רכבים חשמליים חדשים שעלו על הכביש לראשונה. זהו מספר מרשים ביותר, שמהווה קצת פחות מ-6% מכלל הרכבים החדשים שנמסרו בישראל בשנה זו. כשמצרפים לכך את הרכבים החשמליים שנמסרו בשנים עברו ושעודם נמצאים בשימוש יום יומי – אנחנו מגיעים למספר בעל 5 ספרות של רכבים חשמליים על הכביש במדינת ישראל כיום. המספר הזה הוא כמובן זמני, משום שהמגמה ברורה – ככל שהרכבים החשמליים יהיו נפוצים יותר בעולם, וייוצרו עוד ועוד דגמים ביותר ויותר טווחי מחירים - כך נראה יותר רכבים כאלה גם בישראל. בהתאם לכך, נראה גם עמדות טעינה רבות יותר ברחבי הארץ, כשכבר היום פריסת עמדות הטעינה החשמליות אינה מבוטלת כלל וכלל.

פריסת עמדות הטעינה במרחב הציבורי כיום היא כבר מרשימה למדי
כשמדברים על פריסת עמדות הטעינה במרחב הציבורי, כדאי לחלק את עמדות הטעינה הללו לשתי קטגוריות. הקטגוריה הראשונה היא של עמדת טעינה לרכב חשמלי בתחנת דלק או תחנת טעינה ייעודית. תחנות אלה נפרסות כבר היום באופן נרחב למדי בארץ, כשספקיות האנרגיה עובדות על הסבה והקמה של יותר ויותר תחנות לכך. עמדות אלה מציעות טעינה מהירה של רוב הסוללה בטווח זמן קצר יחסית – מה שהופך אותן לפתרון מצוין בנסיעה ארוכה. 

הקטגוריה השנייה של עמדות טעינה היא של עמדות לשימוש ציבורי בחניונים ציבוריים, מקומות עבודה ומרחבי חניה ציבוריים אחרים. עמדות אלה הופכות גם הן לשכיחות יותר מיום ליום, ומקומות עבודה רבים (כמו גם חניונים ציבוריים) מבינים את התועלת שהתקנת עמדות כאלה מקנה לחונים בהם באופן קבוע.

לא רק בתחנות דלק וחניונים ציבוריים – גם באופן פרטי לחלוטין
פריסת עמדות הטעינה במרחב הציבורי היא רק החלק הראשון של הסיפור. החלק השני הוא של שכיחות עמדות הטעינה הביתיות לרכבים חשמליים. עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי חייבת להיות מותקנת בכל מקרה ברגע שבו רוכשים רכב כזה (ויש חניה בטאבו), ולכן ההתקנה של העמדות האלה מוערכת כבר היום בעשרות אלפים. עם זאת, ניתן למצוא את העמדות הביתיות מותקנות כחלק מהתוכניות וההקמה של חניונים בבתים חדשים, ובעיקר במגדלי מגורים יוקרתיים. במקרים רבים, ההכנה לעמדה ביתית שכל דייר יכול להתקין, או אפילו ההתקנה של עמדת טעינה משותפת שכלל הדיירים יכולים ליהנות ממנה – הופכת לסטנדרט. כך, ככל הנראה נפגוש ביותר ויותר עמדות טעינה כאלה גם בחניות הביתיות שלנו, בין אם יש לנו רכב חשמלי ובין אם עדיין לא.

בעתיד, כנראה שעמדת הטעינה תהפוך לחלק בלתי נפרד מכל בית
המגמה שאנחנו נוסעים לכיוונה היא ברורה. רכבים חשמליים יהפכו, במוקדם או במאוחר, לרכבים שרואים על הכביש לא פחות ואולי אפילו יותר מרכבי הבנזין. בהתאם לכך, נפגוש ביותר ויותר עמדות טעינה לרכבים חשמליים – בתחנות ייעודיות, במקומות עבודה, בחניונים ציבוריים ואפילו בחניוני הבתים שלנו. כך, ככל הנראה, יהפכו עמדות הטעינה לחלק בלתי נפרד מהנוף היום-יומי שלנו.

הכתבה נכתבה בשיתוף פז