מועד השלמת הקמת "הקו האדום" של הרכבת הקלה, כבר נדחה שש פעמים לפחות, לתקופה מצטברת של חמש שנים בקירוב במצטבר, כך קובע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדו"ח ביקורת נוקב על עבודות הקמת קווי הרכבת הקלה בגוש דן. "הקו האדום", שהתוואי שלו מתחיל בפתח תקווה וממשיך בציר ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, ממשיך למרכז תל אביב ומשם לשדרות ירושלים ביפו, עד לתחנה הסופית בבת ים. 

"הקו האדום" אמור היה להתחיל לפעול בנובמבר, אך בשל תקלות במערכות האיתות והבקרה, פתיחתו נדחתה בכמה חודשים נוספים. "מועד השלמת הקמת הקו האדום נדחה שש פעמים לפחות לתקופה מצטברת של חמש שנים בקירוב במצטבר", מתריע אנגלמן – "חמש מתוך שש הדחיות אירעו בשנים 2010 עד 2013, לפני תחילת עיקר עבודות ההקמה שהחלו בשנת 2015".

"פתיחת הקו הסגול נדחתה מ-2025 ל-2026, ופתיחת הקו הירוק נדחתה מ-2025 ל-2027, ועשויה לחול דחייה של שנה נוספת לפחות לנוכח דחייה של ההכרזה על זוכה בפרויקט ה-PPP ביותר משנה, שנבעה בעיקר מדחיית פינוי כפר שלם בשנה וחצי בקירוב - מאוגוסט 2020 לינואר 2022", הוא מציין בדו"ח הביקורת.

עוד נטען בדו"ח, כי ממועד קביעת האומדן הראשוני של העלות לפרויקט הקו האדום בהחלטת הממשלה מדצמבר 2010 בסך 10.7 מיליארד שקל, בוצעו בו 12 עדכונים לכל הפחות - ולפחות בשמונה מהם עודכן אומדן עלות הפרויקט הכוללת.

בדו"ח הביקורת נטען עוד, כי כי זמן הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, שכולו עילי, במטרופולין תל אביב, צפוי להיות ארוך במידה רבה מזמן ההקמה של רוב הקווים שנבדקו עם מאפיינים דומים במדינות אחרות: כ-3.7 חודשים לק"מ בישראל, לעומת כ-2.5 חודשים לק"מ בממוצע במדינות אחרות (כ-48% יותר).

מנת"ע נמסר בתגובה: "קצב ההקמה ועלויות 'הקו האדום' עומדים בסטנדרט השוואי בינלאומי. המבקר מציין, כי הגידו בתקציב נגזר מתקצוב חסר של הפרוייקט. למרות הטענה על הדחיות המרובות ב'קו האדום', הרי שרובן המוחלט של הדחיות אירעו עד שנת 2013 – עוד לפני תחילת העבודות. נת"ע הגבירה בשנים האחרונות את הליכי הפיקוח והבקרה, במטרה לשפר אתניהול הפרוייקטים והחברה מובילה בנחישות את פרוייקט התשתיות הגדול והמורכב שהוקם בישראל".

ממשרד התחבורה נמסר כי "התקדמות פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, על כל תכולותיו בקווים האדום, הירוק והסגול, ידעה תמורות רבות במהלך השנים, לרבות בשנים האחרונות שבהן נקלעה מדינת ישראל למציאות שלטונית מורכבת, בחירות מרובות וחילופי שרים ומנכ"לים שהקשו על קידום התהליכים והבאתם למיצוי ולסיום. משרד התחבורה וחברת נת"ע הפיקו לקחים רבים מפרויקט הקו האדום, באופן התקצוב, לוחות הזמנים ואסטרטגיית הרכש והמכרזים ואלה יוטמעו בפרויקטים אחרים כמו קו הרק"ל הירוק, קו הרק"ל הסגול, קו הרק"ל נופית  ואף פרויקט המטרו".
 
"כחלק מהפקת הלקחים בפרויקט רק"ל הקו האדום, יזם המשרד את קידום חוק המטרו, החלטת הממשלה בנוגע לפרויקט המטרו שאושרה בהסדרים האחרון, וכן החלטת הממשלה לקידום תשתיות שאושרה בממשלה באוגוסט האחרון. כל הנ"ל נועדו לסייע בהסרת חסמים, טיוב הליכי התיאום והתכנון בין חברות תשתית שונות וגופים שונים בעלות תשתיות לאורך פרויקטי הסעת המונים, יצירת גוף לבירור מחלוקות וכו', וזאת במטרה לאפשר מימוש מהיר יותר למערכות הסעת המונים".
 
"יצוין כי הקו האדום עבר שינויים רבים מאז הוכרז על תכנונו, ובכלל זה הוספת תכולות חשובות שלא היו כלולות באומדן ובשלביות הביצוע כשיצא לדרך. בין השאר, נוספה תחנת נוסעים בדפו קרית אריה בפתח תקוה, הורחבה התחנה התת קרקעית ברחוב קרליבך בתל אביב, כך שתשמש גם את הקו הירוק, ועוד. תוספות אלה הובילו לשינויים באומדני הפרויקט וקיבלו אישור על ידי ועדת ההיגוי הממשלתית המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר. זאת, לצד עדכוני הצמדות שנתיים של תקציב הפרויקט".
 
המשרד פועל מול חברת נת"ע ושאר הגורמים הרלוונטיים ועושה את מירב המאמצים הנדרשים, על מנת לעמוד בלוחות הזמנים להפעלת הקווים ובתקציב האחרון שאושר".