בישראל סוללים לאט: מבקר המדינה בביקורת על הקמת הרכבת הקלה בגוש דן

בדוח שפורסם קובע מתניהו אנגלמן כי זמן הקמת של ק"מ בקו הסגול הוא 3.7 חודשים לק"מ לעומת 2.5 חודשים בבפרויקטים דומים בעולם. על פתיחת הקו האדום: "נדחה שש פעמים לפחות, לתקופה מצטברת של חמש שנים"

משה כהן צילום: מעריב אונליין
הדמיה הקו הסגול
הדמיה הקו הסגול | צילום: נט"ע

מועד השלמת הקמת "הקו האדום" של הרכבת הקלה, כבר נדחה שש פעמים לפחות, לתקופה מצטברת של חמש שנים בקירוב במצטבר, כך קובע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדו"ח ביקורת נוקב על עבודות הקמת קווי הרכבת הקלה בגוש דן. "הקו האדום", שהתוואי שלו מתחיל בפתח תקווה וממשיך בציר ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, ממשיך למרכז תל אביב ומשם לשדרות ירושלים ביפו, עד לתחנה הסופית בבת ים.

"הקו האדום" אמור היה להתחיל לפעול בנובמבר, אך בשל תקלות במערכות האיתות והבקרה, פתיחתו נדחתה בכמה חודשים נוספים. "מועד השלמת הקמת הקו האדום נדחה שש פעמים לפחות לתקופה מצטברת של חמש שנים בקירוב במצטבר", מתריע אנגלמן – "חמש מתוך שש הדחיות אירעו בשנים 2010 עד 2013, לפני תחילת עיקר עבודות ההקמה שהחלו בשנת 2015".

"פתיחת הקו הסגול נדחתה מ-2025 ל-2026, ופתיחת הקו הירוק נדחתה מ-2025 ל-2027, ועשויה לחול דחייה של שנה נוספת לפחות לנוכח דחייה של ההכרזה על זוכה בפרויקט ה-PPP ביותר משנה, שנבעה בעיקר מדחיית פינוי כפר שלם בשנה וחצי בקירוב - מאוגוסט 2020 לינואר 2022", הוא מציין בדו"ח הביקורת.

עוד נטען בדו"ח, כי ממועד קביעת האומדן הראשוני של העלות לפרויקט הקו האדום בהחלטת הממשלה מדצמבר 2010 בסך 10.7 מיליארד שקל, בוצעו בו 12 עדכונים לכל הפחות - ולפחות בשמונה מהם עודכן אומדן עלות הפרויקט הכוללת.

בדו"ח הביקורת נטען עוד, כי כי זמן הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, שכולו עילי, במטרופולין תל אביב, צפוי להיות ארוך במידה רבה מזמן ההקמה של רוב הקווים שנבדקו עם מאפיינים דומים במדינות אחרות: כ-3.7 חודשים לק"מ בישראל, לעומת כ-2.5 חודשים לק"מ בממוצע במדינות אחרות (כ-48% יותר).

תגיות:
דוח מבקר המדינה
/
הרכבת הקלה
/
נת"ע
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף