הפקקים, העצבים, הצורך לא לצאת פראייר בשום מחיר וחוסר הרתעה מוחלט של רשויות אכיפת החוק הביאו למצב שבו התנגשויות אלימות בכביש הופכות לשגרה עצובה.

תקיפות פיזיות באמצעות אגרופים, בעיטות, נגיחות, הכאה באמצעות חפצים, שליפת סכינים, ועד מקרי רצח מזעזעים כמו זה שבו נרצח יורי וולקוב בחולון מתכנסים כולם להבנה שהכבישים שלנו הפכו למסוכנים לא רק בהיבט הבטיחות בדרכים אלא גם בהיבט הביטחון האישי.

וזו מציאות שלא על האזרח לתקן או לשנות, אבל עד שההבטחות למשילות ולהראות מי פה בעל הבית יהפכו למעשים, הנה כמה עצות מצילות חיים.
 
החשוד המיידי
 
אנחנו יכולים לשחק בתקינות פוליטית מהיום ועד הודעה חדשה, כאשר מדובר בסביבה בעייתית כמו כבישי ישראל 2022, אתם לא תגיעו רחוק עם התפיסה של לא לשפוט אף אחד מראש - הרכב עם החלונות הכהים, זה עם המוזיקה הרועשת, המכונית עם יותר מדי תוספות תאורה, הספוילר המוגזם או רכב השטח עם נורות הלד בגריל - כולם חשודים מידיים. אתם רואים את הנהג שחותך ומזגזג? זה שנוסע על השוליים? ההוא שמהבהב באורות לכולם ונדבק? הוא מבחינתכם מטען צד שאתם לא רוצים להיות לידו כאשר הוא יתפוצץ. עברו נתיב, זוזו הצידה, תאטו ותנו לו לעבור - תהפכו אותו לבעיה של מישהו אחר, אל תהיו אלו שישלמו מחיר על הביריונות שלו.
 
מצלמת דרך יכולה להרתיע תוקף, ולתעד את מעשיו כדי שייענש
 
 אתם צודקים, עכשיו תתקפלו

כמו תקינות פוליטית, גם פרנציפ הוא דבר מקסים - לשיחות סלון. בכביש הוא רעיון גרוע מאוד.

כן, אסור להידחף. נכון, זה היה הנתיב שלכם. אמת, לכם יש זכות קדימה. והנהג השני אידיוט ולא אותת והכל טוב ויפה, אבל כל זה מהווה נחמה קטנה מאוד כאשר דברים יוצאים משליטה. לא משנה כמה זמן אתם חושבים שנגזל מכם על ידי המטומטם, עימות איתו, גם אם יסתיים מילולית יקח יותר זמן. אם הוא יסלים, על אחת כמה וכמה.
 
חוקי התנועה מול חוקי הג'ונגל

אם לחפש עם מי לריב לא מופיע ברשימת המטלות שלכם להיום כשיצאתם מהבית, הנה טיפ מועיל - כשאתם נתקלים בטיפוס מסוג בבון (ואני מתנצל בפני הבבונים), תהיו אתם בני האדם - לא ליצור קשר עין, אצבע משולשת או תנועות יד מוגזמות כולל הגייה ברורה של הקללה החביבה עליכם - כל אלו עשויים להיות בדיוק הטריגר, כל מה שהצד השני יצטרך כדי לייצר לעצמו בראש את העילה לעימות.

וזה קשה, אבל גם כאשר הוא עשה את הטעות או אפילו התגרה בכוונה - אתם אלו שתתנצלו. למה? כי אתם פה כדי להגיע לבית שלכם, לא לבית חולים.
 
סרבו בנימוס לקטטה

בכמעט כל עימות, לכל הצדדים יש תחנות יציאה מנתיב ההתנגשות. אחת מהן היא הנקודה בה אתם לא נענים בשום פנים ואופן ל"הזמנה" לצאת מהרכב. המשפט הבא לא מבוסס מחקרית, אבל סביר להניח שהאיש הזה לא מתכוון שתקיימו דיון מנומס על זכות השימוש בדרך ולא יציע להכריע את המחלוקת באמצעות סיבוב של אבן נייר ומספריים.

לא משנה כמה חזק הוא בועט ודופק לכם על מכסה המנוע והגג, אתם כרגע במקום הכי מוגן בסיטואציה הזו. דלתות נעולות, חלונות למעלה - זה הכל. המכונית שלכם תוכננה לעמוד בהתנגשות והתהפכות, היא תעמוד בכמה מכות.
 
 צלצול, צילום, צופר
 
כעת, בעוד אתם במכונית, הדבר הראשון שאתם עושים זה מחייגים למשטרה. לא כי זה יעזור כרגע, אלא כי זה הדבר שאזרח שומר חוק צריך לעשות, לא משנה לאן הסיפור הזה יסלים, אתם התקשרתם למשטרה לדווח.

אם אין לכם עדיין מצלמת דרך במכונית וגם אם כן, השלב הבא הוא תיעוד באמצעות הנייד שלכם, של הנוסע שאיתכם. צלמו את התוקף, את הרכב שלו, של כל פרט מזהה.

במקביל צפרו, לצפור חזק, בטירוף, בלי חשבון - נסו למשוך כמה שיותר תשומת לב לסיטואציה. לעיתים המראה של טלפונים נשלפים ומתעדים את התקיפה ירגיע את העניינים, עם קצת מזל יהיה שוטר בסביבה, או אזרח חמוש שיוכל ואף חייב להתערב אם הדברים מגיעים לכדי סכנת חיים.
 
הדברים שאתם לא תעשו

כל מי שחווה סיטואציות לחימה יגיד לכם שהכל טוב ויפה עד שהן באמת מתחילות. אלא אם כן מדובר בתרחיש המאוד לא סביר שאתם חמושים, מומחי קרב מגע או מיומנים מאוד בשימוש באמצעי הגנה עצמית - אתם לא מגיבים לשום פרובוקציה למעט במקרה של סכנת חיים ממשית לכם או לזולת.

ירי במקום הומה אדם תוך כדי מאבק הוא מתכון לפגיעה בעוברי אורח. התייצבות בידיים חשופות מול מישהו שחמוש בסכין לא באמת תרתיע אותו והתזת תרסיס פלפל בחלל של מכונית עשויה להשפיע עליכם יותר מאשר על התוקף.

כמוצא אחרון אפשר לנסות לחמוק בנסיעה עם המכונית מהאירוע, מוצא אחרון כי גם בו יש סיכוי לפגיעה בסביבה או היקלעות לתאונה אם מדובר בצומת למשל.