ברוח התקופה ועל רקע מהפכת ההנעה החשמלית, התחזקות סגמנטים קטנים וגדולים של רכבי פנאי־שטח והיעלמותם של אחרים, מותג רכב אחד יצר לעצמו עולם משל עצמו. נכון, כל יצרני הרכב משקיעים כסף ומאמץ בעיצוב המדהים הבא ובאווירה סביב הדגם, אבל פיג'ו לקחה את זה צעד אחד קדימה, והראיה לכך היא פיג'ו 408 החדשה.

לרגע אפשר להתבלבל ולחשוב שה־408 היא מכונית פנאי, אך היא אינה כזו. זהו רכב סדאן בעיצוב קופה, “פאסט־בק" (כזה שעל הנייר יכול לכאורה, אם תתעקשו, להתחרות בסקודה אוקטביה פלאג אין). ה־408 הוא רכב בעל מרווח גחון מכובד של כמעט 19 ס"מ ובעל ממדי אורך (4.69 מטר) ובסיס גלגלים (2.78 מטר) מרשימים מאוד, מה שהופך אותו לרכב משפחתי מרווח ושימושי.

יותר מהכל, זהו הרכב בעל העיצוב הכי ייחודי בקטגוריה הלא קיימת ובקטגוריות שסובבות אותו. על הנייר, אין לרכב הזה מתחרים. המידות שלו נושקות לסגמנט D, סגמנט המשפחתיות הגדולות (הגדול ממשפחתיות סטנדרטיות). ולא רק זה, אין רכב שנראה כמו ה־408 או מזכיר אותו. אולי כי הדגם החדש נראה כמו שילוב של כמה דגמים, למשל החלק האחורי הבולט מאוד מזכיר דגמי למבוריגיני חדשים.

סביב העיצוב המיוחד והמושך של הרכב נבנתה פילוסופיה שלמה, “אלור" שמה. היא מושתתת על תחושות של חשק, אלגנטיות, לייף־סטייל ויוקרה. פיג'ו רוצה שתרגישו את כל זה בישיבה בכלי הרכב החדשים שלה. היא מבקשת ליצור רכב, אבל יותר מזה - סטייט אוף מיינד ואווירה אחרת, יוניקית. היום רכב הוא לא רק רכב. הוא סמל, תחושה, אווירה, תפיסה - שבמקרה מחוברים אליהם הגה, גלגלים, מנוע וגיר, שיניעו אתכם ליעד.

מי היה מאמין, פיג'ו נמצאת היום במקום הכי טוב שלה אי־פעם. פיג'ו על הגל. היא המותג המוביל של קונצרן סטלנטיס. אנשי המותג אולי מרוצים ושבעי רצון, אבל אינם זחוחים. הם יודעים שהם הגיעו למקום טוב מאוד בשוק הרכב האירופי ובכלל, אך הם נשארים מפוקסים על המטרה. נכון לעכשיו, הם מצליחים להמשיך ליצור עניין באמצעות עיצובים נחשקים והנעות היברידיות נטענות (פלאג אין הייבריד).

בקרוב, בתחילת 2023, תיחשף הפלטפורמה החשמלית החדשה הראשונה שלהם, שתחשמל את ה־408 החדשה, שנכון להיום משווקת עם מנוע 1.2 ליטר טורבו, עם 130 כ"ס, ושתי גרסאות פלאג אין הייבריד, משולבות מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר, לצד מנוע חשמלי, עם הספקים של 180 ו־225 כ"ס. המנועים משודכים לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית, ואין בהיצע גרסאות דיזל.

גרסת הפלאג אין היא כלת האירוע בהשקת הדגם, והיא זו שהיצרן מעוניין לשים עליה את הדגש, לכן תאריך השקת הדגם בארץ תלוי במלאי רכבי הפלאג אין שישראל (באמצעות יבואנית הרכב לובינסקי) תוכל להשיג.

פיג'ו 408 (צילום: יצרן)
פיג'ו 408 (צילום: יצרן)

מילה על הטווח החשמלי, אף שהוא לא הסיפור ב־408. אם מדברים על טווח ריאלי, הוא יכול להגיע ל־45 קילומטר “על חשמל". אם תיסעו במצב ההיברידי המשולב בנזין וחשמל, הטווח ייגמר מהר, ולכן, רצוי לבחור באופציית ה־E SAVE, ששומר על ה"סוללה", ולא מבזבז סתם אנרגיה חשמלית, שאותה תרצו לשמור לנסיעה בעיר כדי ליהנות באמת מטווח חשמלי.

בנסיעת ההתרשמות לא נראה אחזור אנרגיה משמעותי של מערכת הרגנרציה, ולכן הדגם מתאים בעיקר למי שיש לו פתרונות טעינה בבית או בעבודה. טעינה אטית ביתית של הסוללה תימשך בין שבע לשמונה שעות. בזמן שישנתם.

תא הנהג, הקוקפיט שפיג'ו גאים בו, הוא נאה אך בעייתי. התעקשות על ייחודיות במקום על נוחות בתא הנהג/ת לא ברורה. הדגש על הגה קטן עם צורה מרובעת, מיקום לוח המחוונים ומיקום מושב הנהג/ת - לא ברורים. זה לא נוח וזה לא עובד.

זהו עקב אכילס של כל דגם חדש של פיג'ו בשנים האחרונות, מאז שהשפה העיצובית שלו השתנתה מקצה לקצה. מכיוון שהישיבה שלי גבוהה במושב הנהג, ההגה מכסה את לוח המחוונים, ואני נאלצת להוריד אותו מטה לכיוון הירכיים ולנהוג בצורה פחות טבעית. מתרגלים לזה אומנם, אבל פיג'ו אמורה לגרום לנהג להרגיש בבית, לא לאלץ אותו להתרגל לעיצוב הייחודי.

בתוך הרכב מערכת מולטימדיה חדשה, יפה וצבעונית עם מסך מגע בגודל 10 אינץ', מערכת שמע טובה וחיבור מהיר לנייד. תפעול המולטימדיה אינטואיטיבי יחסית, אבל יש עוד מה ללמוד על התפעול שלה. כך גם לגבי לוח המחוונים הצבעוני בתלת־ממד. תחתיה יש מתגי מגע אלגנטיים שטוחים, השולטים בחיבור לנייד, בניווט, בבקרת האקלים ובמדיה.

מתחת יש עוד שורת מתגים לחיצים, ששולטים על תפעול בקרת האקלים ברכב. זה נראה מודרני, זה מיוחד וזה לא דומה לאף מותג אחר. שילוב מגוון החומרים, הטקסטורות, הצורות והגימורים בתא הנהג, יוצר עומס בעיניים. יש לציין לטובה את פתחי האחסון השימושיים, את משטח הטעינה היעיל ואת המקומות הייעודיים להנחת הנייד.

ציון לשבח מגיע לחימום למושב ולהגה. יש רגעים שבהם העובדה שאין אוורור במושבים לא מפריעה, העיקר שתהיה דרך להתחמם. עוד אבזור נוחות שימושי וראוי לציון הוא חימום השמשות, הסאן־רוף הגדול, חיישני פתיחת הדלתות, חישוקי 20 אינץ' ברמת הגימור הגבוהה, FR וחבילת אבזור הבטיחות המתקדמת והמקיפה.

בישיבה מאחור הממדים הגדולים של הרכב מורגשים היטב. כל הנוסעים ברכב יישבו בנוחות ויזכו למרווח פנים מכובד. המושב האחורי מתאים לשלושה מבוגרים. גם עיצוב הקופה לא מפריע למרווח הראש. מאחור יש תא מטען שטוח, רחב ושימושי בנפח 470 ליטר.

הנסיעה ב־408 נוחה יחסית ומבודדת רעשים, בטח ביחס לנסיעה עם חישוקים גדולים כמו אלה, שעלולים להעיב על הנוחות ועל השיכוך. גרסת הפלאג אין חזקה וזריזה מספיק, ואם לא תיקחו אותה “לקצוות" ותנסו להוציא ממנה ביצועים של מכונית ראלי, תקבלו מכונית היברידית נטענת, ירוקה, נוחה, שימושית ומרווחת, עם הגה ראוי ל"ביצועים" של מכונית משפחתית.

ראויים להערכה השיפטרים, הפדלים מאחורי ההגה להעברת הילוכים ידנית ומצבי הנהיגה לבחירה: “אקו", “נורמל" ו"ספורט".
צריכת הדלק בנסיעה, בינעירונית ברובה - 14 קילומטר לליטר. מערכת ההנעה הזו “תזרח" ותבלוט ביתרונותיה בנסיעה בתוך העיר על מצב חשמלי מלא. מחוץ לעיר לא תהיה סיבה לחרדת טווח בזכות מנוע הבנזין. מערכת הבטיחות לתיקון סטייה מנתיב מציקה, ולכן כיביתי אותה כשיכולתי.

כשתגיע לארץ היא תשווק בשלוש רמות גימור, במחירים שבין 240 ל־260 אלף שקלים. בשל הזהות ה"פלואידית" שלה היא עלולה לנגוס בדגם פיג'ו 508 פאסט־בק וליצור דילמה צרכנית מול פיג'ו 308, עוד מכונית שאני מקווה להכיר בקרוב.

פיג'ו 408 (צילום: יצרן)
פיג'ו 408 (צילום: יצרן)
 

חדשות ואירועים

יבואנית הרכב כלמוביל קיבלה את הזיכיון לשיווק בישראל של מותג רכב חשמלי חדש ו"צבעוני", ORA (בצילום למטה) מבית GWM, המצטרף למותגי הרכב של כלמוביל, בהם: מרצדס, יונדאי, מיצובישי, ג'נסיס, סמארט וקינג לונג. מותג ORA נחשף בתערוכת הרכב הבינלאומית בפריז באוקטובר 2022 והושק בגרמניה, בריטניה, שוודיה ואיסלנד. בקרוב גם בישראל.

חברת GEELY מודיעה על קריאה לעדכון תוכנה בכ־5,000 רכבים מדגם Geometry C בישראל, אשר יוצרו בתאריכים 20.7.2021־26.9.2022. הקריאה הוכרזה לאחר בדיקות איכות ובקרה מתקדמות, שבהן עלה החשש כי במקרים נדירים בעת האטה בנסיעה במדרון כאשר הסוללה טעונה כמעט במלואה, עלולה התוכנה שביחידת בקרת הסוללה (BMS) לגרום להפעלת נורת התרעה ולהגבלת הכוח, שתוביל להאטה הדרגתית עד כדי עצירה מוחלטת. לקוחות GEELY יוכלו לבצע, ללא עלות נוספת, שדרוגי תוכנה נוספים במערכת המולטימדיה ובמערכות הרכב.

לקסוס LX600, ה־SUV המאסיבי של המותג, מושק בישראל עם מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר והספק של 409 כ"ס. הרכב משווק בשלוש רמות גימור החל מ־889,900 שקלים. ישראל תקלוט את הדגם החדש של ה־LX עוד לפני השוק האירופי.