זה מספר שנים יש בישראל חוסרים גדולים ברכבי שבעה מקומות, כפי שזה בא לידי ביטוי בסוכנויות הרכב ובלוחות רכב יד שנייה. אין מספיק רכבים ודגמים, אין מלאי ואין מספיק אספקות. לכן יש חגיגה של ממש לקראת הגעת הדגם החדש ממותג צ'רי הסיני - צ'רי טיגו 8 פרו.

נכון שכולם רוצים רכב חשמלי, והרבה ישמחו לרכב חשמלי בעל שבעה מקומות, אבל מה לעשות שאין, יש בערך שלוש אלטרנטיבות בקטגוריה. מה שגורם לצרכן הישראלי להפגין גמישות מפתיעה ונכונות לרכוש רכב עם יחידת הנעה עם מנוע בנזין, ובלבד שיהיה לו מספר המקומות שהוא זקוק לו. כי שימושיות באה לפני דירוג זיהום או קדמה. ניתן להבין את זה, גם אם לא להסכים.

צ'רי טיגו 8 פרו הוא רכב שימושי, בעל ממדים גדולים, מרווח פנים טוב למשפחה ושבעה מקומות. יש לו שני סוגי מעטפות: האחת, מעטפת אבזור נוחות: מושבים רחבים עם ריפוד נאה מאוד בצבעים שמזכירים מותגי יוקרה מגרמניה, סאן־רוף, אפשרות כוונון חשמלי למושבים, אפשרות אוורור וחימום למושבים, פתחי אחסון שימושיים, פתחי אוורור לשורה השנייה והשלישית ועוד.

השנייה, שעושה את העבודה בשיווק הרכב לקהל הישראלי, היא מעטפת אבזור הבטיחות: מערכת סיוע לנהג (ADAS), כולל בקרת שיוט אדפטיבית (ACC), בלימת חירום אוטונומית (AEB) ואזהרת התנגשות קדמית (FCW) ואחורית (RCW), בתוספת מצלמה של 360 מעלות. על אף היעדרן של מערכות לבלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה על מצב עייפות נהג ומערכת למניעת שכחת ילד מאחור, ציון הבטיחות הישראלי של טיגו 8 הוא 6 מתוך 8.

החוזקה של צ'רי בכלל, ובפרט של טיגו 8 פרו, היא הנראות. המראה הכללי מעניק תחושה של רכב פרימיום, אף שעל הנייר זהו רכב עממי. הסינים יודעים את העבודה, את זה אנחנו כבר יודעים.

אווירת הקדמה ניכרת גם בקונסולה, שבמרכזה מערכת מולטימדיה שנראית ועובדת טוב, בגודל 12.3 אינץ'. היא צבעונית, עם מסך מגע גדול, פונקציות מגוונות ותפעול יחסית אינטואיטיבי. יש גם מערכת תפעול קולי, שמגיעה מעולמות היוקרה, ומאפשרת מתן הוראות קוליות בזמן הנהיגה ותפעול ללא ידיים.

המולטימדיה כוללת מצלמה היקפית בתלת ממד, שמציגה את הרכב עצמו ואת סביבתו ומחזקת את הביטחון של הנהג/ת בהתמצאות במרחב, בנסיעה ברוורס, בחניות ובנסיעה במקומות צפופים. הרכב די גדול, כך שמצלמת 360 מעלות היא בגדר חובה. לתא הנהג והנוסעים מראה ועיצוב מרשימים, ואיכות החומרים וההרכבה סבירה.

מתחת למערכת המולטימדיה נמצא מסך מגע קטן נוסף לתפעול בקרת האקלים. נחמד ומוסיף לתחושה המתקדמת בתא הנהג, אך גם קצת מיותר, כי אין באמת צורך בעוד מסך שיעמיס על תא נהג. בשביל זה יש מערכת מולטימדיה מרכזית או שורת מתגים חיצונית שיכולה הייתה לספק מענה. עוד מסך משמש כלוח המחוונים. הוא גדול וצבעוני, אך מיושן במראה ובפונקציות התפעול.

במושב האמצעי יש מקום לשלושה נוסעים בוגרים, שייהנו ממרווח ראש וברכיים טוב. בתא הנוסעים שורה אותה רוח “פרימיום" שיש גם בתא הנהג. יש בו פתחי אוורור ליושבים, משענת יד אמצעית נפתחת, שבה מקומות אחסון, כמו גם מקומות אחסון בצדי הדלתות, וחלונות כהים.

בעיה שבה נתקלתי: חיישני המשקל במושב האמצעי זיהו בוסטר קל משקל כילד לא חגור, ולכן הופעלה התרעה על אי־חגירת חגורת בטיחות, שליוותה אותי במשך כל מבחן הדרכים.

מה קורה במושב האחורי? כניסה אליו מתאפשרת רק מצד ימין, בעזרת משיכת ידית על גבי המושב האמצעי. ניתן להזיז אותו אחורה וקדימה כדי לכוון את שתי שורות המושבים בצורה המיטבית לכל הנוסעים.

במושב האחורי יש מקום לשני ילדים, ומרווח הברכיים יתאים לילדים עד גובה 1.50 מטר. גבוהים יותר או מבוגרים יותר יוכלו אף הם להיכנס, אך יצטרכו לשבת זקוף ולהסתפק במעט מקום לברכיים ובתחושה קלסטרופובית מעט. אם חייבים, ואם אין ברירה, גם מבוגרים בעלי מידות ממוצעות יוכלו לשבת מאחור לנסיעה קצרה בלבד.

זוג המושבים בשורה השלישית מתקפל בקלות במשיכת ידית והופך למשטח ישר, שמקפיץ את נפח תא המטען, מ־193 ליטר לפי שלושה. פתיחת תא המטען היא חשמלית. לטובת היושבים מאחור, יש פתחי אחסון ופתחי אוורור וגם חוגה לתפעול עוצמת המיזוג לאחור ופתח שקע V12.

  צ'רי טיגו 8 פרו   (צילום: יצרן)
צ'רי טיגו 8 פרו (צילום: יצרן)

מה בנסיעה? מנוע הטורבו מספק האצות זריזות וגם קצת רעשי מאמץ יחד איתן. אם תשייטו לכם בנחת, הנסיעה תהיה שלווה למדי, והרכב ישמור על סל"ד נמוך יחסית, של 2,200־2,500. הפרט הטכני הזה לא מסייע לנתון צריכת הדלק, של עשרה קילומטרים לליטר ויותר.
נוחות המתלים ממוצעת, לא שוברת שוויון ומנגד גם לא מעיבה על הנסיעה. בכל הקשור להיגוי, ההגה מעט קל ומעט מנותק, כך שאינו מעניק תחושת ביטחון בנסיעה בינעירונית מהירה.

המנוע ותיבת ההילוכים לא מספיק מתקדמים. המנוע, מנוע בנזין, 1.6 ליטר טורבו, בעל דירוג זיהום גבוה (דרגה 13 מתוך 15), וצריכת דלק גבוהה. הוא בעל הספק מספק של 186 כ"ס, אך זה לא מספיק ב־2022־2023. תיבת ההילוכים, עם שבעה הילוכים, כפולת מצמדים, אמורה להיות טובה, חלקה ומוצלחת. אך יש השהיה בכניסה להילוך, ל־D, כמו גם בהעברה לרוורס. במעבר הילוכים בזמן הנסיעה אין בעיה.

כל שלושת הדגמים ששווקו לאחרונה בישראל, בהם גם צ'רי FX (בקרוב במבחן דרכים פה), וצ'רי טיגו 7 פרו, רכב פנאי בעל חמישה מקומות, מונעים על ידי מנוע טורבו בנזין של יצרנית הרכב צ'רי, עם הזרקה ישירה, 1.6 TGDI עם הספק מרבי של 186 כ"ס ב־5,500 סל"ד ו־28 קג"מ, בין 2,000 ל־4,400 סל"ד. בכולם אפשרות לבחירת מצבי נהיגה, כמו מצב סטנדרט, אקו וספורט, אך לא ראיתי צורך להשתמש בהם, ומצב הספורט אף הפריע לנסיעה והכניס רעש לתוך הרכב.

כאמור, צ'רי טיגו 8 פרו הוא רכב שימושי, מאובזר היטב, עם תא נהג ונוסעים בניחוח פרימיום ובמחירים תחרותיים מאוד. וזה מוכר. מעטפות אבזור הנוחות והבטיחות הרחבות מפצות על מכלולים פחות מתקדמים ברכב. לרכב שתי רמות גימור, האחת, “לקשרי" במחיר 167,990 שקלים, והבכירה “נובל", הגרסה שנבחנה, במחיר - 179,990 שקלים.

קצת על צ'רי: חברת Chery Automobile היא חברת רכב סינית בינלאומית, שנוסדה בשנת 1997. היא הקימה מרכזי מחקר ופיתוח בסין, גרמניה, ארצות הברית וברזיל, ויש לה צוות מחקר ופיתוח עולמי עם כ־5,500 עובדים. החברה ייצרה סדרות של כלי רכב, עם נתון מכירות גלובליות של מעל לעשרה מיליון יחידות.

בשנת 2012, צ'רי ויגואר לנד רובר מוטורס השקיעו בהקמת חברה משותפת. ועד כה, צ'רי שיתפה פעולה עם חברות טכנולוגיה גדולות, כמו Horizon Robotics, Huawei ,iFly ,Tek ,Alibaba ועוד. צ'רי פיתחה את הדור הראשון והשני של מוצרי נהיגה בלתי מאוישים ומתכננת להגיע לרכבי נהיגה אוטונומית ברמה 3 (מתוך 5 - רמת אוטונומיות מלאה) כבר בשנת 2025.

נכון להיום, לצ'רי יש מערכת Chery Lion 2.0 סמי־אוטונומית ומתקדמת, שהוטמעה בדגם של טיגו 8, שתומכת בפונקציות כמו שליטה קולית, זיהוי פנים, ניווט AR, שירות אינטרנט ובית חכם. מותג הרכב החדש נחת לאחרונה בארץ. קרסו מוטורס היא יבואנית הרכב בישראל. ב־2023 צפויים להגיע דגמי פלאג אין הייבריד לארץ, ואולי אולי נזכה לראות גם דגם חשמלי. 

משאית המימן של יונדאי בישראל   (צילום: יצרן)
משאית המימן של יונדאי בישראל (צילום: יצרן)

חדשות ואירועים

עוד מכונית חדשה בדרך לישראל: WM W5, קרוסאובר בעל מנוע חשמלי עם הספק של 217 כוחות סוס (160 קילוואט) ומומנט של 31.5 קג"מ, סוללת ליתיום עם קיבולת של 52 קילוואט־שעה, המאפשרת טווח מרבי של 400 קילומטר. מדובר באחד מהדגמים הנמכרים בסין בסגמנט שלו בשנה האחרונה. עד ינואר 2023 יגיעו כאלף מכוניות חשמליות מדגם WM W5, שקיבל לאחרונה תקינה אירופית מלאה. ישראל הינה המדינה הראשונה שבה חברת WM תתחיל פעילות ומיד לאחר השקה בחודש ינואר בישראל חברת WM תתחיל פעילות בכל השוק האירופי.

משאית מימן ראשונה בישראל: יבואנית הרכב כלמוביל מכניסה את ישראל למגרש של הגדולים, עם משאית מימן ראשונה ממותג יונדאי - XCIENT Fuel Cell של יונדאי (בצילום משמאל). משאית מונעת על ידי מימן בפעם הראשונה בישראל, עם טווח נסיעה חשמלי של מעל 400 קילומטר, ותדלוק מהיר של בין 8 ל־20 דקות. בזן תייצר ותשנע את המימן, וסונול תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בארץ. ישראל תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה, שתפעיל משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בכך לקוריאה הדרומית וניו זילנד.