אחד הדגמים הכי אמריקאיים בנשמתם, ג'יפ גרנד צ'ירוקי, חוזר בדור חמישי חדש לחלוטין. במקור תוכננה השקתו ל־2021, אך נדחתה ל־2022. אנחנו מורגלים כבר בדחיות של השקות בעולם הרכב, ועכשיו הוא מגיע לישראל. רכב ה־SUV המרשים של המותג מציג מידות גדולות ומכובדות, עם אורך של 4.9 מטר, רוחב של 2.1 מטר ובסיס גלגלים הנושק ל־3 מטר.

תארו לכם כמה מקום יש בתא הנהג והנוסעים - מרווח פנים שצמח בדור החדש. המידות המרשימות ניכרות בכל שאר החלקים, למשל מרווח הגחון, 20.3 ס"מ, משקל של 2.7 טונות שלא תרגישו, עם מנוע ה־jeep הקלאסי והמוכר, בנפח 3.6 ליטר, שעליו ארחיב מיד. ועוד מידה - רק כדי לסדר את הראש לגבי כל הנוגע לחיה הגדולה הזו - טנק הדלק שלה הוא בנפח 87 ליטר.

מנגד, הגרנד צ'ירוקי הוא בולדוזר אמיתי, שגורם למשימות "קטנות" עירוניות להסתרבל בשל הממדים הגדולים של הדגם בדור החדש, והוא יודע גם להקשות על נהגים עירוניים שרוצים מדי פעם לחנות במרכז העיר, או להתנייד בה ככה סתם. מי שרוכש אותו חייב להיות בעל חניה מסודרת, קבועה ורחבת ידיים.

הדור החמישי מגיע בגרסת חמישה מושבים, וגם בגרסת שבעה מושבים - גרנד צ'ירוקי L. רכב שטח בעל שבעה מקומות יכול לסגור את הפינה עבור מי שיש לו תקציב של 420 אלף שקלים (מחיר התחלתי) - גם של הטיולים בשבת בשטח, וגם בניוד משפחה גדולה של שלושה ילדים ויותר. גרסת ה־LONG יכולה לשמש גם משפחה קטנה יותר, שתקבל תא מטען בנפח של יותר מ־1,000 ליטר עם קיפול של המושבים בשורה השלישית.

לגרנד צ'ירוקי החדש גג מונמך ומשתפל, לטובת שיפור הביצועים האווירודינמיים, מבלי לפגוע במרחב הפנימי והשימושיות. "קו המותניים" שלו נמוך, עם חלונות גדולים יותר, שמכניסים כמות גדולה יותר של אור לתא הנוסעים, וגם מסייעים לשדה ראייה טוב יותר לנהג/ת. חזית הרכב והשבכה המוכרת של ג'יפ הפכה רחבה וגדולה יותר, ובה ממוקמים רדאר לטווח ארוך ופיצ'רים טכנולוגיים בטיחותיים מתקדמים אחרים. גם מכסה תא המנוע הוארך, ויוצר פרופורציות יפות ואגרסיביות. פנסי הלד, צורתם והתאורה שלהם מרשימים, מלפנים ומאחור.

האלגנטיות והעידון, וגם לא מעט קדמה וטכנולוגיה, באים לידי ביטוי בתוך הרכב, עם מערכת מולטימדיה חדשה ומסך מגע גדול וצבעוני בגודל 10.1 אינץ', עם מערכת הפעלה חדשה, שאפשר להתרגל אליה מהר, אך אינה מהאינטואיטיביות שבהן נתקלתי. רצוי שמסך הבית יהיה רחב, “נקי" וברור ולא מורכב מחלקים שונים ומהגדרות ותצוגות שמבלבלות את העין. יש חיבור אלחוטי לאפל קאר פליי ואפילו אוטו אנדרואיד, רק שחיבור מכשיר האנדרואיד לא עבד חלק, וחזרתי לחיבור בלוטות פשוט כדי לשמוע מוזיקה ולהוציא שיחות. זה עניין שחוזר גם במערכות מולטימדיה אחרות, אז כצרכנית אנדרואיד כבר התרגלתי לכך.

הקדמה שנכנסה לרכב ראויה להערכה, אבל היא נכנסה בכמויות, מה שיוצר עומס בקונסולה המרכזית. מעל מסך המולטימדיה הגדול יש שורת מתגי תפעול, כמו זה של כיבוי והדלקת מערכת ה"סטארט אנד סטופ", מתג המשולש והפעלת המערכת לתיקון סטייה מנתיב. מתחת למסך המולטימדיה יש עוד מתגים חיצוניים להפעלת חימום ההגה והמושבים, מתחת יש עוד מתגים לתפעול בקרת האקלים, שתי חוגות בצדדים, ועוד מתגים. לשם מה יש מערכת מולטימדיה חדשה ברכב, אם לא כדי להטמיע בה כיוונים והגדרות?

ג'יפ מציעים כאופציה, בתוספת תשלום, הוספה של צג אינטראקטיבי בגודל 10.25 אינץ' (26 ס"מ) לנוסע במושב הקדמי ותאורת אווירה עם מבחר של חמישה צבעים. ברכב המבחן בגרסת לימיטד, השנייה מלמטה, יש תאורה נחמדה בדלתות הרכב.

המושבים ברכב מרופדים בריפודים יוקרתיים, נאים. המושבים הקדמיים מתכווננים ל־16 כיוונים, ויש להם כיוון חשמלי לתמיכה לגב התחתון (בדיוק בזמן) וזיכרונות מסז'. ברמות הגימור הגבוהות יש גם אפשרות לעיסוי במושבים הקדמיים ואוורור מושבים. לא קיבלתי רכב ברמת האבזור הגבוהה ביותר, אז במקום מסז' טיפלתי בגב התפוס שלי בעזרת הפעלת חימום המושב וכיוון אזור הגב התחתון של המושב לתמיכה מרבית.

העידון והמודרניזציה לא "פגעו" ביחידת ההנעה. לגרנד צ'ירוקי 2022 מנוע V6 בנפח 3.6 ליטר, המפיק 290 כ"ס ומומנט של 35.5 קג"מ. כרכב שטח הוטמעה בו מערכת ארבע על ארבע קבועה, עם דיפרנציאל מוגבל החלקה אחורי אלקטרוני ומערכת מתלי אוויר ייחודית (Jeep Quadra-Lift) - שמשככת את מהמורות הכביש נהדר ואת השבילים בצורה יוצאת דופן. המתלים מתכוונים לעד 27.7 ס"מ של מרווח גחון, ויש אפשרות לחציית מים בעומק של 61 ס"מ, בחלק מרמות הגימור. המערכת מתאימה אוטומטית את כוונון בולמי הזעזועים לתנאי הדרך המשתנים, אך אפשר גם לשלוט בה ידנית.

דבר אחד התחדד בנסיעה מהירה בכביש מהיר: לא מדובר ברכב ספורט. ההגה והמתלים לא תוכננו או כויולו לטובת נסיעה מהירה בכביש. ההגה הופך קל מדי, והרכב רק במצב ה"ספורט" הרגיש אוחז מספיק במהירות גבוהה. יש אפשרות לבחירת מצבי נהיגה, בשלג, חול, ספורט ומצב אוטומטי. המתג נמצא משמאל לידית ההילוכים, אך הגישה למתג לא נוחה. כך גם מיקום מעצור היד של הרכב, משמאל להגה, למטה, מרוחק ולא נוח.

תא הנהג והנוסעים מפואר, לוקסוס של ממש. המושב נוח, מפנק ותומך, חשמלי, מחומם, עם מסכים גדולים מול העיניים, מערכת שמע של אלפיין, סאן־רוף גדול מעל הראש, סוכך שמש גדול נפתח שיכול לסייע ביום שמשי, הרבה מקומות אחסון שימושיים בתוך הרכב, שפע כניסות USB ו־C-USB, ו־V12, לשימוש חיצוני גם בטיולים (למשל לניפוח מזרנים לקמפינג). ברכב המבחן ברמת LIMITED אין חיישנים קדמיים וגם לא מצלמה קדמית, שניהם צריכים להיות בגדר חובה ברכב שכזה.

הנהיגה בגרנד צ'ירוקי שקטה ומהנה. בנסיעה הוא מעניק בועה: איטום רעשים טוב, מתלים שעושים את העבודה ומרככים אפילו באמפים קיצוניים, מנוע מגרגר וכוח בלתי נדלה. אף ששמחתי שהשיפטרים מאחורי ההגה, הם לא היו נוחים לשימוש - הם קטנים וגבוהים, וניתן ללחוץ עליהם רק מהחלק העליון של הפדל, רק שהאצבעות שלי הגיעו לקצוות ולא לכל השיפטר. עוד מאחורי ההגה - מתגים לבחירת תחנת רדיו וכיוון עוצמת השמע של המערכת. רק שהדבר הזה לא עובד והרעיון לא חכם, בלשון המעטה. עדיף מתגי ווליום וכיוון תחנות רדיו מול העיניים. לפעמים הדברים הפשוטים הם אלה שעובדים.

את השבילים המאוד פשוטים שבהם נסעתי, גם אם היו תלולים מעט - עברתי בקלות בלתי נסבלת. אם הגרנד צ'ירוקי יכול היה להשמיע קול, הוא היה צוחק.

מה בבטיחות? הגרנד צ'ירוקי החדש כולל מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות, בהן התרעת התנגשות בכל טווח המהירויות עם בלימה אוטונומית אקטיבית וזיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, מערכת שמירה על נתיב אגרסיבית, זיהוי רכב בשטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית עם עצור וסע, חיישני חניה אחוריים ParkSense עם עצירה, מצלמה היקפית 360 מעלות ועוד.

צריכת הדלק הבינעירונית היא 10 קילומטר לליטר בנסיעה משולבת, שהצלחתי לדרדר בנסיעה בעיר ובשטח ל־7 קילומטר לליטר. המחיר: החל מ־399,900 שקלים ו־449,900 שקלים לרכב המבחן, בגרסת LIMITED חמישה מושבים. 

חדשות ואירועים

מרצדס GLC מגיעה לישראל בדור חדש. קרוסאובר פרימיום־יוקרה למשפחה, בגרסאות הנעה היברידי קל ופלאג אין הייבריד (119 קילומטר טווח חשמלי), עם מפרט אבזור מרשים מדגם ה־S CLASS, החל מ־470 אלף שקלים וארבע שנות אחריות על הדגם, ועל כל דגמי מרצדס החל מ־2023.

קיה EV6 (בצילום למטה), המכונית החשמלית הראשונה של המותג, מושקת בגרסאות הנעה אחורית או כפולה, עם טווח נהיגה של עד 528 קילומטר, הספק של 325 כ"ס ותאוצה 0־100 של 5.2 שניות (בגרסת AWD). ה־EV6 כוללת חבילת בטיחות מורחבת וציון בטיחות מקסימלי 8. המחירים: 249,900 עד 299,900 שקלים.

קיה EV6  (צילום: יצרן)
קיה EV6 (צילום: יצרן)

מאיר חברה למכוניות מודיעה על תחילת שיווק בישראל של הדור ה־11 של הונדה סיוויק שזמין באופן בלעדי כדגם היברידי (מנוע 2 ליטר בנזין). הסיוויק החדשה תגיע בשלוש רמות גימור ומחירה יחל ב־179 אלף שקלים.

מותג רכב חדש בישראל: WEY מבית GREAT WALL. רכב חדש, WEY COFFEE 01, מסגמנט SUV פרימיום פלאג אין הייבריד עם טווח של עד 146 קילומטר, משווק בשתי רמות גימור. החל מ־269,900 שקלים.

לקסוס משיקה את ה־RX החדש בדור חדש, עם מערכות הנעה היברידיות ופלאג אין הייבריד. לקסוס 053RX היברידי, לקסוס RX450+ עם מערכת הנעה היברידית פלאג־אין, לקסוס RX500h - גרסת ביצועים עם מערכת הנעה היברידית ומגדש טורבו. הדגם החדש משווק בארבע רמות גימור, החל מ־399,990 שקלים.