נהגים רבים שוקלים כיום לרכוש מכונית חשמלית, אבל המחירים עדיין גבוהים. כמו ברכבי בנזין, תמיד קיימת אופציית היד השנייה. אומנם ההיצע התרחב בעיקר בשנתיים־שלוש האחרונות, כך שעדיין רוב ההיצע הוא של מכוניות ביותר מ־100 אלף שקל, אבל יש כבר לא מעט אפשרויות. ומשום שכל החשמליות נמכרות עם אחריות לסוללה לתקופה ארוכה, שבע או שמונה שנים, גם למי שרוכש כעת אחת בת שנתיים יש עדיין אופק ארוך.

באתר הלוחות יד 2 היו רשומות השבוע מעל 1,700 חשמליות למכירה. גם אם מחשיבים רק בעלי חשמליות שנסעו בהן בין כמה חודשים לשנים לפני שהעלו אותן למכירה, ומנפים את מי שקנו חשמלית רק כדי לעשות עליה רווח מהיר ומנסים כעת למכור אותה בסכום שעולה על מחיר היבואן, עדיין יש יותר מאלף הצעות רלוונטיות. אגב, רק כדי לראות את הגידול המהיר בשוק: כשעשינו בדיקה דומה לפני שנה עמד ההיצע על פחות מ־400.

כמו ברכבי בנזין ודיזל, פנייה אל שוק המשומשות היא הדרך הפשוטה ביותר לעקוף את מחירי המכוניות החדשות הגבוהים, ליהנות מעלויות תדלוק זולות ברבע בממוצע לעומת אלה של רכבי בנזין, ומעלויות אחזקה במוסך נמוכות ב־30%־40%.

אבל חשוב לזכור: במכונית חשמלית מדובר בעניין מורכב יותר, בדיוק כמו בעת רכישת חשמלית חדשה: ההכנה שצריך לעשות בבית, פוטנציאל התקלות הנרחב והיקר יותר ברכב, וגם אופי התדלוק השונה בדרכים. אפשר לרכוש חשמלית גם ללא אפשרות לטעון אותה בבית, בעיקר אם יש לכם אפשרות לטעון במקום העבודה ואתם מגיעים אליו כמה ימים בשבוע. הישענות על עמדות ציבוריות מייקרת את עלויות הטעינה ומקטינה את החיסכון והן לא תמיד זמינות בגלל תקלות או עומס.

הכן ביתך לחשמלית. עמדת טעינה ביתית עולה בין 1,500 שקלים (ניידת) ל־2,000 (קבועה, שגם דורשת התקנה במחיר ממוצע של 4,000־5,000 שקלים). בית עם חשמל חד־פאזי יתקשה לתמוך באספקת זרם סביר לטעינת הרכב, כך שייתכן שתידרשו לבצע גם שדרוג של מערכת החשמל הביתית, בעלות של כ־5,000 שקלים.

בבתים משותפים העניין מורכב יותר. אין עדיין חקיקה שתמנע מוועד הבית להערים קשיים, ובכל מקרה החניונים יתקשו לתמוך בטעינה של יותר משלוש־ארבע חשמליות בו־זמנית, מה שמחייב התקנת תשתית טעינה מנוהלת והכנה לעמדות טעינה בעשרות או מאות אלפי שקלים. כל חברות הטעינה מציעות את השירות וחלקן מממנות בעצמן את התהליך, תמורת תוספת למחיר החשמל בהמשך.

תשכחו ממכוני הבדיקה. אם במשומשת רגילה חוששים למצב המנוע ותיבת ההילוכים, בחשמלית דואגים למצב הסוללה, שיכולה לעלות כמו מכונית משומשת: בין 40 אלף שקל בחשמליות הזולות, ליותר מ־100 אלף שקל ביוקרתיות. האחריות לתקופה ארוכה לא מכסה נזקים שהם באחריות המשתמש, כמו פגיעה בסוללה הממוקמת בגחון הרכב מסלע או מדרכה.

ההמלצה הגורפת היא לקחת את החשמלית שבה אתם מעוניינים לבדיקת מצב בריאות הסוללה במוסך יבואן או באחד מ־100 מוסכים מורשים שהוכשרו כבר לטפל ברכב חשמלי. חשוב לבצע בדיקת בריאות סוללה, שמראה מה הקיבולת הנוכחית של הסוללה יחסית למקור, כמה אחוזים איבדה, מה מצב התאים ושאר מערכות המערכת החשמלית. בדיקה כזאת במוסכי היבואן תעלה כמה מאות שקלים ואינה מבוצעת במכוני הבדיקה כחלק מבדיקות שגרתיות לפני קנייה.

שאלת האחריות. כרגע החשמליות מכוסות באחריות, אבל חלקן כבר על הכביש כמה שנים, מה שמקצר את תקופת האחריות הנותרת. אורך החיים של סוללה נשמר הכי טוב כשהיא עם 40%־%60 מהקיבולת, ונפגע מאוד בקצוות. ריקון הסוללה לגמרי מהווה עבורה טראומה, וגם שמירת הסוללה על 100% לאורך זמן פוגעת בתאים שלה. ההמלצה היא לטעון ל־100% רק לפני נסיעה, ואפשר גם להגביל את הטעינה דרך הרכב או המטען.

חשוב להחזיק ברכב בוסטר, מטען סוללה חיצוני עבור מצברי 12 וולט, למקרה שתבקשו לסייע לנהג אחר, או לטעון את מצבר ה־12 וולט שקיים גם בחשמלית שלכם, ומיועד לספק חשמל למערכות הרכב מלבד ההנעה. ניסיון להניע רכב אחר באמצעות המצבר שלכם עלול לעלות בחיי ממיר המתח, שמחירו עשרות אלפי שקלים. בוסטר איכותי לעומת זאת עולה כ־300 שקלים.

יש למישהו מטען? יבואני הרכב מספקים בדרך כלל כבל טעינת AC, שמחירו בשוק כ־1,000 שקלים. יש הרוכשים גם כבל לטעינה משקע ביתי (300 שקלים) למקרה חירום, מה שמכונה בקרב בעלי החשמליות "כבל סבתא".

בעמדות AC ציבוריות אין כבל, ולכן חייב להיות אחד ברכב. בעמדות ה־DC יש כבל מובנה. בכל מקרה כדי להשתמש בעמדות הציבוריות חייבים להיות מנויים של חברת הטעינה המפעילה אותן, אפקון, EV־EDGE, ג'ינרג'י וסונול EVI הן הגדולות. המינוי לא עולה כסף, אבל מחייב הרשמה מוקדמת בכרטיס אשראי, כאשר העמדות עצמן מופעלות דרך אפליקציה או באמצעות צ'יפ RFID שתוכלו לרכוש תמורת כ־40 שקלים ולקבל בדואר.

גמיש במחיר. בדיקה שערך עבורנו מי־רון לוי, סמנכ"ל מחירון לוי יצחק, מעלה כי אובדן הערך של חשמליות בשנים הראשונות דומה לזה של רכבי בנזין. מבדיקה לחשמליות פופולריות מודל 2021, עולה כי במהלך 2022 - שנה לא שגרתית בענף הרכב בגלל המחסור במכוניות חדשות שהעלה את הביקושים למשומשות - היו אפילו כאלה שמחירן עלה.

מחירה של פיאט 500e למשל בדצמבר היה גבוה ב־13% משהיה בינואר. טסלה מודל 3 רשמה עלייה של 9%, אם כי הנתון הזה ישתנה השנה בעקבות הורדת המחירים החדה שביצע היצרן.

יונדאי קונה EV ו־MG ZS EV איבדו רק אחוז אחד מערכן, ואאודי איטרון, מרצדס EQC וקיה נירו EV איבדו 2%. יונדאי איוניק פרסטיז' איבדה 3%, וג'ילי גיאומטרי C פרו 460, אופל קורסה חשמלית ואיווייז U5 איבדו כל אחת 4% מערכן. ב.מ.וו i3x ופיג'ו e2008 איבדו 6%, פיג'ו e208 איבדה 7% ואופל מוקה החשמלית - 9%.

השוואת ערך מחירי החשמליות 2021 (צילום: AdobeStock)
השוואת ערך מחירי החשמליות 2021 (צילום: AdobeStock)


"המחירים בשנה האחרונה כמעט ולא ירדו, ובחלק מהמקרים גם עלו", אומר גיא ברבון, מנכ"ל רשת היד השנייה אוטודיל, הטרייד אין הרשמי של יבואנית פולקסווגן, אאודי, סקודה וסיאט, וגם פיאט ואלפא רומיאו.

"מעבר למספרי המחירון הנקוב, לאור הביקוש הרב בחלק גדול מהמקרים, המחירים היו גבוהים ממחיר המחירון, בהתאם לביקוש של כל דגם - ממש כפי שהכרנו משוק הבנזין בעבר, בנקודה שבה היצע נמוך פוגש ביקוש גבוה. לא רק בחשמליות, גם אאודי Q5 פלאג־אין נמכר במחיר גבוה מהמחירון, ואיטרון מבוקש כמו Q5 ו־Q7 עם מנועי שריפה פנימית. כרגע השוק בדרך לרמות היצע משופרות, ונראה שהוא מתחיל להתכנס חזרה למה שהורגלנו אליו בטרם בעיות המלאי". 

שש חשמליות יד שנייה ששווה לשקול 

הפופולרית: ג'ילי גיאומטרי C 350
גרסת הכניסה של החשמלית הנמכרת ביותר בארץ ב־2022, עם סוללת 53 קוט"ש וטווח רשמי של 350 ק"מ, כ־300 ק"מ מעשיים בנסיעות ארוכות. קרוסאובר מעוצב, מרווח כמו טויוטה קורולה ומאובזר היטב. החיסרון מלבד הטווח הוא שטרם נבחן במבחן הריסוק האירופי, אם כי בסיני המקביל קיבל 5 מ־5 כוכבים. ביד 2 אפשר כבר למצוא דגמי 2022 מיד ראשונה סביב 135 אלף שקל. גרסת הטווח הארוך (70 קוט"ש, 460 ק"מ) כבר מוצעת סביב 155 אלף שקל.

החסכונית: יונדאי קונה EV
הגרסה החשמלית של הג'יפון הקוריאני נמכרת אצלנו בעיקר בגרסת 39 קוט"ש עם רווח רשמי קצר יחסית של 305 ק"מ. אבל מדובר בחשמלית שמפתיעה בצריכת חשמל נמוכה, שמאפשרת לה לעמוד בהבטחות היצרן. קצת יותר צפופה מהג'ילי במושב האחורי ובתא המטען, אבל בטוחה מאוד ובעלת התנהגות כביש טובה מהממוצע בחשמליות. אפשר למצוא דגמי 22' ב־130־140 אלף שקל.

לרושם: אאודי איטרון
אחת החשמליות המודרניות הראשונות שהגיעו אלינו. יותר מ־1,200 נמכרו בארץ מאז 2019. טווח רשמי של 400 ק"מ, מעשי 300־330, הנעה כפולה, 408 כ"ס, מרווח ומאובזר. בחלק מהמכוניות מראות צד מבוססת מצלמות, לא תמיד נוחות לשימוש, ולא תמיד אמינות. רכב חדש עולה יותר מחצי מיליון שקל, משומש מ־2019 תוכלו לקבל בכ־300 אלף שקל.

למשפחה: MG ZS EV
אצלנו מאז 2020 ועד להגעת טסלה הייתה החשמלית הכי נמכרת. סוללת 45 קוט"ש, טווח רשמי קצר של 263 ק"מ, מעשי סביב 225, כך שנסיעות ארוכות מחייבות טעינה, תכנון והמתנה. ישיבה גבוהה, מרווח, שימושי וזריז, מערכות בטיחות אקטיביות תקניות, אבל פחות מעודן ויותר רועש מחשמליות אחרות. רכב בן שנתיים אפשר להשיג בכ־110 אלף שקל.

רכבי MG (צילום: MG)
רכבי MG (צילום: MG)

לנהגים: פיג'ו e2008
המוצלח במשפחת החשמליות של פיג'ו ואופל. סוללת 50 קוט"ש וטווח רשמי של 319 ק"מ במקור ו־341 ק"מ בדגמי 22 המשופרים, מעשית צפו ל־260 ו־285, בהתאמה. ג'יפון מעוצב מבחוץ ומבפנים, עם התנהגות כביש ברמה שנדיר למצוא בחשמליות. חסר רק את טווח ה־400 ק"מ שיש כבר אפילו לחשמליות עממיות חדשות. אחד חדש עולה 170 אלף שקל, אפשר למצוא דגמי 2020 ב־120־130 אלף שקל.

לחסכנים: רנו זואי
הסופר־מיני החשמלית הראשונה שהגיעה אלינו עוד ב־2017. במקור עם סוללת 28 קוט"ש דור ראשון ו־150 ק"מ טווח ריאלי, שהתקצר עוד יותר כמשומשת. בקיץ 2018 הגיע דגם משופר עם סוללת 44 קוט"ש וטווח ריאלי של 250 ק"מ. נטולת מערכות בטיחות אקטיבית וללא אפשרות לטעינת DC, מציעה כתחליף טעינת AC מהירה מבחשמליות אחרות, אבל פי שניים בזמן לעומת טעינה מהירה אמיתית. דגמי 2017 אפשר למצוא בכ־55 אלף שקל, עדיף לחפש את 2018 המשופרים מ־80־70 אלף שקל.