הכתבה נכתבה בשיתוף EV-Edge

מהפכת הרכבים החשמליים צוברת תאוצה בישראל, אבל טומנת בחובה גם כמה אתגרים מרכזיים. על פי ההערכות, כ־40 אלף כלי רכב חשמליים עלו בשנים האחרונות על כבישי ישראל, אך למרות הרצון הרב של הישראלים לחסוך בעלויות הדלק ובתחזוקת הרכב, רבים עדיין חוששים מהמעבר לרכב החשמלי בשל "חרדת הטווח": החשש שסוללת המכונית לא תספיק לשימוש הרצוי ברגע נתון - כלומר, שהיא תתרוקן לפני ההגעה ליעד הרצוי.

"חרדת טווח הנסיעה היא תופעה ידועה, אך בדומה לפחדים אחרים, גם היא נובעת מהתמודדות עם דבר חדש שאינו מוכר לנו, שאנו לא רגילים אליו ולא בקיאים בו", מסביר שרגא כץ, מנכ"ל חברת EV-Edge - ספקית רשת הטעינה הגדולה והמובילה בישראל. "זה ברור ומובן, אבל מצד שני צריך להבין שאין באמת ממה לחשוש. נסועה יומית ממוצעת של אדם עומדת על 60־70 ק"מ, שהם 70־80 קוט"ש בתקופה של שבוע. זה שקול לסוללה מלאה ועוד קצת, כך שבשימוש יומיומי, הנהג צריך להטעין את הרכב שלו בממוצע פעם־פעמיים בשבוע. כמובן שיש לקחת בחשבון שינויים בהיקפי הנסיעה, שיצריכו טעינה ארוכה או תכופה יותר".

שרגא כץ (צילום: ליאת קוטנר ואדי שטרן)
שרגא כץ (צילום: ליאת קוטנר ואדי שטרן)

תכנון מוקדם זה מתכון מנצח

בישראל קיימות אלפי עמדות טעינה ציבוריות, מרביתן רגילות (AC) וכ־200 עמדות מהירות (DC). העמדות פרושות ברחבי הארץ בחניונים ציבוריים ועירוניים, במרחב המוניציפלי, במרכזי מסחר, בבתי מלון, בתחנות דלק נבחרות ועוד. כדי להבטיח שהנסיעה, בין שקצרה ובין שארוכה, תעבור בצורה בטוחה ורצופה ללא חשש מהיתקעות בשולי הדרך, מומלץ לתכנן ולהיערך לנסיעה ולהכיר את מיקומן המדויק של העמדות במסלול הנסיעה וביעד.

בדרך לאילת, למשל, הנחשבת לנסיעה ארוכה בשביל רובנו, קיימות מספר עמדות טעינה. אך לא די בכך, ועלינו לוודא היכן הן ממוקמות ולבדוק את זמינותן. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי ייתכן שהעמדה שתכננתם להטעין בה את הרכב תפוסה או אינה פעילה, ולכן חשוב להכין תוכנית חלופית.

באילת ניתן לטעון בעמדה האולטרה־מהירה שבמלון "ישרוטל רויאל גארדן" (פתוח לטעינה לכלל הציבור) ובקיבוץ אילות שבכניסה לאילת. בדרך חזרה לכיוון המרכז מומלץ לבצע טעינת לילה בחניון שבתשלום יומי, מתחת למלון "רויאל גארדן", ולאחר מכן לצאת צפונה עם סוללה מלאה.
לא חייב להטעין את הרכב בבית.

עמדת הטענה במלון ''ישרוטל רויאל גארדן'' (צילום: EV-Edg)
עמדת הטענה במלון ''ישרוטל רויאל גארדן'' (צילום: EV-Edg)


חשש נוסף המונע מישראלים רבים לעשות את המעבר לרכב חשמלי הוא העובדה כי הם אינם יכולים להתקין עמדת טעינה בבניין המשותף שבו הם מתגוררים. כיום, חוק המקרקעין קובע כי במקרה שהחניה לא רשומה על שמכם בטאבו, היא מוגדרת כרכוש משותף ולכן יש לבקש את רשות הדיירים להתקין את עמדת הטעינה בשטח החניה. על הנהג של הרכב החשמלי לוודא שיש רוב של שני שלישים מבעלי הדירות בבניין שיאשרו התקנת עמדת טעינה. רוב כזה נדרש גם לקביעת הסדרי שימוש ומימון הוצאות ההתקנה והתחזוקה.

אומנם לעתים דיירי הבניין אינם מאשרים להתקין עמדת טעינה בבניין, אבל כל עוד יש אפשרות טעינה נוחה במרחב הציבורי או במקום העבודה, אין סיבה להימנע ממעבר לרכב חשמלי.

"טעינה בעמדה הביתית היא כמובן הטעינה הנוחה ואף הזולה ביותר, אבל גם טעינה ביעד כמו לדוגמה במקום העבודה של הנהג החשמלי, או חניון לילה סמוך לבית, יכולה להוות אלטרנטיבה טובה עבור מי שאין לו חניה פרטית", אומר כץ. "מי שאין באפשרותו להתקין עמדת טעינה ביתית ומעוניין לעבור לרכב חשמלי, מקבל כיום מענה בשטחים הציבוריים. חברת EV-Edge חרטה על דגלה למקם את עמדות הטעינה במיקומים הנוחים ביותר עבור הנהגים, וכיום אנו מחזיקים בעמדות טעינה הפרושות בקרב כ־60 ערים ברחבי הארץ".

EV-Edge היא חברת הטעינה בעלת רשת הטעינה הגדולה בישראל. היא חלק מקבוצת יוניון, יבואנית טויוטה, לקסוס וג'ילי, ומאז הקמתה בשנת 2019 היא מייבאת, משווקת, מתקינה ומפעילה עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים. עד היום סיפקה החברה למעלה מ־8,000 עמדות במצטבר.
לצד התקנת עמדות ביתיות, מבין הפרויקטים המובילים של החברה ניתן למנות את התקנת עמדות הטעינה במרכזי מסחר ברחבי הארץ דוגמת סניפי איקאה, מרכזי המסחר G, ישפרו־סנטר, JTLV, ריט־1 ומלונות ישרוטל, לצד התקנה של עמדות טעינה בבנייני משרדים בבעלות חברות נדל"ן מהגדולות במשק.

הכתבה נכתבה בשיתוף EV-Edge