שבוע חדש, סינית חשמלית חדשה. והפעם: אורה פאנקי קאט, שם לא שגרתי לחשמלית שעושה הכל כדי לברוח מהתדמית של חשמלית סינית. אורה היא אחד המותגים החשמליים החדשים של גרייט וול, יצרנית סינית ותיקה, שאפילו עשתה סיבוב קצר בארץ לפני כעשור וחצי עם טנדר שהיה העתק של איסוזו איפון, ומכונית סופר־מיני שהייתה העתק של טויוטה יאריס. הם היו פשוטים, זולים ובאיכות סינית של אז.

מאז שינתה גרייט וול גישה, ולשוק החשמליות היא ניגשת באמצעות מותגים ייעודיים ומאופיינים. Wey, שהושק בארץ בתחילת השנה, מתמקד ברכבי פלאג־אין יוקרתיים עם טווח חשמלי ארוך יחסית. אורה, לעומת זאת, מתמקדת בחשמליות 100%, ששמות דגש רב על עיצוב. בסין אפילו אפשר לרכוש את אורה גוד קאט, שנראית כמו גרסת חמש דלתות לפולקסווגן חיפושית החדשה שפולקסווגן מעולם לא ייצרה. היבואנית כלמוביל, שכבר מוכרת אצלנו את יונדאי וג'נסיס, מיצובישי ומרצדס, מקימה עבורה שבעה אולמות תצוגה, המרכזיים שבהם ברחוב אבן גבירול בתל אביב ובאזור התעשייה תלפיות בירושלים.

צריך להגיד מילה על השמות. כבר ראינו יצרני רכב משתמשים בשמות של בעלי חיים למכוניות שלהם, מפורד מוסטנג, שמנציחה גזע של סוסי מרוץ, ועד פרארי פרוסאנג החדשה, עם זן אחר שלהם. הסינים מעדיפים חיות חמודות שנרצה ללטף, לחבק ולקנות. Haval, מותג אחר של גרייט וול שעוד לא עשה עלייה, מוכר כיום ג'יפון שיגיע השנה למערב בשם ביג דוג, כלב גדול. בהמשך השנה תנחת כאן BYD דולפין, סופר־מיני חשמלית גדולה. וגם אורה אוהבת את החשמליות שלה מייללות על הספה.

אורה פאנקי קאט (צילום: רונן טופלברג)
אורה פאנקי קאט (צילום: רונן טופלברג)

האורה לא שגרתית רק בשם. עד עכשיו כמעט כל החשמליות הסיניות שראינו היו סוג של קרוסאובר או ג'יפון. הפאנקי קאט מתעקשת לבדל את עצמה גם בצורה, כמכונית קומפקטית. גבוהה אומנם כמו ג'יפון (1.6 מטר), אבל משפחתית בעיצוב רטרו, עם פנסים עגלגלים, אורך של 4.2 מטר, שיהיה מצוין בחניות צפופות, רוחב של 1.8 מטר ובסיס גלגלים של 2.65 מטר.

עיצוב הרטרו ממשיך חלקית גם בתא הנוסעים. מצד אחד יש צמד מסכי 10.25 אינץ' גדולים, אחד עבור מולטימדיה (עדיין ללא אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו) ותפעול מערכות הרכב, והשני כלוח מחוונים. אבל בניגוד לחשמליות אחרות יש גם מתגים כמו פעם, בולטים, למשימות דחופות כמו הזרמת אוויר חם לשמשה לפיזור אדים.

הישיבה גבוהה ומרווחת. מרשים בעיקר המושב האחורי, עם רצפה שטוחה והרבה מרווח לראש ולרגליים. מבוגרים מרגישים כאן לגמרי נוח. אם רק הייתה יציאת מזגן למושב האחורי, הוא היה מושלם. לפחות יש שקע USB. חבל שכל המרווח הזה בא על חשבון תא המטען, שהצטמק לנפח של 228 ליטר בלבד, פחות ממה שתקבלו בקיה פיקנטו וביונדאי i10. הרבה עגלות ילדים לא ייכנסו כאן, ואם כן, בלי שום דבר אחר מסביב. לפחות יש תא קטן מתחת לרצפה עבור כבל הטעינה.

יש שלוש רמות גימור. כבר ברמת ״פרו״ הבסיסית תקבלו את צמד המסכים, מושבים קדמיים חשמליים, טעינה אלחוטית לנייד וריפוד דמוי עור. רמת ״פרו פלוס" מוסיפה חלון שמש פנורמי, חימום, קירור ומסז' למושבים הקדמיים ודלת תא מטען חשמלית. רמת גימור "GT" מוסיפה סממני עיצוב ספורטיביים ובקרת שיוט למי שרוצה להיצמד לטסלה ברמזור.

גם הבטיחות כבר מזמן לא "סינית". הפאנקי קאט קיבל 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי ותואר הטוב בקטגוריה. יש חבילת בטיחות אקטיבית מלאה, כולל בלימת חירום אוטומטית בנסיעה לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב וזיהוי רכב ב"שטח מת".

לחשמליות אף פעם לא חסר כוח והן חזקות יותר מרכבי בנזין מקבילים. לפאנקי קאט יש 171 כ"ס, ותאוצה של כמעט 8 שניות ל־100 קמ"ש. יש בחירה בין שני גודלי סוללה - 48 קוט"ש לקטנה והזולה יותר, שמספיקה לפי היצרן ל־310 קילומטר; ו־63 כ"ס ליקרה, שתיסע רשמית לטווח של 400־420 קילומטר, ומעשית פחות, תלוי בסגנון הנהיגה שלכם.  

הביצועים אכן זריזים, ולצד הממדים הצנועים מתקבלת מכונית זריזה מאוד גם בתנועה עירונית וגם בכביש מהיר, שמשתחלת בקלות בין קטעי כביש פנויים. ההיגוי כרגיל חסר תחושה, ולפחות במצב ספורט יש לו משקל נכון. חבל שהמהנדסים העניקו לה הנעה קדמית ולא אחורית - בחשמליות השינוי הרבה יותר פשוט - עם הממדים שלה היא הייתה יכולה להיות מהנה מאוד בהנעה אחורית. נחכה ל־MG4 בשביל זה.
גם בנוחות היא מתבלטת לעומת חשמליות אחרות, שבדרך כלל סובלות מכיול מתלים קשוח מדי בגלל משקל הסוללות. באורה הכיול נכון יותר, היא מטפלת טוב יותר בשיבושים, לא נוטה מדי בפניות ומעניקה הרגשה של מכונית קומפקטית מודרנית.

אורה פאנקי קאט (צילום: רונן טופלברג)
אורה פאנקי קאט (צילום: רונן טופלברג)

האורה מצטיינת פחות בטעינה, ותומכת בטעינה מהירה רק עד 80 קוט"ש, מה שאומר המתנה ארוכה יחסית של 46 דקות בהספק המרבי כדי לטעון, למשל, מ־%20 ל־80% עם הסוללה הגדולה, ועשר דקות פחות בקטנה. טעינה ביתית תארך 5.5 עד 6.5 שעות. מה שכן, האורה מצטיינת בשירות: טיפול אחת לשנתיים או 30 אלף קילומטר, והיא מגיעה עם חבילת שירות לחמש שנים, שלא תיפסק גם במקרה של העברת בעלות, וכוללת מוקד שירות 24/7, שירותי טעינה בדרך, איסוף והחזרה של הרכב לטיפולים ורכב חליפי במקרה של התארכות זמן טיפול מעבר לארבע שעות. אלה דברים שראינו עד היום רק ברכבי יוקרה.

והמחיר? עם הסוללה הקטנה תחויבו ב־145 עד 175 אלף שקלים, והגדולה ב־172 עד 185 אלף שקלים. 900 המכוניות הראשונות ששוחררו כבר מהמכס לפני עליית המס, יימכרו במחירים נמוכים יותר: מ־138 אלף שקלים לסוללה הקטנה ומ־165 אלף שקלים לגדולה, מה שאומר שמי שיזדרז ייהנה בעצם משמירת ערך משופרת.

הפאנקי קאט מעט זולה יותר עם הסוללה הקטנה מהמתחרות הישירות כמו הג'ילי גיאומטרי C ויונדאי קונה, ויקרה יותר מהגיאומטרי עם הסוללה הגדולה ומה־BYD אטו 3. היא מתאימה מאוד למי שרוצה חשמלית ראשונה שתהיה דומה לקומפקטית בנזין שלו בהתנהגות ובחנייה, ולא חושב שמכונית נטולת פליטות צריכה להסתפק בעיצוב גנרי ובאופי של מקרר. הפאנקי קאט מלאת אופי וסגנון, ואם אתם מסוגלים להסתדר עם נפח המטען הצנום שלה, היא יכולה להיות קנייה מעניינת מאוד.