אחת המערכות החשובות ביותר ברכב היא מערכת הבלימה, שכן השימוש בה עשוי להיות קריטי במצבים מסוימים. ואולם, רבים מן הנהגים לא מכירים את הסימנים המקדימים המעידים על בעיות במערכת הבלמים, ועלולים לשים את עצמם בסכנה. מי שמכיר את הנושא מקרוב הוא עדי פז, מומחה תוכן ומוביל דעת קהל בתחום הרכב והשיפורים, שמסביר על מה חשוב להקפיד, וכיצד נדע שצריך לגשת למוסך.  

שלא יעבדו עליכם: מה חשוב לדעת לפני שקונים צמיגים לרכב?

הרכיבים החיוניים הראשונים שאליהם הוא מתייחס הם רפידות הבלם. "אם יש דברים שלא כדאי לשחק בהם זה הנושא של רפידות הבלם", מבהיר פז, ומסביר: "ברב המכוניות המודרניות יש כיום נורית חיווי שמצביעה על שטח נמוך ברפידה. הנורית הזו תידלק כאשר המצב קריטי, ואז יש צורך לגשת למוסך".

לדבריו, "מומלץ מאוד להימנע מרפידות זולות, ובוודאי לא ללכת על המוצר הזול ביותר. תמיד כדאי לחפש את המותג האירופי, ולא פחות חשוב מזה - לוודא שמי שמתקין את מערכת הבלימה הוא מוסך מורשה ממשרד התחבורה שמתמחה באותו סוג רכב". 

@ma.drive פינה חדשה!!! הכה את המומחה!!! היום נתרכז בנושא הבלימה. נושא חשוב ומציל חיים, חדוב לא להקל ראש. מוזמנים ליצור קשר ולבקש נושאים נוספים #סטייג1 #סטייג2 #stage1 #stage2 #רכביםבישראל #שיפורים #tune #tuning #שיפורי_רכבים #קופרה #vrs #mercedes # bmw#סקודה #סופרב #אאודי #במוו #מומחה #מכונאי ♬ original sound - Adi Paz - שיפור רכבים

"בנוסף", הוא מציין, "אין להתעלם גם מסימנים המעידים על תקלות בצלחות הבלימה. כשאין חיווי חשמל ומתחילים להרגיש שהאוטו רועד במהלך בלימה זה אומר שצריך להחליף אותן".

הוא מציין עוד כי "כאשר נוסעים נסיעות ארוכות ויש בלימות קיצוניות כדאי ללכת על צלחות בלימה באיכות גבוהה יותר כדי לייצר עמידות גבוהה יותר לחום. כמו כן, חשוב לבחור את אנשי המקצוע הנכונים לכל עבודה". 

בלימת חירום (צילום: אינגאימג')
בלימת חירום (צילום: אינגאימג')

סוגיה חשובה נוספת היא מצבו של נוזל הבלם. "צריך לשים לב למצב נוזל הבלם, שאותו מחליפים אחת לשנתיים בממוצע. החשיבות שלו היא ברגישות הבלימה. לאחר תקופה ארוכה הוא מאבד מהאיכויות שלו והופך מימי, ואז התחושה היא שהבלימה הופכת לרכה יותר ופחות חדה. תמיד יש נטייה להאשים את הרפידות או את צלחות הבלימה, אף שמדובר בנוזל".

לבסוף, מציין פז, אסור להזניח גם את ההנדברקס (בלם יד). "ההנדברקס שולט רק על הציר האחורי. אין עליו חיווי, והיום ברב המכוניות מותקן הנדברקס חשמלי, שמתריע. דרך נוספת להבין שצריך ללכת לטיפול היא כאשר מרגישים שהידית עולה ממש גבוה".

עדי פז הוא מומחה תוכן ומוביל דעת קהל בתחום הרכב והשיפורים. לפרטים נוספים

עדי פז עם צלחת בלימה (צילום: באדיבות המצולם)
עדי פז עם צלחת בלימה (צילום: באדיבות המצולם)