יש מכוניות שישאלו אתכם כמה הן עלו לכם, מה ההספק, או מה לעזאזל חשבתם. ויש מכוניות שהשיחה תתחיל בכלל בשאלה “אבל מי זה קופרה?". אין ספק שקופרה לאון מביאה איתה חוץ מהמון אבזור וכוחות סוס גם נושא לשיחה ולהסברים על הסמל האלמוני. קופרה, אתם תסבירו, היה שמן של הגרסאות החמות לדגמי סיאט שעליהן הייתה אחראית חטיבת הספורט של סיאט, שבמקביל התחרתה במרוצים. לפני כמה שנים ירד האסימון לסיאט, או לבוסים מפולקסווגן, והם החליטו לבנות מותג חדש על בסיס חטיבת הספורט.

מכיוון שלהשיק סדרת דגמים מלאה לוקח זמן, קופרה השיקה בינתיים רק דגם עצמאי אחד, קרוסאובר בשם פורמנטור, ומשווקת גרסאות משלה לדגמי סיאט קיימים, הלאון המשפחתית והקרוסאובר הגבוה יותר אטקה. בהתחלה היו האחרונות רק גרסאות עם 245 כ"ס, אבל כעת אפשר לרכוש את הקופרה לאון גם עם המנועים היותר עממיים של סיאט.

מה ההבדל בין הלאון קופרה לסיאט קופרה, חוץ מ־27 אלף שקלים במחיר הבסיס לגרסת ה־2 ליטר שבה נהגנו? פגושים ספורטיביים יותר, מושבים ספורטיביים יותר, גימור משודרג בתא הנוסעים, חישוקים אחרים, וברכב המבחן האופציה לצבע מט (14 אלף שקלים), שגורמת לה להיראות כמו מטוס קרב חמקן.

תא הנוסעים שומר על היתרונות והחסרונות של גרסת הסיאט. בצד היתרונות, הוא מרווח מאוד, גם במושב האחורי, מאובזר מאוד, עם מושבים טובים. גם לתא המטען נפח טוב יחסית לקומפקטית, של 380 ליטר. בצד החסרונות מככבת ההחלטה האווילית להעביר לתפעול כמה שיותר מערכות אל מסך המולטימדיה שמשמש כמסך מגע, אפילו את בקרת האקלים. זה מסורבל, ולשנות טמפרטורה תוך כדי נסיעה מחייב את הנהג להסיט את המבט מהכביש. קופרה היא לא היצרן היחידי שבחר בשנים האחרונות בתצורה הבעייתית הזאת, חברת האם פולקסווגן כבר הבהירה שתחזור לכפתורים פיזיים, נקווה שגם החברות הבנות, ויפה שעה אחת קודם.

רשימת האבזור כוללת לוח מחוונים דיגיטלי מלא, את צג המולטימדיה בגודל 10 אינץ', עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים (נהג/נוסע/מושב אחורי, שמקבל יציאה משלו), חלון שמש, מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטי, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מערכת סאונד Beats, ארבע שקעי טייפ C, תאורת לד וחישוקי 18 אינץ'.

חבילת הבטיחות האקטיבית מלאה, כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב ותיקון אקטיבי של הסטייה, התרעה על רכב בשטח מת ועל תנועה חוצה מאחור. הקופרה גם מקבל עשר כריות אוויר במקום שש בסיאט, כולל כרית לברכי הנהג, וכרית בין הנהג לנוסע שמתנפחת בשעת תאונה.

קופרה לאון מצוידת במנוע ה־2 ליטר התקני של קבוצת פולקסווגן: טורבו־בנזין עם 190 כ"ס ותיבה הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, שבעה הילוכים. אחרי כל החשמליות וההיברידיות שנהגתי בהן בזמן האחרון, היה כיף לשמוע מנוע מגרגר עם צליל בשרני, אפילו שהיום גם רעש המנוע הוא משהו שסונתז במעבדות. קופרה היא לא מכונית שנכנעה לפי־סי הירוק, וגם לא למסרים של עמותת אור ירוק: היא מכונית זריזה מאוד, שמאיצה בקלות למהירויות לא ממש חוקיות. לנהג יש שליטה על ההילוכים ממשוטים מאחורי ההגה, אבל אפשר גם לשים את התיבה במצב ספורט והיא עושה עבודה מצוינת בהעלאת והורדת הילוכים.

7.2 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש היו פעם וואו, היום קרוסאוברים חשמליים סיניים שעולים עשרות אלפי שקלים פחות מהקופרה משיגים אותם בקלות חסרת מאמץ, אבל גם ללא כל הדרמה שהקופרה יודעת לייצר. אפילו צריכת הדלק הייתה סבירה יחסית לביצועים, את ימי המבחן סיימנו עם 12 קילומטר לליטר בממוצע.

דגמי הקופרה, בניגוד ללאון הרגילה, מצוידים גם בבולמים אדפטיביים, שאפשר לבחור אם יהיו קשיחים או רכים יותר. אבל ברכב המבחן גם במצב הנוח הכיול היה עדיין לא מספיק נוח. זה כן מסייע לאחיזת הכביש הגבוהה, לשליטה הטובה בתנועת הגוף בסיבובים, וליכולת לנסוע מהר מאוד בכל מקום. חבל שההגה לא מעביר מספיק תחושות מהכביש.

קופרה לאון 2 ליטר (יש גם 1.5 ליטר) עולה כאמור 193 אלף שקלים לפני תוספות, וביחד עם הצבע המיוחד מזנק המחיר ל־207 אלף שקלים. זה הרבה כסף כשזוכרים שלאון 1.5 ליטר עולה עקרונית 135 אלף שקלים, אבל אינה זמינה במלאי כבר חודשים ארוכים, וגרסת ה־2 ליטר עולה 165 אלף שקלים - וגם היא אינה זמינה.

מצד שני אפילו גרסת ה־2 ליטר זולה בעשרות אלפי שקלים מב.מ.וו סדרה 1 ואאודי A3, שבהן מנסה קופרה להתחרות, מאובזרת וחזקה בהרבה. קשה לדבר על תמורה לכסף במכוניות שעולות כל כך הרבה, אבל לפחות הקופרה מנסה לסמן וי גם בסעיף הזה. היא בהחלט לבושה מספיק למסיבה הזאת, ניכר שעבדה בחדר כושר, ואף שהיא הבחורה החדשה בשכונה, היא בהחלט מתמודדת ראויה בשוק היוקרתיות הצעירות. 

תעודת זהות / קופרה לאון

מנוע: בנזין, 1,984 סמ"ק, 190 כ"ס הספק, 32.6 קג"מ מומנט
תיבת הילוכים והנעה: רובוטית כפולת מצמדים, 7 הילוכים. הנעה קדמית
ביצועים (יצרן): 7.2 שניות ל־100 קמ"ש, 227 קמ"ש מהירות מרבית, 13 קמ"ל צריכת דלק משולבת
בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. בלימה אוטונומית
זיהום אוויר: קבוצת זיהום 13 מ־15
אחריות: שנתיים או 100 אלף ק"מ. שנה שלישית בתוספת 1,000 שקל
מחיר: 193 אלף שקל
פלוס: אופי, אבזור, שימושיות וביצועים, תמורה טובה יחסית למתחרות משוק היוקרה
מינוס: תפעול המערכות באמצעות צג מגע