בעולם חשמלי שבו כל מה שמפריד בין האדם הפשוט למכונית שעושה 0־100 קמ"ש ב־3.3 שניות הוא הלוואה בתנאי ריבית מצוינים, אנחנו מבינים שהסיפור הזה של ביצועים בכביש, בקו ישר, הניתנים לכל דכפין, כבר לא מרגשים אף אחד. אבל בכל מה שקשור לנהיגת שטח, קבעו כולם שכשמדובר בחשמליות, לנהיגת שטח של ממש הן לא כל כך מתאימות. ובכן, זה לא שטויוטה bZ4X הוא הרכב החשמלי הראשון בעולם שמכוון לשטח, אבל זו פעם ראשונה שבה אחד כזה מגיע למבחן רשמי של ממש.

עיצוב: ה־bZ4X הוא טבילת האש של טויוטה בעולם החשמלי, וככזו טויוטה יצאה מגדרה כדי לגרום לו להיראות שונה. השימוש הנרחב בפלסטיקה שחורה ומגורענת מעבירה את המסר של קשיחות ושטח, הקווים החדים והספוילר בגג את התדמית הספורטיבית, וסך הכל המראה הזה עובד לא רע.

תא נוסעים: בתא הנוסעים אפשר ממש לחוש את הדילמה של טויוטה בין להעז ולעשות משהו שונה לגמרי לבין להישאר בדרך השמרנית. התוצאה הסופית היא תא נוסעים מאוד מבלבל. הוא נראה נהדר במבט ראשון, אבל הגוון הכל־שחור מפריע לו להראות את זה באמת. אחרי שימוש בו מגלים פערים בדמות הנדסת האנוש, למשל החלפת תא כפפות רגיל בתא עמוק בקונסולה המרכזית - התא אומנם גדול ומתווסף לחלל האחסון הגדול בבסיס הקונסולה, אך הוא אינו תחליף ראוי. תנוחת הנהיגה תהיה פשרה בין שדה הראייה ובין לוח מחוונים המוסתר בחלקו התחתון. איכות החומרים בחלק מהמקומות לא משדרת "אני עולה רבע מיליון שקל". לזכותו שמירה על סוללת מתגים פיזיים לתפעול השוטף של השמע והאקלים. המושב האחורי יוצא נשכר מההנעה החשמלית. עם 285 ס"מ בבסיס הגלגלים ורצפה שטוחה לגמרי הוא מרווח מאוד לרגליים, לכתפיים ולראש. גם פה הצבעים הכהים וחומרי הפנים לא ממש מזמינים.

טויוטה bZ4X (צילום: קינן כהן)
טויוטה bZ4X (צילום: קינן כהן)

תא מטען: הגישה נוחה מאוד, הפתח רחב, גובה הסף שלו הופך אותו לקל להעמסה. ואף שהמספר הרשמי הוא 452 ליטרים, בפועל מגלים תא שבנוי טוב לשימושים יומיומיים.

אבזור: מכונית המבחן ברמת הגימור ויז'ן כוללת תאורת לד, דלת תא מטען חשמלית, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג למושב האחורי ושקעי טעינה מאחור, קישוריות לאפל ואנדרואיד במסך ה־12.3 אינץ' של המולטימדיה, טעינה אלחוטית לנייד, ריפודי בד ועור ומצלמות פנורמיות.

בטיחות: רשימת מערכות הבטיחות מלאה וכוללת בלימה אוטומטית, זיהוי תנועה חוצה ועצמים מאחור כולל בלימה, התרעה על רכב בשטח מת, תיקון סטייה מנתיב עם שמירה על מרכז נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית עקיפה ושינוי נתיב עצמאי בהפעלת איתות בלבד, זיהוי תמרורים וגם אפשרות לעדכון מהאוויר (OTA) של מערכות הבטיחות.

ביצועים: בניגוד לגרסת הכניסה, הייחוד של רמת גימור זו הוא השימוש בשני מנועים חשמליים. העלייה בהספק צנועה יחסית - 217 כ"ס לעומת 204 בהנעה הקדמית, השיפור במומנט מוחשי הרבה יותר - 34.4 קג"מ לעומת 27.2. וזה מוחשי עוד יותר כאשר מדובר במנוע חשמלי. התגובות ללחיצה על הדוושה מהירות יותר, וגם תאוצות הביניים כמו אלו מהמקום זריזות משמעותית.

צריכת חשמל וטעינה: לאורך ימי המבחן רשם ה־bZ4X צריכה ממוצעת של 19 קוט"ש ל־100 ק"מ, צריכה טובה מאוד לרכב לא קל ובעל הנעה כפולה. המשמעות היא טווח ריאלי של בין 380 ל־400 ק"מ. אגב טווח, הפעלת המזגן "גובה" בין 50 ל־60 ק"מ מהטווח. בעוד טעינה מעמדה מהירה תתמוך במהירות של עד 150 קילוואט, בכל הקשור לטעינת AC, החיבור פה הוא חד־פאזי, כלומר - עד 6.6 קילוואט. כך שאם הגעתם עם סוללה מרוקנת הביתה או לעמדת טעינה אטית, אתם מסתכלים על עשר שעות טעינה.

נוחות והתנהגות: בכל הקשור לנוחות, ה־bZ4X מקבל לא רק ציונים טובים על כיול מתלים בסיסי טוב מאוד אלא גם בונוס על שימוש במידות צמיגים הגיוניות. חתך 60 אומר שיש הרבה גומי ואוויר לספוג שיבושים, בין שזה בכביש ובין שזה על השביל. בכביש מפותל הוא מצליח להסתיר היטב את זה שהוא נושק ל־2 טונות במשקל העצמי ואת 4.7 המטרים שלו. כמו רוב החשמליות הוא חסר את הקלילות והמשוב כדי להיות מהנה, אבל הוא מאוד מרשים ברמת האחיזה והביטחון מאחורי ההגה. ל־bZ4X יכולות גרירה, לא מובן מאליו במכונית חשמלית. המגבלה היא 750 ק"ג (גם בעגלה עם בלמים).

שטח: השותפות עם סובארו בפיתוח ה־bZ4X, שמתבטאת גם בדגם מקביל עם סמל הכוכבים בשם "סולטרה", הביאה לכך שטויוטה יכלה לעשות שימוש במערכת בקרת השטח של סובארו ה־X MODE בגרסה החשמלית שלה. לקחנו את ה־bZ4X למגרש המשחקים כדי לעמת אותו עם סדרת אתגרים שהם מעבר לשביל המפולס. התוצאה היתה מפתיעה מאוד. זווית גישה צנועה ומהלך מתלים מצומצם הם שני החסרונות העיקריים שלו בשטח, כי בכל הקשור להורדת כוח לקרקע והתקדמות גם הרבה מעבר לנקודה שבה קרוסאוברים רגילים היו נעצרים, או אפילו כאלו עם הנעה כפולה רגילה - הוא לא מרים גלגלים וממשיך הלאה. כאשר נהיה קשה יותר, אפשר להפעיל את בקרת הנסיעה בשטח, שעושה שימוש ביכולת של שני המנועים לעבוד בנפרד ולהוריד את הכוח בצורה מדודה ומדויקת. בהצלבות משולבות בדרדרת ומשטחים לא מהודקים אפשר לעבור למצב שלג/בוץ עמוק כדי לקבל רגישות גבוהה יותר לבקרת המשיכה שמדמה נעילת דיפרנציאל, ואחרי בדיקה של מפלס הקרקע להגיע עם תנופה ראויה והופ - אנחנו מאחורי המכשול. והשקט שבו כל זה קורה מוסיף גם הוא ממד חדש לטיילות השטח הקלה.

השורה התחתונה: הטעימה הראשונה ממכונית חשמלית עם יומרות שטח ומערכות עזר שנועדו לגרום לזה לקרות, בהחלט השאירה אותנו עם טעם של עוד. מדובר בחשמלית מוצלחת מאוד, ועם תוספת יכולות השטח היא בכלל נמצאת בנקודה שבה קשה לציין מתחרה ישירה אחרת, אבל היא עדיין זקוקה לליטוש כדי להתברג לצמרת החשמליות. כך שלמי שלא מגיע עם סט הדרישות הספציפי של "יכולות שבילים ברכב חשמלי", שאותן היא ממלאת בצורה פנטסטית, יש בשוק הצעות טובות ומעניינות יותר בטווח תג המחיר שלה - 260 אלף שקלים.