“איפה התג שלך?", זינקה עליי השומרת החמושה. “הנה", שלפתי מהכיס. “אתה צריך לשאת אותו על החולצה, לא כל אחד רשאי להסתובב כאן", ליוותה אותי הנזיפה בעודי צועד לסטודיו הסגור. בפנים המתינה גרסת הייצור הסדרתי של הסדאן החשמלית הראשונה של פולקסווגן, ה־ID.7.

גרסת הייצור הסדרתי תיחשף במלואה בעוד כשבועיים, אבל בינתיים קיבלנו אפשרות נדירה לטעימה ראשונה של האבטיפוס, עדיין תחת הסוואה וביכולות חלקיות. פעם היצרנים היו בורחים מצלמי הריגול שהתמחו בדיווח מוקדם על דגמים חדשים שהיצרנים עומדים לחשוף. כיום היצרנים מוכנים לחשוף חלק מהדגמים עוד לפני ההצגה הרשמית, לשתף בחלק מהמידע ולקבל רשמים ראשונים.

לפולקסווגן יש כבר משפחתית קומפקטית חשמלית (ID.3, שתגיע אלינו בשנה הבאה), קרוסאובר חשמלי (ID.4, כבר משווק אצלנו), שיש לו גם גרסת קופה מסוגננת (ID.5, תגיע בסוף השנה). הסינים מקבלים גם את ה־ID.6 (קרוסאובר מגודל עם שישה מושבים) ובעולם מושק כעת ה־ID.BUZZ, גרסת הרטרו המרהיבה למיקרובאס מהסיקסטיז.

פולקסוואגן 7.ID (צילום: אודי עציון)
פולקסוואגן 7.ID (צילום: אודי עציון)

ה־ID.7 היא החשמלית השישית כבר של המותג הגרמני, לא כולל אלה של אאודי וסקודה, אבל משמעותית בגלל החשיבות של דגמי סדאן בשני שוקי הרכב הגדולים בעולם, סין וארה"ב. המחשבה הראשונה היא על תשובה לטסלה מודל 3, שלבדה מכרה בשנה שעברה יותר מכל החשמליות של פולקסווגן.

אבל הגרמנים כיוונו הפעם קצת יותר למעלה. ה־7 היא סדאן גדולה, 4.96 מטר אורך, 2.97 מטר בסיס גלגלים ו־1.54 מטר גובה. זה אומר שהיא גדולה יותר אפילו מאאודי A6 הנוכחית (4.93 מטר), מגמדת את מאזדה 6, הגדולה מבין מכוניות המנהלים (4.87 מטר), ועוד יותר את טסלה מודל 3 (4.69 מטר). למרות זאת, פולקסווגן כבר חשפה שהמכונית החדשה תעלה בגרמניה 60 אלף יורו, 1,000 יורו פחות ממודל 3 בגרסת פרפורמנס.

מתחת להסוואה הצבעונית אפשר לראות את הקווים המוכרים של סדרת ה־ID. גם הבסיס המכאני הוא אותה פלטפורמה שמשמשת כבר את שאר דגמי פולקסווגן, עם שיפורים במערכת ההנעה, בניהול האנרגיה ובתחום הסוללות. וכך מתהדרת ה־ID.7 בטווח משולב של 700 ק"מ. לא 700 ק"מ שיצרנים סינים מתהדרים בהם לפעמים, לפי תקן מקומי מקל, אלא לפי תקן ה־WLTP האירופי המחמיר. אותו טווח שבו מתהדרת מרצדס EQS המפוארת, עם סוללה הרבה יותר גדולה ומחיר גבוה כמעט פי ארבעה מזה של הפולקסווגן החדשה.

סביבת הנהג מכילה כבר את הלקחים הראשונים מהחשמליות הקיימות של הגרמנים. מסך הנתונים הקטן מדי שהחליף את לוח המחוונים בוטל לטובת מסך קטן אך ברור יותר שמציג נתונים בסיסיים כמו מהירות, מתוגבר בתצוגה עילית על השמשה הקדמית, שמראה גם הוראות ניווט, ובתצוגת אוגמנטד ריאליטי מתקדמת, עם עומק. זה נראה מצוין ביום שאינו שמשי מדי, בישראל זה לא תמיד יהיה קריא.

בקרב על גודל מסך המולטימדיה מעלה פולקסווגן את הרף לאחד בגודל 15 אינץ', לא משהו שלא ראינו בטסלה ואצל הסינים. אבל למרות תוספת תאורה לכפתורי התפעול עבור בקרת האקלים, פולקסווגן הלכה גם כאן לכיוון טסלה, כך שאפילו כיוון פתחי האוורור מתבצע מהזזת האצבעות על המסך. לפחות אפשר לקבוע מצבים קבועים מראש לפי העדפת הנהג והנוסעים.

יש גם עוזרת אישית חדשה, איידה, על שם ה־ID, לתפעול קולי של המערכות, ובכל מקרה אפשר לשנות את השם לזה של אשתך או בעלך. היא יודעת להפעיל את בקרת האקלים, לפתוח ולסגור חלונות, ואפילו לספר בדיחה: איזו חיה עם ארבע רגליים מסוגלת לעוף? התשובה: שתי ציפורים. הגרמנים תמיד הצטיינו יותר בהנדסה מאשר בהומור. וחשוב יותר: איידה תבין גם עברית, בניגוד לרוב המכוניות שנמכרות כיום בארץ עם תפעול קולי, ועברית תהיה אחת השפות הקבועות במערכת המולטימדיה שלה. יכולת שתוכל להגיע לכל דגמי פולקסווגן הבאים.

את הקריצה לרכבי הסלון אפשר לראות גם בשאר האבזור: אופציה למושבי מסאז' קדמיים, כולל לאזור האגן, לא רק לגב, ולסטריאו של הרמן קרדון. כך גם בשפע המקום, מאחור לא פחות מלפנים, מה שקצת מייתר מכוניות סלון. גם תא המטען ענק. בנהיגה הקצרה אפשר היה להתרשם מרמת נוחות גבוהה ומבידוד מוצלח של מפגעי כביש, אחד היתרונות של בסיס גלגלים ארוך. מצד שני זה בא שלא על חשבון כושר התמרון. עם 285.5 כ"ס ו־210 קילוואט, ה־ID.7 הייתה זריזה יחסית בכביש המתעקל, מדויקת ולא נוטה מדי בסיבובים. ביצועי מערכת בקרת השיוט האדפטיבית היו קצת גסים, אבל מדובר באבטיפוס שלא צויד בגרסת התוכנה הסופית.

מכיוון שתוכנות הן היום מקור נוסף לפוטנציאל של תקיפות האקרים, כמו הטלפון הנייד שלנו, זוהי המכונית הראשונה של פולקסווגן שעומדת בתקינת הסייבר האירופית החדשה. יכולת שעליה אחראית החברה המשותפת לגרמנים ולקבוצת יוצאי שב"כ, בראשות ראש הארגון לשעבר יובל דיסקין ומי שהיה ראש החטיבה הטכנולוגית בשב"כ, צפריר כץ.

בזמן שבשאר שוק הרכב דגמי סדאן הולכים ונכחדים לטובת ג'יפונים, דווקא בחשמליות הם זוכים לעדנה. וזה לא רק בגלל המעמד של טסלה מודל 3, אלא גם בזכות האווירודינמיקה. המבנה הנמוך יותר שלהם מאפשר להם להשיג עם אותה סוללה טווח ארוך יותר. לכן ID.7 יכולה לקבל גם באירופה ואצלנו מעמד משמעותי.

בישראל המחיר שלה צפוי להתחיל בקצת יותר מ־300 אלף שקל. הרבה בשביל מכונית מנהלים, מעט בשביל מכונית סלון חשמלית, קטגוריה שמחיריה מתחילים מעל חצי מיליון שקל. מחיר של מודל 3 פרפורמנס עם תוספות, טווח ארוך מזה של מודל S, נוחה, מרווחת, איכותית וקלה יותר לתפעול. אבל 0־100 בשלוש שניות היא לא תעשה.

פולקסוואגן 7.ID (צילום: אודי עציון)
פולקסוואגן 7.ID (צילום: אודי עציון)

מדובר בקריאת השכמה לאילון מאסק: פולקסווגן סוגרת את הפער הטכנולוגי, וכבר חשפה את החשמלית הזולה שתשיק בעוד שנתיים, ה־ID.2. ברגע שבעיית אספקת השבבים וחומרי הגלם תיפתר, יהיה לטסלה, שהמכירות שלה נשענות על שני דגמים שכבר מזמן לא חדשים, 3 ו־Y, אתגר רציני לעמוד מול שטף החשמליות מגרמניה.