האם עולם ביטוח הרכב ישתנה בתום גלי הקורונה?

הקורונה הובילה לגל של עליות מחירים בארץ ובעולם – שלא פוסח גם על תחום הרכב. מהם הגורמים שמשפיעים על ביטוח הרכב – וכיצד הם ישפיעו על התעריפים של ביטוח רכבים בישראל בעתיד הנראה לעין?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
האם עולם ביטוח הרכב ישתנה בתום גלי הקורונה?
האם עולם ביטוח הרכב ישתנה בתום גלי הקורונה? | צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות התרגלנו לחיות לצד מגפת הקורונה, עם גלים שבאים והולכים. כמו הגלים הקודמים, האחרון מביניהם היה האומיקרון וכבר נראה כי גל נוסף עלול להגיע לפתחינו. אך השפעות הקורונה צפויות ללוות אותנו הרבה אחרי שהווריאנט יחלוף מהעולם. איך הקורונה משנה את העולם שאנחנו מכירים, ואיך היא עשויה להשפיע גם על תעריפי הביטוח לרכב?

רגע לפני שנבין איך עליות המחירים צפויות להשפיע על הכיס שלנו, ממה הן נובעות? ראשית, במהלך הקורונה הבנקים המרכזיים ברחבי העולם הציפו את השווקים ב"כסף זול", והתוצאה? עלייה בכמות הכסף שעמדה לרשות הציבור, שהובילה לעלייה בביקושים ולעליות מחירים. גורם משמעותי נוסף שהוביל לגל עליות המחירים הוא השיבושים בשרשרת האספקה בתקופת הקורונה. שיבושים אלו גורמים למחסור במוצרים ובחומרי גלם ולהקטנת ההיצע, ומתורגמים אף הם לעליות מחירים. וכאשר מחירם של חומרי הגלם עולה, שורה ארוכה של מוצרים המבוססים עליו עולה. ההתייקרות של מחיר האלומיניום מובילה למשל לעליית מחירים של המוצרים המכילים אותו – מרכבים ועד דלתות. ואם מדברים על מחירי הרכבים, הם התייקרו בשיעור של אלפי שקלים. כאשר מוסיפים לכך את צמצום או ביטול המבצעים, מגיעים להתייקרות ריאלית של כ- 5%-10% במחירי הרכבים ביחס לתקופת טרום הקורונה.

האם סיום שיבושי האספקה בעקבות החזרה לשגרה, אמור לרסן בקרוב את עליות המחירים? לא בהכרח. גם בחלוף האומיקרון, לא ידוע איזה גלים עוד עלולים להגיע ומה תהיה מידת השפעתם על הכלכלה העולמית. בנוסף, מלחמת רוסיה-אוקראינה, שתי מדינות הנחשבות ליצואניות מובילות של סחורות, הובילה לעלייה נוספת במחירן של חלק מהסחורות, מחיטה, תירס, דשן ומתכות ועד נפט. גם אחרי שהמלחמה תסתיים, קשה לדעת האם היציבות העולמית שהתערערה תוביל להתמתנות העליות.

ראשית, מדי שנה עולים על הכבישים בישראל מאות אלפי רכבים: בשנת 2021 התווספו למעלה מ- 301 אלף רכבים חדשים – שיא כל הזמנים. לכך יש להוסיף את הנטייה של נהגים רבים לעבור בחסות המגפה מנסיעות בתחבורה ציבורית לנסיעה ברכב פרטי, תופעה שמתדלקת את הביקושים ההולכים וגוברים. הגידול המתמשך בכמות כלי הרכב מעמיס על התשתית התחבורתית העמוסה ממילא, ומאריך את משך העמידה בפקקים.

למרות שיש בתקופת זמן זו ירידה של כ- 13% בהיקף התאונות הקלות, היקף ההרס והפגיעות ברכוש הנגרמות בעקבות התאונות הקשות והקטלניות הוא הנרחב ביותר. מטבע הדברים, ממדי ההרס משפיעות על היקף ועלות התיקונים.

מה גורם לעלייה בכמות התאונות הקשות והקטלניות? כאשר יש על הכביש יותר רכבים, הפקקים גדלים ומשך הנסיעה גדל, מה שמוביל להגדלת שיעור התאונות. בנוסף, המחוברות הדיגיטלית הלכה והתעצמה בתקופת הקורונה: אנחנו מחוברים לרשת יותר מאשר בעבר, גם בזמן הנהיגה. רבים מאיתנו גם מבצעים שיחות זום תוך כדי נהיגה. השימוש הגובר  בסלולרי בזמן הנהיגה מייצר הסחות דעת, מקטין את תשומת הלב להתרחשויות בכביש ומגדיל את החשיפה לסכנות ותאונות.

כל אלו משפיעים באופן בלתי נמנע גם על התעריפים של ביטוח רכבים: ככל ששיעור התאונות והיקף הנזק עולים, כך הסיכון עבור חברת הביטוח עולה והפרמיה של ביטוח לרכב נוטה להתייקר.

ככל שהסיכוי להפעלת הביטוח עולה וככל שעלות התיקון עולה, כך העלות של ביטוח רכבים צפויה להתייקר. בדיוק כפי שההלוואה תתייקר כאשר הסיכון לאי פירעון גדל, כך עלות הביטוח לרכב גדלה כאשר הסיכוי להפעלתו ועלות הנזק גדלים.

תגיות:
ביטוח
/
ביטוח רכב
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף