הכתבה נכתבה בשיתוף Expoint

אין עבודה בהייטק? זה לא הזמן לבנות קריירה בתחום? ובכן, תלוי מאוד את מי שואלים. כן, כולנו מכירים את מצבו הקשה של הענף שנחשב לספינת הדגל של המשק הישראלי, זה שבזכותו הכלכלה הישראלית המשיכה להיות חזקה ויציבה, גם כשמקומות אחרים בעולם התמונה הייתה הרבה פחות ורודה. מנגד, אנחנו גם שומעים כל הזמן, אפילו בימים אלו, על חברות שממשיכות לגייס בכול הכוח ועל משרות רבות שעדיין מתפרסמות בכל יום.

אז למי להאמין? בואו ננסה לעשות קצת סדר:
לפני הכול נפתח בחדשות הרעות. מנתונים שפורסמו בתחילת 2023 על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי הביקוש לעובדי הייטק צנח בשנה החולפת בלא פחות משליש, לצד ירידה שנתית של כשמונה אחוזים במשרות הפנויות למפתחי תוכנה. עם זאת, בדו"ח ציינו גם כי בענף עדיין קיים מחסור של כ-11 אלף עובדים, שעדיין מורגש בשיעורים דומים גם בשנה הנוכחית.

ובארצות הברית, אם תהיתם, המצב גם הוא לא מזהיר. ברשת החדשות CNBC פרסמו נתונים עגומים על פיטורים של לא פחות מ-70 אלף עובדי הייטק בשנה אחת. והדו"ח הזה, נדגיש, פורסם בפברואר האחרון, לפני גלי פיטורים גדולים נוספים שנרשמו השנה בארצות הברית, בישראל ובשאר העולם. עם זאת, באותו המאמר, הציגו גם את דעות המומחים שטענו בין היתר כי זה עדיין זמן מצוין לעבוד בהייטק וגם לחפש עבודה בענף.

אחד מהקולות האופטימיים האלו שצוטטו בכתבה הוא זה של מייגן סלבינסקי, שעוסקת בגיוס עובדים להייטק כבר 25 שנים וחוותה גם את המשבר הכלכלי הגדול של 2008. "ראיתי כבר מצבים של שוק עבודה גרוע לעובדים טכנולוגיים – אנחנו לא במצב הזה היום. הביקוש והדרישה לעובדים עדיין גבוהים ביותר ואנחנו אפילו מתקשים לגייס עובדים כרגע, כמעט בכל ענף ובטח בהייטק". קולות דומים, חשוב להבין, נשמעים גם כאן בישראל.

אז למה אני לא מצליח למצוא עבודה בהייטק?
כשמסתכלים על נתונים גדולים, אפשר לשאוב מהם אופטימיות או פסימיות, תלוי איך הראש שלכם עובד, איך אתם מנתחים את הדברים ובעיקר איך אתם בוחרים להתייחס למצב. בפועל, עם ובלי קשר לנתונים, ברור שאנשים רבים מתקשים למצוא עבודה בהייטק במציאות הנוכחית, אפילו אם יש להם את הידע הניסיון הדרושים לכך.

ברשות החדשנות ניסו להסביר את הפער הזה בכך שחברות פשוט מעדיפות לתכנן אחרת את מצבת העובדים שלהן: "אם בתקופות של שגרה חברות מעדיפות לגייס עובדים בעלי ניסיון, אז בתקופות משבר המצב הזה אפילו מחריף עוד יותר. חברות מעדיפות לצמצם סיכון וג'וניורים, מה לעשות, נחשבים עסק מסוכן. במציאות שבה עובדים רבים נפלטים לשוק העבודה (...) יש למעסיקים את האפשרות לתעדף גיוס של עובדים מנוסים ומיומנים בעלות נמוכה משמעותית ממה שהשוק היה רגיל אליו.

ולמרות כל אלו, נזכיר שוב שזה בהחלט אפשרי למצוא עבודה בהייטק גם בתקופה הזאת וגם ללא ניסיון. כדי לעשות זאת, כדאי לחשוב חכם ולהכיר את הנוסחה שמגדירה איך לחפש עבודה בהייטק גם כשהשוק במצב מאתגר:

1. הכירו את המקצועות המבוקשים בהייטק
כמו בכל ענף במשק, גם בהייטק יש מקצועות מבוקשים יותר ופחות. במקצועות המבוקשים, הדרישה לעובדים איכותיים נשארת יציבה ולפעמים גם עולה, ולכן הבחירה בהם יכולה להיות הימור בטוח יותר מאחרים מן הסתם.

מנתונים שמפרסמת פלטפורמת Expoint (אקספוינט), זירה חדשנית לחיפוש עבודה בהייטק, עולה כי גם בימים אלו, הביקוש לתפקידים מסוימים בענף נותר גבוה ומתפרסמות בהם כל הזמן משרות חדשות, גם של חברות גדולות ובינלאומיות. בין התפקידים נמנים בין היתר: מדעני נתונים (Data Scientists), חוקרי אבטחה (Security Research), מפתחי תוכנה (Software Developers), מנהלי מוצר (Product Managers) וכן מי שעוסקים בראיית חשבון וניהול פיננסי (Finance and accounting).

2. תלמדו במסלול מוכר ואפקטיבי
כיום יש המון מסגרות להכשרת עובדי הייטק. כשאתם מתכננים את הקריירה שלכם, כדאי לקחת החלטה רצינית שבאמת תשפר את הסיכויים למצוא עבודה, גם בעתיד הקרוב וגם עשורים רבים לאחר מכן. לימודים במסלול מוכר, בין אם אקדמי או מקצועי, אבל כזה שמראה תוצאות בשטח, יעזור לכם לבלוט מעל מועמדים אחרים ולהשיג את היתרון שישחק תפקיד חשוב בייחוד בימים שבהם קשה יותר להשתלב בתעשייה.

3. תהיו יצירתיים ונחושים
חיפוש עבודה הוא עבודה לכל דבר. בנוסף לעובדה שכדאי כמובן לעבור על הזמן על המשרות ב-Expoint ובפלטפורמות דומות, כדאי גם לקבל התראות ישירות למייל על כל משרה שמתפרסמת, לשלוח קורות חיים ומכתב מקדים שמתאימים באופן ספציפי לכל משרה וגם לחשוב על דרכים יצירתיות להגיע למגייסים ולהציג את עצמכם. במקביל, גם אם אתם לא עובדים, תוכלו לייצר לעצמכם פרויקטים עצמאיים שתוכלו להראות למגייסים ולהרשים אותם.

4. תתכוננו בקפידה לרגע המכריע
ראיון עבודה בהייטק ללא ניסיון יכול להיות מלחיץ, בטח אם מעולם לא הייתם במעמד כזה בעבר. וכמו חיפוש העבודה, גם ההכנה לראיון היא עבודה לכל דבר. חשוב ללמוד מראש על החברה, לבצע בעצמכם מבחנים וסימולציות, לאסוף עבודות שתוכלו להראות למגייסים ולוודא שקורות החיים, הפרופילים המקצועיים שלכם ברשתות וכל הנכסים האחרים שלכם משקפים אתכם בצורה הטובה והמרשימה ביותר. תוכלו בשלב הזה גם להיעזר בקולגות ומכרים שכבר עובדים בתחום ולבקש מהם חוות דעת אמיתית וכנה.

לאורך כל ההיסטוריה, כל ענף ידע עליות ומורדות – וזה נכון בוודאי בענף ההייטק החדשני והמאתגר. וכמו בכל דבר בחיים, גם כאן יש את הפסימיים שייבהלו, האופטימיים שלא ידאגו והפרקטיים שידעו לראות את הטוב והרע – ולנווט ביניהם בצורה החלקה ביותר.

הכתבה נכתבה בשיתוף Expoint