גלי הפיטורים בהייטק הישראלי והעולמי מכים באלפי עובדים, ולצערנו הם לא צפויים להפסיק בחודשים הקרובים. הבשורה הקשה עבור המפוטרים היא במקרים רבים תחילתו של מסע למציאת עבודה חדשה, והתמודדות עם אתגרים כלכליים ורגשיים כאחד. בתוך התהליך הסבוך הזה, החלטה אחת משמעותית יכולה לשנות עבור המפוטרים את המציאות הכלכלית שלהם – החלטה ששווה עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים: מה עושים עם האופציות שלכם? 

הנה 6 טיפים שיעשו לכם סדר: 

1. בחזרה להתחלה - בדקו את חוזה השכר ואת הסכם הקצאת האופציות שלכם ואיפה האופציות נמצאות – מי חברת הנאמנות שלכם? מה כתוב בהסכם האופציות שלכם מהו מועד ההקצאה? בהקשר של מסלול ההבשלה  ?(Vesting Schedule)מהו מחיר המימוש  (Exercise Price)? מהי תקופת הזמן שבה ניתן ממש לאחר סיום יחסי עובד מעביד? ועוד. 

2. ניהול סיכונים – לפניכם אפשרויות רבות ולכן התהליך צריך להתנהל בצורה מיטבית. אם למשל אתם יודעים שאתם צריכים את הכסף בהקדם – יתכן ששווה למכור במחיר שקונים מוכנים לקנות גם אם הוא נראה נמוך מהמחיר לו ציפינו ולקחת כסף הביתה היום. מצד שני, אם הזמן בידכם – ייתכן ששווה להמתין. בדקו כמה עמוק בתוך הכסף נמצאות האופציות (כלומר, מחיר מהכירה גבוה ממחיר המימוש), וכמה מחוץ לכסף (לא בהכרח שווה לממש את האופציה כי אין בה רווח כעת). חשבו האם וכמה אתם רוצים למכור את כל האופציות, או להשאיר חלק למכירה עתידית.  

3. עבודת שטח – בדקו עם המנהלים והקולגות שלכם האם יש סיכוי לסיבוב גיוס קרוב לחברה, ומה מדיניות החברה בנוגע למכירת מניות על ידי עובדים – האם אפשרי למכור את האופציות בסיבוב סקנדרי מאורגן על ידי החברה (קנייה שניונית) או לחילופין האם תוכלו להמציא קונה משלכם למניות שבידכם.  

4. הכינו את עצמכם למכירה – בדקו שיש לכם את כל מסמכים המעידים על הקצאת האופציות, הסכם אופציות, תכנית האופציות, פרטי הנאמן של תכנית האופציות, בדיקת סטטוס וקבלת דוח אופציות עדכני מהנאמן , מהו מנגנון מימוש האופציות וכיו"ב סדר הוא קריטי ביכולת מימוש האופציות ובמכירת המניות לאחר מכן - וככל שתהיו יותר מסודרים ניתן יהיה לבצע עסקה חלקה ומהירה יותר. 

5. מיסים – היו ערים לכך שהאופציות הוקצו במסגרת הסדר המס של החברה עם מס הכנסה (102) ונאמן המס, ולמגבלות ולמשמעויות של הסדר זה. מומלץ להתייעץ עם הנאמן או עם יועץ מס ו/או עו"ד מקצועי ומנוסה בתחום שיפרוש בפניכם את התמונה המלאה. באופן כללי, אל תנסו לקצר את הדרך - נושא האופציות והסדרי המיסוי הם מורכבים, ניתנה להם מחשבה רבה גם בהיבט המשפטי של החברה וגם בהיבט המיסויי, ואין אפשרות לעשות מעקפים או קיצורי דרך ללא חשיפות ופוטנציאל לסיבוכים. 

6. התאמה לשוק – ברור שבמימוש האופציות המטרה היא למקסם את התהליך כמה שיותר. עם זאת, עובדים שלא הבינו שהמצב בשוק השתנה בשנה האחרונה ומתעקשים על מחיר מניה גבוה, יכולים למצוא את עצמם ברמת מחירים שונה ואף נמוכה משמעותית במשך זמן רב. הבעיה כאן היא שאין לדעת עד כמה המצב יימשך, או עוד כמה האופציות ירדו, ולכן המתנה או ישיבה על הגדר מהווה כנקיטת פוזיציה לצד מסוים. אכן, אנחנו כבר רואים שינוי בעסקאות הסקנדרי המתבצעות בשוק–  מצד אחד המוכרים נוטים להתגמש יותר במו"מ מול החברה או הקונה בעקבות המצב בשוק ומהצד השני הם אינם ששים למכור את כל המניות שברשותם.  

מורן צ'מסי הוא שותף מנהל בקרן הסקנדרי Amplefields Investments  

אין לראות באמור המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מותאם לצרכיו המיוחדים של כל אדם.