הכתבה נכתבה בשיתוף לוי - ייעוץ כלכלי ועסקי

האמת היא, שההתלבטות הזו אינה נכונה, מאחר שהכנת תכנית עסקית מהווה לעיתים קרובות חלק בלתי נפרד מתהליך של ייעוץ עסקי. כלומר, היא כלולה בתוך סל השירות שמקבל בעל העסק. מאידך, כדי לבנות תכנית עסקית העומדת בפני עצמה, ממילא יש צורך לרוב בסיוע וליווי של יועץ עסקי. בשורות הבאות יוסבר מהי בדיוק התכנית העסקית, היכן וכיצד היא מתחברת לתהליך של ייעוץ עסקי, ובאילו מצבים כל אחד מהם נדרש.

לסדר את הראש לגבי תכנית עסקית
לא פעם ההתלבטות הלא מדויקת לגבי העדיפות של תכנית עסקית או של תהליך ייעוץ עסקי, נובעת מאי הבנת מהותה של תכנית עסקית. אז כדי לעשות סדר נסביר כי תכנית עסקית הינה תחזית מפורטת של כלל ההוצאות וההכנסות של העסק מדי חודש לתקופה של שנה או השנתיים. היא יכולה להיות מיועדת עבור הקמת עסק חדש, כתכנית עבודה בעסק קיים, לצורך קבלת הלוואה מהבנק או מגורם מימון אחר, לעיונו של משקיע או שותף וכן הלאה.

למרות האמור לעיל לגבי הנחיצות של תהליך ייעוץ עסקי עבור בניית תכנית עסקית, עשויים להיות מצבים בהם ניתן לוותר על התהליך המלא. מדובר בעיקר בעסקים עם רווחיות טובה המתנהלים כסדרם מכל הבחינות (פיננסית, מכירות, בשוטף וכדומה), אשר מעוניינים לבנות תכנית עסקית עם מטרה ספציפית, כמו קבלת הלוואה או גיוס משקיע.  ואולם, מכיוון שבנייתה של תכנית עסקית היא לרוב מלאכה מורכבת, בכל מקרה כדאי לקבל לפחות סיוע מיועץ עסקי מיומן. למשל, תכנית עסקית מקצועית ורצינית למשקיע או לבנק, שמלווה ביועץ עסקי מנוסה, תהיה בעלת סיכויים גבוהים בהרבה לאישור הלוואה בתנאים נוחים או לגיוס המשקיע.

אכן, התכנית העסקית חייבת להיות מקצועית ורצינית, בעודה שמה את הדגש על ההיבטים הרלוונטיים למטרות כתיבתה. בין היתר, תכנית עסקית מפרטת את עלויות הפיתוח והייצור כגון כוח אדם לייצור, עלויות הובלה, הפצעה, אחסון וייבוא של חלקים, הוצאות אספקה אם זהו המיקוד של העסק וכן הלאה. בנוסף, היא מפרטת לגבי תמחור המוצרים תוך התייחסות לשורה ארוכה של פרמטרים רלוונטיים, וגם אל רמת הרוויה והביקוש בשוק, אסטרטגיות יעילות בענף הפעילות, המתחרים על הצלחותיהם ונקודות התורפה שלהם. התכנית העסקית גם עוסקת בעץ הארגוני ומבנה ההנהלה, פרילנסרים ושכירים, חנויות וסניפים שעתידים לקום, התוכניות הכלכליות לעתיד, מקורות המימון השונים של העסק, התקורות על כל מרכיביהן, ועוד הרשימה ארוכה.

כאמור, התכנית העסקית עשויה לשרת מטרות שונות. בפרט, היא חיונית כתכנית עבודה לעסק קיים, המאפשרת לדעת מדי חודש את תקציב ההוצאות בכל סעיף ואת יעדי המכירות. התכנית מעניקה תשתית להתנהלות מקצועית ונכונה מבחינה אסטרטגית ופיננסית, ומספקת הכוונה רציפה עבור בעל העסק לתקופה ממושכת. מצד שני, עבור עסק חדש בשלבי הקמה, התכנית העסקית מושתתת על בדיקת הכדאיות הכלכלית, ומספקת בסיס לתכנית העבודה ולתכנית הכלכלית. בדומה לעסק קיים וותיק, התכנית תשמש לאחר מכן כמפה המנחה את ההתנהלות לאורך תקופה.

לסיכום חלק זה נאמר, שכל עסק חפץ חיים המכבד את עצמו, צריך תכנית עסקית. אין ספק כי כל יועץ עסקי רציני שאליו תפנו לתהליך, יאמר לכם שממש לא כדאי להסתפק רק בייעוץ ומומלץ בכל תוקף לנצל את העבודה המשותפת כדי לבנות את התכנית העסקית שתלווה את העסק לשנה או השנתיים הקרובות. 

האם ניתן וכדאי לוותר על הייעוץ עסקי
לכאורה, ניתן להסתפק בבניית תכנית עסקית ולוותר על התהליך של ייעוץ עסקי. ואולם, כפי שראינו תכנית עסקית חייבת להיבנות בצורה מקצועית, רצינית ומפורטת. היא כוללת מרכיבים שאינם תמיד נהירים לבעל העסק, ויותר מכך – יש בה סעיפים המשפיעים זה על זה ותחזיות להכנסות שהן בגדר השערות מושכלות. לכן, בכל מקרה כדאי להסתייע בשירותיו של יועץ עסקי שמאחורי ניסיון עשיר בכתיבה של תוכניות עסקיות.

על מנת שהיועץ העסקי יוכל לבנות תכנית עסקית רצינית, עליו להיכנס אל פרטי הפרטים של העסק. הוא צריך לבצע דיאגנוזה מעמיקה המתייחסת לכל ההיבטים של הפעילות העסקית, אפילו יותר מהמרכיבים שתוערו לעיל. בין היתר, הוא בוחן את טיב המיתוג של העסק, הפעילות במערך המכירות, הדוחות של רואה החשבון, עבודה מול ספקים, שיתופי פעולה עסקיים, נכסים והזדמנויות, בעיות ונקודות תורפה, ועוד. על פי הנתונים הללו מספק היועץ העסקי תמונה אובייקטיבית, מקצועית ורחבה של העסק. 

בנוסף לכך, על פי הבעיות וההזדמנויות שהתגלו בעת הבדיקה, יכול היועץ העסקי לספק תובנות והמלצות אודות תיקון בעיות וניצול הזדמנויות, וכל אלו נמזגים אל תוך תכנית עסקית. כלומר, היועץ העסקי אינו משאיר את בעל העסק עם כמה המלצות שנזרקות באוויר, אלא חשוב מאוד שהכל יתחבר אל תוך תכנית עסקית. מכאן ניתן להבין כי בנייה של התכנית העסקית ממילא מערבת תהליך של קבלת ייעוץ עבור העסק. 

יתרה מכך, תהליך הייעוץ העסקי מביא עוד הרבה יתרונות עבור העסק, ההולכים הרבה מעבר לתכנית העסקית. הוא אינו חייב להיות ממושך ולרוב יוביל לתוצאות ניכרות לטובה בפרק זמן קצר למדי, מה שישתקף בהגדלה של הרווחיות ואף של המחזור. מלבד זאת, מדובר בתהליך חיוני שממש לא כדאי לוותר עליו במקרים מסוימים. למשל, הוא נדרש עבור יזמים השוקלים להקים עסק חדש, עבור עסקים פעילים בהם ישנה תחושה של חוסר מיצוי הפוטנציאל, עבור עסקים השוקלים לבצע שינויים מהותיים (התרחבות, הכנסת שותף/משקיע, מוצר או שירות חדש וכדומה), וכמובן גם עבור עסקים החווים תקופה של דשדוש עד משבר.

זהו תהליך מומלץ וחשוב לכל עסק המעוניין לשפר את ביצועיו, בין אם דרך התייעלות והקטנת הוצאות, שיפור מכירות וכן הלאה. יתר על כן, הוא מומלץ לכל בעל עסק שמעוניין לעלות על דרך נכונה ולשמור עליה לאורך זמן, בעוד היועץ העסקי ממשיך ללוות גם אחרי בנייתה של תכנית עסקית, עם ניטור וליווי היישום בפועל. 

לבסוף, חשוב לומר שבתהליך של ייעוץ עסקי מקבל בעל העסק הרבה כלים חשובים, לצד התכנית העסקית המפורטת והמקצועית. למשל, יועץ עסקי יכול לספק כלים ניהוליים אפקטיביים שישפרו משמעותית את ההתנהלות השוטפת ואת האווירה בעסק. כמו כן, הוא יכול לספק המלצות ותובנות אודות אפיקי שיווק ופרסום יעילים ומתאימים יותר עבור העסק, אופיו ויעדיו. היועץ העסקי גם יכול לספק דוחות כלכליים ייחודים, מובנים וברורים, המציגים נתונים רלוונטיים לקבלת החלטות בזמן אמת, ואף להקנות לבעל העסק כלים להתנהלות כלכלית נכונה. כלומר, היועץ העסקי מספק כלים בשורה של תחומים, אשר מפתחים את בעל העסק אישית ומקצועית, ומלווים אותו עוד זמן רב אחרי שהתהליך הסתיים.

הכתבה נכתבה בשיתוף לוי - ייעוץ כלכלי ועסקי