אבי בן ה־70 בעל עסק עצמאי קטן ורווחי, ומנגד התנהלותו הכלכלית אף פעם לא הייתה טובה. לאחרונה המצב הולך ומידרדר. הוא החל לפזר כספים לכל עבר, חש צורך לתמוך כלכלית בבנות זוגו ואף מכר את הדירה שלו. מה אוכל לעשות כדי לסייע לו?
“הכלל הכי חשוב בחיים הוא הצבת גבולות. כשאתה לא יודע להציב גבולות אנשים תמיד יפרצו לך לשטח. אנחנו תמיד חושבים שככל שנעשה לאנשים טוב, הם ירצו לעשות לנו טוב בחזרה, אבל זה לא בהכרח נכון. אביך מרוויח את הזכות להיות גבר ובן זוג ראוי באמצעות הנתינה שלו. כדי שהוא ירגיש טוב עם עצמו הוא מרגיש צורך להיות התומך הכלכלי. עושה רושם שזו הדרך שגורמת לו להרגיש מלך בזוגיות, הוא בעצם מדמה עצמו לאפיפיור או לכהן גדול. לכל אדם שנולד יש מסלול בחיים שנקבע בשבילו, זה המסע של אביך. תוכל לעזור לו מבחינה מנטלית. עד שהוא יהיה מוכן לעבור את המסלול הזה – אתה לא תוכל לעזור. אתה לא אבא שלו ואתה לא צריך להיות האבא שלו. עליו להתחיל להתנהל עם מה שיש ולהתחיל מחדש. תשוחח איתו, תגרום לו להבין שאסור לו להמשיך לקחת הלוואות. לתפיסתי, הדרך הטובה ביותר להתנהלות במצב כזה היא הודעה לבנקים על המצב הכלכלי החמור. זכור שאתה אינך יכול להיות גם ספק הסמים שלו, וגם לעזור לו להיגמל. אם תעזור לו כלכלית, תיתן יד לחיסולו הסופי”. 
אני נשוי ואב לשלושה ילדים. אנחנו מתגוררים בדירה קטנה מאוד. הילדים גדלים, וכל אחד רוצה את הפרטיות שלו ואת הפינה האישית שלו. הבניין הנוכחי שלנו מיועד לפינוי־בינוי. אני שוקל אפשרות שבה אקח משכנתה נוספת, אמכור את הבית ואקנה דירה בתל אביב. מה דעתך?

“בתור התחלה עליך לזכור כי ייתכן שפרויקט פינוי־בינוי בבניין שבו אתה מתגורר יצא לפועל רק בעוד תקופה ארוכה. אם תבחר לקחת משכנתה, אתה תהיה עם משכנתאות של כמיליון שקלים, סכום לא מבוטל שיהיה לך מאוד קשה להחזיר. הצעתי אליך היא להשכיר את הדירה שבה אתה מתגורר היום, ולשכור דירה של כארבעה חדרים בתל אביב. סביר להניח שהשכירות תעלה כ־1,000 שקלים נוספים בחודש. אם הפרויקט יצא לפועל תוכל להכפיל את שכר הדירה. אפשרות נוספת שתוכל לקחת בחשבון היא למכור את דירתך הנוכחית ולהשקיע את הכספים מהדירה בהשקעות פיננסיות. לו הייתי במקומך הייתי פועל על פי ההצעה הראשונה”. 
אני גרושה כחצי שנה ואם לארבעה ילדים. מכרתי את דירתי בחריש ורכשתי דירה קטנה יותר. כרגע יש לי כ־100 אלף שקלים פנויים, ואני תוהה מהו נתיב ההשקעה הכדאי עבור עתיד ילדיי. האם אתה ממליץ על קופת גמל להשקעות? 
“אחד הגורמים הכי משמעותיים בכל תחום ההשקעות הוא נושא הזמן. על מנת להגיע להשקעות שיניבו יותר תשואה אנחנו חייבים להתייחס לכמות הזמן שיש לנו להשקיע את הכסף. השאלה המרכזית היא אם תזדקקי לכסף בתקופה הקרובה או לא, זה מה שיקבע את מרחב האפשרויות שלך. עושה רושם שבמקרה שלך הדבר הנכון ביותר הוא לפנות לבית השקעות ולקנות איגרות חוב סולידיות לתקופה של כשנה עד שנתיים וחצי. בתיק מסוג זה הכספים הם נזילים. אם לא תיגעי בכסף בשנתיים־שלוש הקרובות, אני מאמין שתרוויחי תשואות. הרעיון זהה למסלול הסולידי בקופת גמל להשקעה. קופות גמל להשקעה נוצרו על ידי המדינה כדי לייצר לאזרחים כלים טובים יותר לקבלת תשואות ורווחים. חשוב לי לציין שקופות מסוג זה נגישות לכלל הציבור, גם בסכומים נמוכים יותר”. 
ב אבי צבר חובות רבים ולקח אינסוף הלוואות. כעת הוא מתגורר בבית של סבתי, שאמור לשמש ירושה עבור הנכדים, אך לאחרונה הוא מנסה להעביר את הדירה על שמו כדי לכסות את החובות שצבר. ייתכן שהוא יצליח?
 
“מדובר בצעד כמעט בלתי אפשרי. הוא לא יוכל לרשום את הדירה על שמו בלבד בלי לקיים את הוראת האזהרה שבה הוא מוריש את הדירה לכם. אם תרצו, תוכלו כאחים לקבוע שהוא מקבל 25% משווי הדירה, ובתנאי שאתם מנהלים את התהליך כדי לעזור לו לקחת משכנתה. אם הוא ימצא לנכון, יוכל אביכם למכור את חלקו בנכס. זה נשמע לי כמו פתרון טוב שיאפשר לו לנהל את עצמו גם בלעדיכם”.