הכתבה נכתבה בשיתוף סמינר הקיבוצים

מה הם לימודי תעודה? 

בגדול, לימודי תעודה הם שם כולל עבור כל מסלול לימודים על תיכוני, שמקנה בסופו תעודת גמר מקצועית - במקום תואר ראשון. אבל כאן לא נגמרים ההבדלים, כי בניגוד לתואר אקדמי, שמתמקד בעולמות תיאורטיים, לימודי תעודה הם בדרך כלל בעלי פן מעשי יותר. לימודי תעודה נותנים לסטודנטים הכשרה שמאפשרת להם לעסוק במקצוע מיד עם גמר הלימודים, כך שמדובר בפתרון אידיאלי למי שמחפשים להרחיב את סל היכולות המקצועיות שלהם. 

בנוסף, בשונה מלימודים לתואר אקדמי, לימודי תעודה נערכים לרוב בשעות הערב. בנוסף, חלק גדול מהקורסים נמשכים רק חודשים אחדים, בניגוד לתארים אקדמיים, שדורשים השקעה של שלוש או ארבע שנים. השעות הנוחות מאפשרות למי שרוצים להרחיב את אופקיהם דרך לימודי תעודה, לעשות זאת במקביל לעבודה במקצוע שלהם. 

פתח לעולם חדש 

לימודי תעודה מושכים אליהם קהל מגוון של סטודנטים. באותה כיתה אפשר יהיה למצוא צעירים אחרי שחרור, פנסיונרים שמגשימים חלום, בעלי מקצוע שמבקשים לעשות הסבה, וגם כאלה שבאים ללמוד מתוך סקרנות ואהבה למקצוע בלבד. הסיבה לכך היא שלימודי תעודה יכולים להיות הזדמנות טובה לקחת הפסקה מהמירוץ ולהשקיע בעצמכם. לרבים מאיתנו יש תחומי עניין שלא זכינו להקדיש להם מספיק תשומת לב - בין אם אתם צלמים חובבים, אופים מוכשרים או מתעניינים מאוד ברפואה משלימה. מדובר בתחומים מרתקים, אך רבים בוחרים לשים את תחומי העניין שלהם בצד, לטובת פיתוח קריירה שיכולה להוות מקור הכנסה יציב יותר. 

בשלבים מאוחרים יותר בחיים, לימודי תעודה מאפשרים לפתוח פתח לעולם מקצועי חדש, מבלי להסתכן בפגיעה בהכנסה העיקרית שלכם. לדוגמה, אם התשוקה שלכם בחיים היא לאפיית עוגות, אבל במהלך השבוע אתם עובדים במשרה שונה לחלוטין, לימודי תעודה בקונדיטוריה יזמנו לכם מקום להרחיב אופקים בתחום העניין שלכם, וגם לפגוש אנשים נוספים שחולקים איתכם את האהבה לאפייה. 

לימודי תעודה יכולים להתאים גם לצעירים שמעוניינים בתואר אקדמי, אבל רוצים להתנסות קודם בעבודה בתחום אחר. במקרה כזה, הם לא רק יסייעו לכם להרחיב אופקים ולפתח את עצמכם, אלא גם יספקו לכם מקצוע שבו תוכלו לעבוד במהלך התואר, ואולי גם אחריו. 

הזמן לשנות כיוון 

אם בעבר אנשים היו מתחילים לעבוד בחברה מסוימת מיד לאחר סיום התואר, וממשיכים לעבוד בה עד הפנסיה - שוק העבודה המודרני הוא דינאמי בהרבה. כיום, זה לחלוטין מקובל להחליף משרה כל כמה שנים, בין אם אתם עוברים לעבוד בחברה אחרת באותו המקצוע, ובין אם עושים הסבה למקצוע אחר לגמרי. 

עבור רבים, ההסבה המקצועית היא חלק ממסע של התפתחות אישית, ורצון לצבור כמה שיותר חוויות. לא נדיר לראות אנשי הייטק שהופכים להיות מורים, או אנשי שיווק שעוברים לתחום הקואוצ'ינג או הרפואה האלטרנטיבית. הסבת מקצוע עלולה לפעמים להיראות מהצד כמו צעד מפחיד, ולימודי תעודה יכולים לסייע לכם לעשות את המעבר בצורה חלקה יותר, לצד רכישת הידע והכלים המתאימים למקצוע החדש. בסופו של דבר, חיים רק פעם אחת - אז אין סיבה לא לצאת לרדוף אחרי החלומות שלנו. 

הכתבה נכתבה בשיתוף סמינר הקיבוצים