"המשק נמצא עכשיו בצמיחה. העסקים והחברות מגייסות בטירוף. חברות שאולי הצטמצמו בקורונה מתרחבות בחזרה, ויש גם תחומים שהביקוש אליהם גדל בעקבות המגיפה", אומרת יעל פרימק, מנהלת מקצועית של אגף לקוחות פרטיים באולג'ובס ומוסיפה, "אצלנו יש כעת מספר שיא של כ־42 אלף משרות פנויות. זה גידול מטורף, כמעט פי שניים לעומת תקופות מקבילות לפני שנה ושנתיים, מאז שהחלה הקורונה. עכשיו זו הזדמנות למחפשי העבודה וגם לכאלה שכן עובדים אבל רוצים אולי לשנות או להשתדרג".

בין המשרות הרבות המוצעות יש יותר מ־550 משרות זמניות, ומתוכן כ־300 הן משרות להחלפה בחופשת לידה. "ביניהן יש משרות בתחום האדמיניסטרציה, הנהלת החשבונות ותחום הגיוס. יש גם משרות ניהול, אבל בהיקף יותר נמוך", אומרת פרימק, ומציינת שאף שפעמים רבות מחפשי עבודה נוטים לוותר מראש על משרות המוגדרות זמניות, לא תמיד מדובר בצעד חכם.

"במשך השנים הסוגיה אם כדאי להגיש מועמדות למשרה שהיא החלפה לחופשת לידה עולה מצד מחפשי עבודה. הם מעלים זאת כשאלה. אנשים מתלבטים אם כדאי לפנות בכלל למשרה כזאת", היא אומרת.

מה דעתך בנושא?
"קודם כל, זה עניין של היצע וביקוש. אם את מחפשת עבודה ופתוחים בפניך הרבה תפקידים, כי אולי יש לך תפקיד מבוקש, ניסיון רב והשכלה מתאימה, אז למה לך לחפש תפקיד זמני? אלא אם כן מדובר במשרה אטרקטיבית מאוד. אבל רוב האנשים לא אוהבים עוד פעם לחפש עבודה, עוד פעם להיות בסיטואציות זמניות, ובצדק. למרות זאת, העצה שלי היא לבחון את המשרה הזמנית לגופה בהתאם להזדמנות שהיא מספקת עבורך".

למה הכוונה?
"זה אינדיווידואלי מאוד למקום האישי שבו מחפש עבודה נמצא מבחינת הקריירה שלו. לפעמים משרה זמנית יכולה להיות נקודת התקדמות עבורך. אם למשל המשרה הזמנית היא הזדמנות מבחינת תפקיד, עניין, תנאים או שעות עבודה, אז צריך לזכור שזמני – הרבה פעמים הופך להיות קבוע. כשמישהי יוצאת לחופשת לידה, אף פעם גם אי אפשר לדעת מה קורה הלאה. כמו כן, בחצי שנה ארגון יכול להתרחב, תקנים יכולים לגדול".

יעל פרימק (צילום: יחצ)
יעל פרימק (צילום: יחצ)


משרה זמנית, מוסיפה פרימק, זו גם הזדמנות טובה עבור מי שנמצא רק בתחילת הקריירה. "קשה למצוא תפקיד ראשון ללא ניסיון כלל, וזו דרך טובה לצבור ניסיון, שיהיה אפשר לרשום אותו בקורות חיים", היא אומרת. "כמו כן, לפעמים החברה שמגייסת להחלפה לחופשת לידה תנמיך את הדרישות כי היא יודעת מראש שהיא מגייסת לתפקיד 'בעייתי'. לפעמים גם השכר יכול להיות יותר מפתה כשמדובר במשהו זמני. כלומר, החלפה לחופשת לידה גם יכולה להיות הזדמנות וקפיצה בקריירה של מי שמחפש עבודה".

טיפת מזל

עבור מזל אוחנה, שהחלה את דרכה בחברת סאני תקשורת כמחליפה לחופשת לידה של מנהלת חשבונות לתקופה של שלושה חודשים, הצעד הזה בהחלט השתלם. מאז היא עובדת בארגון כבר 12 שנה והיום היא משמשת מנהלת חשבונות ראשית של החברה. "בזמנו החלטתי להגיש מועמדות למשרה הזמנית אחרי שסיימתי עבודה של 18 שנים כמנהלת משרד של רואי חשבון, וגם אחרי חופשת לידה שהסתיימה", היא מספרת. "התחלתי לחפש עבודה, אבל לא בטירוף שהייתי בו קודם. חיפשתי להיות מנהלת חשבונות מהשורה, וראיתי מודעה. החלטתי לתת לזה צ'אנס, כי הרבה פעמים זמני בסופו של דבר הופך להכי קבוע".

מזל אוחנה (צילום: סאני תקשורת)
מזל אוחנה (צילום: סאני תקשורת)


זה אכן קרה כך.
"הגעתי לחברה, התחלתי לעבוד. אני לא יודעת לתת חצי קלאץ', אני נותנת את כל כולי. המנהל שקיבל אותי הבין מהר מאוד שיש פוטנציאל. אחרי שהסתיימו שלושת החודשים שהייתי אמורה לעבוד בהם, שאלתי את המנהל אם אני נשארת או הולכת. הוא אמר לי: 'מה פתאום הולכת, את נשארת'. הייתה מנהלת חשבונות שעזבה באותה תקופה, נכנסתי במקומה, והדרך לניהול חשבונות כללי הייתה קצרה מאוד. למרות שבהתחלה לא תכננתי להיכנס שוב פעם לכל המסה של העבודה, זה קרה. אני מאושרת: התאהבתי במקום, המקום התאהב בי ואני מרגישה על גג העולם".

מניסיונה האישי, אוחנה ממליצה לא לפסול מראש משרות זמניות. "זה כמובן תלוי גם בחברה שבה נכנסים לעבוד", היא אומרת. "אני הרגשתי בת בית מהשבוע הראשון. כמו כן, אם העובד מאמין בעצמו, אז אני מאמינה שבצד השני יהיה מישהו שיראה זאת".

גם ורד סבג, מנהלת הדרכה ופיתוח ארגוני בחברת NESS, הגיעה לחברה לפני כ־16 שנים, כשהחליפה את אחת המזכירות שיצאה לחופשת לידה. "בדיוק סיימתי לימודי תואר במדעי החברה באוניברסיטת בר־אילן וחיפשתי עבודה", היא מספרת. "רציתי מאוד להשתלב בחברה גדולה ויציבה. דרך חברת כוח אדם הציעו לי להחליף מזכירה שיצאה לחופשת לידה לשלושה חודשים. הסכמתי, כי לא היה לי אז ניסיון תעסוקתי בשום דבר, וראיתי בזה איזשהו פתח. גם לא חשבתי אז יותר מדי קדימה, אמרתי 'נתחיל ונראה מה יהיה'".

ורד סבג (צילום: רונה טפר)
ורד סבג (צילום: רונה טפר)

גם כשהעובדת שהיא החליפה חזרה לעבודה, סבג המשיכה לעבוד בחברה. "בהתחלה עבדנו ביחד, הייתי חמש שנים בתפקידים תפעוליים", היא מתארת. "אחר כך היה מכרז פנימי בחברה והגשתי מועמדות לתפקיד של רכזת הדרכה בעודי בהיריון מתקדם. קיבלתי את התפקיד, יצאתי לחופשת לידה, וחזרתי לתפקיד. התחלתי כרכזת הדרכה, וכיום אני מנהלת הדרכה".

יש איזשהו מתכון להפוך את הזמני לקבוע?
"לא תכננתי זאת, אבל עבדתי קשה. אלה לא דברים שקורים במקרה. היו הרבה מנהלים טובים שהאמינו בי וראו את הפוטנציאל שיש לי ללמוד ולעסוק בתחום שלא עסקתי בו. עבדתי קשה והוכחתי את עצמי. אני ממליצה מאוד לנסות להגיש מועמדות גם למשרות זמניות. כשאת מתחילה מנקודה מסוימת, את לא יודעת לאן זה יכול להתגלגל. אולי במקומות מצומצמים המשרה תישאר באמת זמנית לכמה חודשים. לכן צריך להבין את הפוטנציאל של הארגון. כשמדובר בחברה גדולה, שיש בה הרבה מאוד תחומי עשייה וגם מאמינים בה בקידום אנשים מבפנים, אז הפוטנציאל להישאר שם בסופו של דבר הוא גבוה".

אמי המח"טית

במרץ 2013 החלה ליאת טייטלבאום לעבוד כמחליפה לחופשת לידה של רכזת משאבי אנוש באחת החטיבות של חברת מגדל. כיום היא מנהלת משאבי אנוש חטיבתית של מגדל, ואחראית על כ־1,500 עובדים. "הייתי אז אמא צעירה, אחרי חופשת לידה לשני ילדים קטנים. חיפשתי מקום עבודה שיהיה קרוב לבית מגוריי בפתח תקווה, וגם שאוכל לשלב בין העבודה למשפחה", היא מספרת.

"שלחתי קורות חיים, התקבלתי והתחלתי. פחות עמדה לנגד עיניי הסוגיה של זמני או קבוע. הרי מי מחליט מה זה קבוע ומה זה לא? גם מי שמתקבל לעבודה קבועה כביכול, יכול למצוא עצמו אחרי כמה חודשים בחוץ בגלל כל מיני סיבות, כמו חוסר התאמה לארגון וכדומה. לכן ברמה האישית זה לא היה שיקול. ברגע שהסתיים החוזה הזמני, השתלבתי בתפקיד אחר במשאבי אנוש. ביקשו שאישאר, רציתי להישאר וגם התקדמתי".

ליאת טייטלבאום (צילום: באדיבות מגדל חברה לביטוח)
ליאת טייטלבאום (צילום: באדיבות מגדל חברה לביטוח)


בסוף אוקטובר 2021 הגיעה רוני בן ענת לחברת הסייבר ארמיס סקיוריטי להחליף לתקופת חופשת לידה עובדת שהייתה מגייסת טכנולוגית. "הייתי אז בין עבודות, ומישהי ממקום העבודה הקודם שלי פנתה אליי באופן יזום כדי להציע לי את העבודה הזו באופן זמני לשלושה חודשים", היא מספרת.

התלבטת אם להיענות להצעה?
"התלבטתי מאוד, לא ידעתי אם לקחת את ההצעה או לא, אבל מצד שני גם קסמה לי העובדה שזה זמני. אמרתי לעצמי שאם לא יתאים, אז לא אצטרך להיתקע בעבודה הזאת. חשבתי בהתחלה שאתחיל לחפש עבודה קבועה תוך כדי העבודה הזמנית, אבל מהרגע שנכנסתי לחברה זה לא קרה אפילו לשנייה. ממש צללתי לתוך העבודה והאמנתי מאוד גם במוצר וגם באנשים. זו חברה שנמצאת בגיוס תמידי ובצמיחה מטורפת".
בסופו של דבר נשארה בן ענת לעבודה בחברה, והיום היא על תקן של מגייסת גלובאלית, שעובדת בעיקר עם אירופה ואסיה.

"התאהבתי במקום, בסביבת העבודה", היא אומרת. "החוזה שלי היה מוגדר לשלושה חודשים עם אופציה להארכה. העובדת שהחלפתי אותה אמורה לחזור בערך עוד חודש. כבר תקופה קצרה יחסית אחרי שהתחלתי לעבוד, המנהלת שלי לקחה אותי לשיחה, אמרה שמרוצים מאוד מהעבודה שלי ושישמחו שאשאר שם באופן קבוע".

סוג של חלום שהתגשם.
"לא הופתעתי בטירוף, כי כבר מהתחלה הרגשתי מאוד מוערכת ואמרו לי שאני עושה עבודה טובה. אבל זה החמיא לי. תראי, אני לא חושבת שהייתי עוזבת עבודה שאני אוהבת בשביל עבודה זמנית, אבל לפעמים שווה ללכת על משהו זמני שנראה שווה. כמו כן, פעמים רבות משרות זמניות זו איזושהי דריסת רגל או צבירת ניסיון. עבודה זמנית גם מאפשרת לך להבין אם זה התחום שאת באמת רוצה לעסוק בו".

מניסיון ליוניקורן

"לא חיפשתי מראש תפקידים זמניים, אבל באיזשהו שלב הבנתי שאני קודם כל מחפשת תפקידים שמעניינים אותי, גם אם התפקיד מוגדר כהחלפה לחופשת לידה. ראיתי בזה הזדמנות", אומרת חולית בכרך, מנהלת משאבי אנוש וגיוס בסטארט־אפ Noogata. במהלך העשור האחרון היא עבדה בשלושה תפקידים זמניים, שבהם החליפה עובדות שיצאו לחופשת לידה.

חולית בכרך (צילום: מיכאל טומרקין)
חולית בכרך (צילום: מיכאל טומרקין)

"היתרון המרכזי של משרה זמנית הוא שזה נותן תקופת זמן תחומה שמאפשרת לבחון את ההתאמה שלי לארגון ושל הארגון אליי", היא אומרת. "בחלק מהמשרות הזמניות יש גם אופציה לבחון הישארות. וגם אם לא, גם אם אני יודעת שהתפקיד הוא לכמה חודשים, חשבתי איפה אני יכולה לרכז את תחומי העניין שלי בפרק הזמן התחום הזה.  למרות שזה לא היה אחד השיקולים שלי, תפקיד זמני גם יכול להיות תקופה של למידה".

התפקיד הזמני הראשון שעשתה בכרך שילב אדמיניסטרציה ומשאבי אנוש. בשני התפקידים הזמניים האחרים היא החליפה מנהלת משאבי אנוש.

"ההחלפה של מנהלת משאבי אנוש בחברת Melio, שמאוחר יותר הפכה ליוניקורן, הובילה למשרה קבועה בתפקיד של מנהלת גיוס בשיא הצמיחה של החברה", מספרת בכרך. "כשהצטרפתי היינו כ־25 עובדים. כשעזבתי את החברה לפני כמה חודשים, כבר היו יותר מ־250 עובדים רק בישראל. החמיא לי מאוד בזמנו כשהציעו לי להישאר. זו הדרך הכי טובה של הארגון להגיד 'אנחנו מרוצים ממה שאת עושה'".

בקיצור, מומלץ להתמודד למשרה זמנית?
"משרה זמנית היא הזדמנות מצוינת להתנסות בתפקידים שונים ולרכוש ניסיון וידע מגוון. אם עובד זמני הופך בסופו של דבר לקבוע, המחויבות שלו לארגון נוסקת ויוצרת מוטיבציה לביצועים יוצאי דופן".