הכתבה נכתבה בשיתוף המרכז האקדמי למשפט ולעסקים

אבל, יש לא מעט אנשים אשר יכולים למצוא את עצמם מתלבטים בין 2 המסלולים – לדוגמא, ההתלבטות יכולה להיות אם לעשות תואר ראשון בחשבונאות או לפנות לקורסים של לימודים חשבונאות סוג 1 +2 ומאוחר יותר לשקול להתקדם גם לסוג 3. אז אם גם אתם נמנים על אותם המתלבטים להלן מספר שיקולים שכדאי להכניס לתמונה בכדי להגיע בסופו של דבר למסקנה הנכונה – ולבחירה אשר תשרת אתכם בצורה המיטבית. 

המקצוע בו אתם מתכננים לעסוק
אחד הפרמטרים אשר אמורים להשפיע במידה הגדולה ביותר על השאלה אם לבחור במסגרת לימודי תואר או תעודה, נוגע לתחום ולמקצוע בו אתם מעוניינים לעסוק. למשל כדי ללמוד מדעי המחשב תצטרכו לעשות תואר ראשון. אם נחזור רגע לתחום החשבונאות – יכולה לעלות השאלה אם אתם מעוניינים לעבוד כמנהלי חשבונות או שהשאיפה שלכם היא להיות רואי חשבון.

יש הבדל משמעותי בין 2 התפקידים ובין הידע והכלים שכל אחד מהם דורש ממכם – כחלק מכך, מי שרוצה לעבוד כרואה חשבון, יוכל לעשות זאת רק באמצעות הרשמה ללימודי תואר ראשון ואף להמשיך במסלול הזה ולעמוד בדרישותיו הנוספות עד לקבלת ההכשרה. 
לכן, ההמלצה היא פשוט להבין אם יש צורך בהסמכה מסוימת בכדי לעסוק באותו התחום ומה זה אומר מבחינת הלימודים הנדרשים. 

מה התוכניות שלכם לעתיד?
נניח שאחרי שערכתם בירורים הגעתם למסקנה שגם לימודי תעודה וגם לימודי תואר ראשון יכולים לקרב אתכם למטרה ולאפשר לכם לעסוק במקצוע המבוקש. בשלב הבא, חשוב שתשאלו את עצמכם מה התוכניות שלכם לעתיד הרחוק יותר – מאוד יכול להיות שאם תחשבו על זה לעומק, תגלו שאתם מעוניינים גם להתקדם ללימודי תואר שני ולפתוח לעצמכם צוהר להתקדמות ולהתפתחות. כידוע, אם לא תסיימו לימודי תואר ראשון, לא תוכלו להירשם גם לתואר שני וחשוב לקחת את הנושא הזה בחשבון. 

האם יש לכם נכונות או יכולת להשקיע את הזמן והמחויבות?
מסלול של לימודי תעודה יהיה ברוב המקרים קצר מלימודי תואר ראשון – כאשר, קורסים בלימודי תעודה יכולים לארוך בין מספר חודשים עד למספר שנים ואילו לימודי תואר ראשון אורכים מינימום 3 שנים – כמובן, גם מבחינת שעות וימי הלימוד המבוקשים יש הבדלים – כאשר, לימודי תואר דורשים מחויבות רבה. אז במקום הזה חשוב שתשאלו את עצמכם אם יש לכם את הרצון והיכולת להתחייב ללימודים שכאלו. כך לדוגמא, אם אתם יודעים בוודאות שאתם לא יכולים להתמסר כרגע ללימודי תואר ראשון ולמעשה, האפשרות שלכם היא או לימודי תעודה או וויתור על הלימודים, ההמלצה היא כמובן, לבחור בלימודי תעודה.

מה הלימודים יקנו לכם?
חשוב מאוד לבדוק מה הלימודים יקנו לכם – כשאתם נרשמים ללימודי תואר ראשון, התשובה היא דיי ברורה – הלימודים יקנו לכם תואר אקדמי באותו התחום. לעומת זאת, בלימודי תעודה זה לא תמיד ברור – יש קורסים אשר תוכלו לקבל בסופם תעודת הסמכה אשר תאפשר לכם להתקבל לעבודה בתחום. לעומת זאת, יש גם לימוד שבסופם תקבלו רק תעודת סיום וחשוב לבדוק כמה היא באמת תהיו מועילה בעבורכם.

ההחלטה אם לבחור במסלול של לימודי תואר או תעודה, לא תמיד תהיה פשוטה. לכן, חשוב להכניס לתמונה את כל השיקולים המשפיעים ובסופו של דבר לקבל החלטה שתהיה נכונה בעבורכם. 

הכתבה נכתבה בשיתוף המרכז האקדמי למשפט ולעסקים