הכתבה נכתבה בשיתוף אוקורה

עבודה עם מט"ח יכולה להיות עניין יקר, מסובך ולפעמים גם מסוכן. ומי מושפע ממט"ח? כולנו. מכיוון ששקל יש רק כאן, וישראל היא "מדינת אי" עם מטבע ייחודי, רוב הסחורות והמוצרים שאנחנו צורכים, ממזון ועד כלי רכב, נקנים במט"ח ונמכרים לנו כאן בשקלים. גם בכיוון ההפוך, חברות ישראליות, החל מתעשייה מסורתית ועד חברות הייטק, מוכרות מוצרים ושירותים לשווקים זרים במט"ח, כשבעצם רוב ההוצאות השוטפות הן בשקלים. ההשפעה של המט"ח אם כך היא רוחבית.

כל עסק כזה, בין אם הוא קטן או חברה גדולה, חייב לטפל קודם כל בכל החלקים התפעוליים השוטפים כמו שליחת תשלומים, המרת מטבע, שליחה ואיסוף של חשבוניות, סנכרון בין צוותים ועובדים ועוד המון תהליכים תפעוליים שיכולים להיות מסורבלים ומאוד יקרים. אבל זה לא מספיק, בעיקר כי שערי חליפין מאוד מאוד תנודתיים ולגמרי לא צפויים.

כך למשל, יבואן ששולח באופן שוטף תשלומים לספקים בארה"ב, גם משלם עמלות גבוהות על תשלומים יוצאים וגם חשוף לתנודות מטבע ולסיכון ששער החליפין של הדולר ביחס לשקל יעלה ויגרור לסיכון או אף להפסד.

אין כיום, לא בישראל ולא בעולם, כלי אחד מרכזי שמשרת את המגזר העסקי בדיוק בנושאים האלו. מצד אחד מענה תפעולי שמאפשר יעילות וחיסכון בעמלות ומצד שני כלי ניהולי חכם שמסייע בטיפול בסיכוני מטבע. כאן החבר'ה של okoora נכנסים לתמונה.

.

האנשים שמאחורי הפלטפורמה
כמובן שמאחורי הטכנולוגיה, משוכללת ויעילה ככל שתהיה, נמצאים עובדי אוקורה המאיישים תפקידים שונים במשרדי החברה הנמצאים במגדל צ'מפיון בבני ברק. אוקורה משקיעה רבות בפעילויות גיבוש לעובדים, על מנת ליצור אצל עובדיה תחושת שייכות והזדהות. כדוגמה לכך, אפשר לציין את ההווי ואת החיבור של העובדים למקום העבודה. העובדים נהנים ממגוון של סדנאות והרצאות בתדירות גבוהה, מה שמעניק ערך מוסף לעבודתם. כמו כן, הצוותים יוצאים לטיולים, ערבי גיבוש לצוות, ימי כיף, סדנאות העשרה ובילויים מגניבים נוספים.

הזוכים בהאקתון (צילום: אוקורה)
הזוכים בהאקתון (צילום: אוקורה)

"כל האנשים בחברה הם אנשים טובים מאוד ונחמד מאוד בסביבת עבודה", סיפר איתי מירובסקי, Head of Sales בחברה. "מעבר לזה יש אירועים, כמעט כל חודש יש איזשהו אירוע חברה, באמצע שבוע בערב". מעבר לכך, העובדים משתתפים במגוון פעילויות נוסח תוכניות ריאליטי למיניהן. 

למשל, בראש השנה האחרון הרימו בחברה תחרות בישול נוסח משחקי השף (שם קראו לזה Okoora Chef), כאשר הצוותים לבשו סינרים ממותגים והתחרו ביניהם על הכנת המנה הטובה ביותר עם המצרכים שסופקו להם. כמו כן, בינואר קיימה אוקורה האקתון מדליק בנושא פתרונות חדשניים בתחום הפיננסי. לשם כך הורכבו צוותים מעורבים עם עובדים מכלל מחלקות החברה, במטרה למצוא את הפתרון המקורי ביותר.

המנכ"ל בני אברהם הסביר: "הנכס החשוב ביותר של okoora הוא האנשים והכוח שלנו יחד כצוות. עובדות ועובדים שיחד בונים פתרונות שהופכים את החיים של הלקוחות שלנו לטובים יותר. הקונספט המרכזי של המוצר הוא Simplify Complexity, איך לקחת תחומים מאוד מורכבים ולהנגיש אותם בפתרונות חכמים וקלים".

תחרות Okoora Chef. לחיים (צילום: אוקורה)
תחרות Okoora Chef. לחיים (צילום: אוקורה)

משפיעים על העולם
אז מה בעצם תפקידם של העובדים ושל הפלטפורמה? את הבעיה הזו של עמלות יקרות, תנודות מטבע וסרבול תפעולי שמה לעצמה חברת okoora כיעד לפתרון. אוקורה היא סטארטאפ טכנולוגי שפיתח קונספט ייחודי לניהול פעילות מט"ח בעסקים: ABCM™ = Automated Business Currency Management. פלטפורמה אחת שלראשונה מאחדת את כל הכלים התפעוליים שלקוח עסקי צריך בתחום סחר החוץ והמט"ח אבל עם טוויסט חכם והוא, כפי שהחברה מכנה זאת 'מוח', אלגוריתמיקה ולמידת מכונה חכמה שמתחברת אוטומטית לפעילות התפעולית השוטפת, מנטרת איומים והזדמנויות משע"ח ומאפשרת לכל חברה, קטנה וגדולה, לעבור מתפעול מט"ח לניהול מט"ח.

משרדי אוקורה. משלבים הון אנושי והון טכנולוגי (צילום: אוקורה)
משרדי אוקורה. משלבים הון אנושי והון טכנולוגי (צילום: אוקורה)

הכל מתחיל בתפעול, העבודה חייבת להתבצע במקסימום נוחות ובמינימום עלויות. וכאן מפעילה okoora מספר מנועים כמו 'מנוע תשלומים יוצאים' המאפשר לשלוח כספים, בכל מטבע כמעט לכל איזור בעולם, גם יעדים המוכרים וגם ליעדים 'אקזוטיים' או 'מנוע תשלומים נכנסים' שמאפשר לקבל כספים מכל נקודה בעולם לחשבון שנפתח על שם הלקוח באיזורים שונים בעולם באפס עמלות. 

אליהם ילווה גם 'מנוע המרות מטבע' שמחבר את הלקוח למיטב חדרי העסקאות והבנקים ומאפשר בזמן אמת להשיג את התנאים הטובים ביותר לכל עסקת המרה, בכל מטבע ובכל סכום. והפלטפורמה כוללת יכולות תפעוליות נוספות כמו ניהול ספקים ומוטבים, פורטל משלמים וספקים, שיתוף עובדים ועוד. 

כל החלקים האלו פועלים בהרמוניה בממשק משתמש קל ונוח במדרג הרשאות מתוחכם וחשוב לא פחות, המודל העסקי הייחודי של החברה מאפשר ללקוחות לבצע את כל הפעולות היקרות האלו בעלות אפסית ובפטור מלא מעמלות. לשלוח ולקבל תשלומים באפס עמלות, להמיר מט"ח בפטור מעמלות ובתנאים מעולים. גם נוח, גם קל וגם מאוד מאוד זול בהשוואה לפתרונות הקיימים האחרים.

okoora לקחו את העבודה התפעולית שלב אחד קדימה ושילבו בפלטפורמה כלים שמאפשרים גם לנטרל סיכונים שנובעים מתנודות מטבע ומאידך לנצל הזדמנויות שהשוק מייצר.  כך למשל יבואן יכול לשריין שער תשלום עתידי, או לקבל לפתע איתות אוטומטי ששער חליפין משתנה לטובתו ושנוצרה הזדמנות לקבע רווח, או בחלקים המורכבים יותר, מנוע BI מאפשר לבנות מדיניות שלמה לניהול סיכוני מטבע שעובדת ברקע ומאזנת באופן אוטומטי את כלל הפעילויות התפעוליות והעתידיות במט"ח. 

השילוב של החלקים התפעוליים שכל חברה חייבת, עם החיבורים של אוקורה ישירות למסלקות ולבנקים ויחד עם 'מוח' ששומר מפני תנודות ומזהה הזדמנויות. יוצרים כלי חזק מאוד לכל לקוח עסקי שעובד עם מט"ח ובסחר חוץ.

בני אברהם סיכם: "גאוות היחידה שנוצרה כאן סביב הקונספט והמוצר היא דבר מדהים ומעורר השראה. אנחנו משקיעים המון בצוותים שלנו, פועלים ללא הפסקה כדי לחזק את המקום המקצועי והאישי שלהם. לתת להם כלים ולדאוג כל הזמן לפיתוח אישי וחווית עבודה של 'וואו'".

הכתבה נכתבה בשיתוף אוקורה