עם סיומה של תקופת החגים הצפופה, נדמה כי המבצעים הרבים שהיו ברחבי הארץ הסתיימו. ענת דוידוב שוחחה ברדיו 103fm על התייקרות המחירים עם הדס יעקובסון, יועצת משפטית במועצה לצרכנות, אשר הביאה את הממצאים לאחר שבמועצה ערכו בדיקה והשוואה של סל מחירים.

"יש לכם כוח אדיר בידיים": כך הצרכנים הישראלים ישפיעו על עליות המחירים

"אנחנו מדברים על הבדיקה החודשית שמבצעת המועצה, מדובר בבדיקה של 820 מוצרים שהם הכי נמכרים ברשתות. המוצרים האלה נבדקו גם ביחס למחירים שלהם לפני פסח, וגם ביחס למחירים שלהם בשנה שעברה", ציינה יעקובסון ושיתפה בממצאים: "קודם כל, אנחנו רואים שחדל סדר פסח וחדל סדר מבצעים, המבצעים נעלמו ואיתם אנחנו רואים עלייה של כמעט שני אחוזים. אנחנו רואים שברשתות הדיסקאונט ההפרש בין הרשת הזולה, רמי לוי, והיקרה, מגה בעיר, מגיע ל־18 אחוזים. הפרש מאוד משמעותי. בין הרשתות העירוניות הפער קטן יותר אבל עדיין עומד על עשרה אחוזים. אנחנו באמת רואים קפיצה בכמה מוצרים באופן באמת חריג, בכל קנה מידה".

עוד הוסיפה: "גם אבוקדו, אנחנו רואים זינוק מאוד קיצוני, בצל וכו'. אנחנו רואים קפיצה אדירה, והבעיה היותר רצינית היא שאנחנו רואים את זה גם במקומות שזה לא קשור בעונות, ואז פה אנחנו מדברים על משהו יותר משמעותי. אנחנו מדברים על שימורי תירס, שעלו ב־25 אחוזים ביחס לשנה שעברה. אנחנו רואים עלייה במוצרי החלב. חלב בפיקוח כשהוא עומד לעלות ישפיע, בדרך כלל, ואז אנחנו נראה את זה משפיע שוב על כל המוצרים שמכילים חלב, בין אם זה מוצדק ובין אם לא. אנחנו נראה את זה מתגלגל הלאה, אנחנו רואים עכשיו שבחלק גדול במוצרים שיש חלב אנחנו רואים עליות".

"אנחנו בעיקר מנגישים עבור הציבור את המידע הזה, בצורה הכי ברורה שאפשר", ציינה יעקובסון. "אנחנו רואים פערים מאוד גדולים, גם לנו כציבור יש כוח, בייחוד לבחור בתחליפים. לכן, אנחנו חושבים שבסוף ללכת לשאול את הרשתות למה זה יקר, הם יגידו שזה היצרנים, ואנחנו מכירים את התשובות".

"זה מחייב אותנו לעשות כמה סוגים של בדיקות", אמרה. "לנסות להימנע מקניות לא מתוכננת, אנחנו מדברים על הפרש של עשרות ומאות שקלים בין לקנות בצורה לא מתוכננת על הדרך לבין הרשתות. בנוסף, גם לבחור באמת את הרשתות, לבדוק איזו רשת זולה יותר ולבחון את המבצעים. זה יחייב אותם בסוף להוריד מחירים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm