הישראלי הממוצע צורך כ-35 ק"ג תפוחי אדמה בשנה, לעומת כ-72 ק"ג בממוצע במדינות אירופה. כך עולה מנתוני משרד החקלאות שפורסמו לקראת ל"ג בעומר. בחלק ממדינות אירופה, בהן פולין, רומניה, הולנד ובלגיה, צריכת תפוחי האדמה הממוצעת לנפש אף מגיעה ל-90 עד 100 ק"ג בשנה.

רגע לפני ל"ג בעומר: האם תפוח אדמה מומלץ וממה צריך להיזהר?

במשרד החקלאות ציינו, כי חגיגות ל"ג בעומר בשנים האחרונות לובשות צורה חדשה, כאשר אנשים רבים מוותרים על מדורות החג ובוחרים לציין אותו בדרכים אלטרנטיביות. אולם, הביקוש לתפוחי האדמה המסורתיים שמאפיינים את החג לא ירד. על פי הנתונים, תפוחי האדמה נחשבים לגידול הרביעי בחשיבותו, מבחינת נפח הייצור וצריכתו בעולם, אחרי תירס, חיטה ואורז.

תפוחי האדמה הם מקור לפחמימות, מינרלים, ויטמינים, סיבים תזונתיים וחלבון. נכון לשנת 2021 הייצור העולמי של תפוחי האדמה עמד על כ-376 מיליון טון בשנה (על פי ארגון המזון והחקלאות FAO). המדינה שמייצרת הכי הרבה תפוחי אדמה היא סין, שסך הייצור בה עומד על כ-94 מיליון טון בשנה.

 לעומתה, מדינת ישראל מייצרת כ-490 אלף טון תפוחי אדמה, נכון לשנת 2022, מתוכם, כ-225 אלף טון הם לצריכה הישראלית, כ-73 אלף טון כחומר גלם לתעשייה, כ-35 אלפי טון משמשים כזרעי תפוח אדמה ליבול הבא וכ-155 אלפי טון שהם לייצוא, מהווים כ-48% מסך כמויות היצוא של ירקות מישראל.

בישראל מייצרים למעלה מ-60 זני תפוח אדמה, ובכל שנה מאמצים זנים חדשים. מרבית תפוחי האדמה הנמכרים ברשתות השיווק, נחלקים לשני סוגים: תפוחי אדמה לבנים ואדומים. אולם, מומחים ממשרד החקלאות חילקו את הענף למספר זנים אשר שכיחים ביותר ברשתות השיווק. בזני הקליפה האדומה נמנים, בין היתר, דזירה, ממפיס, מוצארט, קנברה ורודאו. בזני הקליפה לבנה נכללים, בין היתר, סיפרה וטייסון וזנים מובחרים צהובים נבחרים, בהם סלטיא, שרלוט וניקולה.

במשרד החקלאות ממליצים לשים לב בעת רכישת תפוחי האדמה על שורת מאפיינים: בחרו בתפוחי האדמה בגודל אחיד בעלי קליפה יציבה, הנקיים מכתמים ירוקים, הצבע הירוק המופיע על תפוחי האדמה, מלווה בדרך כלל גם בחומרים נוספים העלולים להקנות לתפו"א טעם מר, בחרו בתפוח אדמה המיועד לאפייה. טעמם הטבעי של הזנים האלה, בשילוב אופן ההכנה על גחלים יהיה מעדן אמיתי, הניחו את תפוחי האדמה על גחלים לוחשות ולא על אש גלויה, כדי ליהנות מתפו"א מוכן גם במרכזו, ורק מעט שרוף בקליפה. 

עוד מומלץ לאחסן את תפוחי האדמה במקום חשוך, קריר, מאוורר, עדיף בקרטון, ולא בשקית פלסטיק. גם מומלץ שלא לשטוף את תפוחי האדמה לפני אחסונם, אלא רק לפני השימוש. דבר שימנע ריקבון מוקדם, וישמור על איכות תפוח האדמה לאורך זמן.