ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה היום (רביעי) לישיבה שעסקה בפתרונות לגיוס כוח אדם מקצועי ומיומן במשרד הבריאות, לטובת יישום הרפורמה בייבוא מזון. היו"ר ביטן הזכיר כי הוועדה נחשפה לבעיה במסגרת הדיונים לטיפול ביוקר המחייה, אז התברר כי משרד הבריאות לא מצליח לגייס כוח אדם למשימות של יישום הרפורמה בייבוא מזון. הוא אף הזכיר כי המטרה היא להוריד את מחירי המזון.

יוקר המחייה: "החברות והיצרים מזהים את החולשה של הממשלה"

מנהלת שירות המזון במשרד הבריאות, פנינה אורן שנידור, אמרה כי השירות אחראי על פיקוח בכל שרשרת המזון, ואין לו מספיק כוח אדם לבצע את כל תפקידיו. "עובדי המטה צריכים להיות מומחים לא פחות מהמומחים באירופה, שכן אנחנו מאמצים ומעדכנים רגולציה מאירופה. בנוסף מפקחים על 2,800 יצרנים בישראל ויותר מ-3,500 יבואנים עם גידול מתמיד בייבוא", הסבירה.

נציגת ההסתדרות, נעמה לוי, הוסיפה כי מהנדס עם תואר שני ו-20 שנות ניסיון מגיע עם 10,000 שקל הביתה ואת הנסיעות לגופים המפוקחים הוא עושה על חשבונו, כי על 14 מפקחים במשרד יש רכב אחד.

היו"ר ביטן פנה לנציגי האוצר ונציבות שירות המדינה ושאל האם הם לא בודקים את הדברים האלה לפני שהם מביאים רפורמות. הוא הוסיף, כי אם לא נותנים אמצעים זה אות מתה, ותהה האם עובדים על הציבור או על חברי הכנסת בעיניים. "האוצר הוא אחראי, כשאתה מעביר רפורמה הוא צריך לתת אמצעים לביצוע", אמר.

ח"כ מאיר כהן הפנה אצבע מאשימה כלפי נציבות שירות המדינה, ואמר כי זה חוזר על עצמו גם במפקחי בנייה שם היו 150 תקנים לא מאוישים, כי מהנדסים לא מוכנים לעבוד תמורת 11 אלף שקל בלי רכב. היו"ר ביטן הגיב כי הוא רוצה פתרון ספציפי כרגע למשרד הבריאות, כדי להניע את יישום הרפורמה בייבוא מזון כחלק מהפתרונות ליוקר המחייה.

נציגת ההסתדרות לוי אמרה כי יש פתרון הולם שהוצע לפני שנה לקליטה ושימור עובדים, אך צריך מישהו אמיץ בצד השני. נציג נציבות שירות המדינה, אילן רם, אמר כי כולם רתומים לנושא ומבינים את החשיבות. לדבריו, יש שיח ברמה יומיומית וצריכים למצוא את הפתרון הנכון.

בעקבות זאת הודיע ביטן כי יכנס את הצדדים לפגישה אצלו כבר ביום ראשון הקרוב, וקרא להגיע לפתרון כמה שיותר מהר. סמנכ"לית הון אנושי במשרד הבריאות, שני שרביט מרקל, התייחסה לדברים ואמרה כי מזה חודשים רבים יש עבודה עם הממונה על השכר באוצר ועם הנציבות, ויש דברים שעדיין לא נפתרו. "כדי לסיים את הדברים עד יום ראשון דרוש מאמץ מיוחד", הסבירה.

"אם אתם מסוגלים לפתור את זה בניכם זה הכי טוב, אבל אם לא אז אנחנו נצטרך להיכנס לתמונה למרות שזה לא התפקיד שלנו. אני מקווה שעד יום ראשון תבואו עם בשורה, כי סל המוצרים של ההורים והילדים של כולנו מתייקר. תראו כמה כספים מחלקים בתקציב, אפשר למצוא גם קצת למשרד הבריאות", סיכם היו"ר ביטן.