גל עליות המחירים של מוצרי מזון נמשך. לאחר שבתחילת השבוע העלתה חברת שטראוס את מחירי מוצריה בשיעור ממוצע של עד 6%, הודיעה אתמול (רביעי) תנובה על העלאת מחירי חלק ממוצריה. תנובה הודיעה ללקוחותיה בשוק הקמעונאי והמוסדי על עדכון מחירוני מוצרי מעדנות, מאמא עוף ואוליביה בשיעור ממוצע של כ־7.4%.

אחרי שטראוס: תנובה מעלה מחירים בשיעור ממוצע של 6%
תנובה מעלה מחירים: כמה יעלו לכם המוצרים המובילים בסופר?

בנוסף, לראשונה זה כ־15 שנים, יעודכן מחירון מוצרי טירת צבי בשיעור ממוצע של כ־5%. תנובה הבהירה כי המחירונים המעודכנים ללקוחות ייכנסו לתוקף ב־1 ביוני וכל המחירים לצרכן נקבעים על ידי הקמעונאים על פי שיקול דעתם וללא התערבות החברה.

בתנובה טענו כי עדכון המחירים חל לאור העלייה החדה במחירי הסחורות וחומרי הגלם בשנתיים האחרונות, בהם מחירי הקמח, חזה העוף, הבקר, השמן והירקות ותשומות נוספות, כדוגמת חשמל, דלק, מים ושכר עבודה. בתנובה ציינו כי חומר הגלם חזה עוף, המהווה כ־50% לפחות מהרכב מוצרי מאמא עוף, התייקר לחברה בתוך שנתיים בכ־25% ומחיר הקמח התייקר למעדנות בכ־43%.

גל עליות המחירים האחרון החל לאחר התייקרות החלב ומוצריו שבפיקוח. בעקבות זאת, הודיעו המחלבות הגדולות על העלאת מחירים גם של מוצרי חלב שאינם בפיקוח.

בתוך כך, מבדיקה שערכה החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות עולה כי מחירי החלב הגולמי בישראל נמוכים או דומים למחירי החלב בשורה של מדינות באירופה. על פי הנתונים של משרד החקלאות ונתוני הנציבות האירופית מחודש פברואר, מחיר החלב הגולמי הישראלי עומד על 57.98 יורו ל־100 ק"ג, לעומת ספרד, שמחיר החלב הגולמי בשטחה עומד על 58.5 יורו ומלטה על 60.6 יורו. במדינות נוספות, בהן איטליה ואוסטריה, מחיר החלב הגולמי דומה מאוד למחירו בישראל.

"מחיר החלב הגולמי, הנקרא 'מחיר מטרה', נקבע על ידי ועדת היישום בהתאם לתקנות שחברים בה כלכלני משרד האוצר, כלכלני מועצת החלב וכלכלני התאחדות חקלאי ישראל. על פי ההסכם בענף החלב נקבע כי בכל סקר מחירים לקביעת מחיר המטרה יש להעלות את הרף של הרפתות הנסקרות, כך שמחיר המטרה על פי עלויות הייצור ברפתות שמייצרות בכמויות גדולות ולא על פי הרפתות הקטנות", ציין סמנכ"ל מחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות אורי צוק־בר.