הרבה אבסורדים קיימים בכל הקשור ליוקר המחיה ולהשוואת המחירים בין ישראל ובין מדינות זרות. אבל נראה כי בכל הקשור לייבוא גבינות מלוחות נשבר שיא. מנתוני איגוד לשכות המסחר עולה כי שוק הגבינות המלוחות בישראל, הנאמד בכמיליארד שקלים,  הינו שוק ריכוזי הכולל מכירה במשקל במעדניות, מכירה באריזות סגורות ומכירה לשוק המוסדי. אולם, מתברר כי כמעט ולא ניתן להתחרות בייצור המקומי ולא ניתן להוזיל את המחירים לצרכן הישראלי בגלל מכס המוטל על המים בהם שרויה הגבינה!
 
מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי רשות המסים מטילה מכס לא רק על הגבינה עצמה, אלא גם על מי המלח שבאריזות הגבינה המלוחה. מים השוקלים כ-60% ומעלה ממשקל המוצר הכולל. כך לדוגמא: המכס המוטל על  250 גרם גבינה השרויה בכ-360 גרם מי מלח מחושב כאילו נעשה ייבוא של 610 גרם גבינה. תשלום המס למדינה יהיה גבוה, ובהתאם: 4.90 שקלים מכס ליחידת מכירה במקום שני שקלים לו המכס היה מחושב לפי מוצר החלב עצמו – הגבינה.
 
מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי לאור האבסורד, במצב הנוכחי, על 250 גרם גבינה מלוחה מיובאת ברמה גבוהה, העשויה מחלב בקר, הצרכן הישראלי ישלם 26 שקלים, במקום 22 שקלים. על גבינת צאן איכותית הצרכן הישראלי ישלם 32 שקלים במקום 24 שקלים בלבד. מדובר בפער של 15% ו-25% בהתאמה. באיגוד לשכות המסחר טוענים כי מסיבה זו יבואנים רבים נמנעים מלייבא גבינות מלוחות לישראל והשוק נשאר סגור לתחרות.
 
על רקע התייקרות מוצרי החלב לאחרונה והקמת הוועדה לטיפול ביוקר המחיה פנה נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בבקשה לבחון מחדש את נוהל הטלת המכס יבוא מי אריזה של גבינות מלוחות.
 
"על פי פקודת המכס, המשקל לצרכי מס מחושב לפי המשקל הכולל של הטובין המיובאים לרבות נוזל או תמיסה, למעט אריזה" אמר לין. "מים המתלווים למוצר ראוי ונכון שיכללו בהגדרת המילה אריזה. הם אינם חלק מהמוצר עצמו ותפקידם הוא להגן עליו. נראה שנכון יהיה לעשות רביזיה בפרשנות המקובלת על המכס ולעקר את המים מן המשקל הכולל לצורך חישוב שיעור המכס".
 
"בימים בהם משרדי האוצר והכלכלה מובילים מהלכים שונים להורדת יוקר המחיה, עליהם לזכור כי האחריות על כך מוטלת בראש ובראשונה עליהם. הם צריכים לבצע בדק בית ולבחון את הדרכים בהם משרדי הממשלה יכולים להקל על הציבור. במקרה זה, האוצר צריך לבטל את  האבסורד ולפיו הציבור משלם מכס על המים המלוחים. מעבר לתשלום מכס על הגבינה המיובאת עצמה, הולם יותר את תפיסת המדיניות הכוללת במאבק על יוקר המחיה ויאפשר לפתוח גם את שוק הגבינות המלוחות לתחרות ולהוזלת מחירים" הוסיף לין.