ידוע לכל שהקיץ הישראלי הוא מהקשים ביותר, כשהחום מגיע לטמפרטורות כמעט דמיוניות והלחות מאיימת להדביק אותנו לאספלט הרותח. אבל לא רק אנחנו "סובלים" ממנו. מכשירי החשמל הביתיים שלנו נאלצים בעונה החמה לעבוד "שעות נוספות", והשימוש הרב והתכוף משפיע גם עליהם כשעקב שחיקה מוגברת הם פעמים רבות קורסים תחת העומס ופשוט מפסיקים לפעול.

הקיץ כאן: כך תכינו ותנקו את המזגן | צפו

הראשונים לשבוק חיים בתקופה זו יהיו כמובן מכשירי "קיץ" מובהקים שאנו עושים בהם שימוש מרבי בחודשים החמים כדוגמת מזגנים, מקררים ומקפיאים, שעל מערכותיהם נוצרת העמסה שעלולה להביא לקריסה. הדבר האחרון שנרצה הוא להיתקע ביום חם ללא מזגן ועם מזון מקולקל, ומכאן להיגרר להוצאות כספיות כבדות הכרוכות בהזמנת טכנאים ואף רכישת מכשירים חדשים ויקרים. 

כדי לצלוח את התקופה הנוכחית, הנה מספר דרכים פשוטות למדי לתפעול ותחזוק נכון שיסייעו להימנע מראש מאותן טעויות נפוצות וכך למזער תקלות ולהאריך את חיי המכשירים.

מקרר ומקפיא

בחודשי הקיץ החמים אנו עושים שימוש ניכר במקרר, מעמיסים אותו בבקבוקי שתיה רבים על מנת שיצננו אותנו, ופוקדים את מתקן קוביות הקרח שבמקפיא לעתים קרובות. 

תקלות במקררים באות לידי ביטוי בעיקר בתופעת "ההזעה", כשהטעות העיקרית שלנו נובעת מפתיחה וסגירה תכופה של דלת המקרר או לחילופין השארתה פתוחה לזמן ממושך. כתוצאה מכך, ישנה הצטברות של טיפות מים על גוף המקרר בפנים או בחוץ. תקלה זו נפוצה בעיקר בעונת הקיץ, משום שהבדלי הטמפרטורות בין המקרר לסביבה החיצונית גבוהים יותר. 

טיפים

יש להקפיד תמיד כי דלת המקרר תהיה סגורה לחלוטין, ושאין כל לכלוך שהצטבר על גומי האטימה העלול למנוע מהדלת להיסגר. 

דלת שאינה אטומה לגמרי עשויה לגרום למקרר לבזבז אנרגיה מיותרת, ולהפעלת מנוע המקרר בתדירות גבוהה בהרבה מהנדרש. ניתן לערוך בדיקה פשוטה ומהירה לשם כך - דלת מקרר אטומה צריכה להחזיק דף נייר בין הגומי לגוף המקרר מבלי שהנייר ייפול. אם הבדיקה נכשלה והנייר נופל, אזי יש צורך להחליף את אטם הגומי המקיף את הדלת. 

כמו כן, למיקום המקרר בחלל הבית ישנה חשיבות רבה. מקרר שנמצא ליד מכשירי חשמל אחרים כמו תנור אפייה או מדיח כלים למשל שפולטים חום רב, צורך אנרגיה רבה יותר ומתאמץ יותר בקירור ולכן יש להרחיקו מהם. תקלה זו נפוצה בעיקר בעונת הקיץ, כשהבדלי הטמפרטורות בין המקרר לסביבה החיצונית גבוהים יותר, ומסיבה זו מומלץ גם להרחיקו מקרינת שמש ישירה.

דרך נוספת ופשוטה ביותר לשמירה על טמפרטורת מקרר מאוזנת היא מילוי תא המקפיא. כאשר נמלא אותו, המזון הקפוא יהווה כמעין קוביות קפואות וגדולות שעוזרות לשמור על יציבות הטמפרטורה במקפיא, וכן לחיסכון בצריכת החשמל של המקרר. 

יש להימנע משימוש ב"גג" המקרר כמדף אחסון. המכשיר זקוק לזרימה חופשית של אוויר מלמעלה ומהצדדים בכדי לאפשר את אוורור המעבה שממוקם שם. במידה והוא חסום מסיבה כלשהי, הדבר יקשה על עבודתו בצורה המיטבית כאשר החום הוא קיצוני.

במקרה והמכשיר אינו מקרר מספיק או לחילופין מקפיא מוצרים, יש לבדוק את בקר הטמפרטורה הנמצא בתוכו. לעיתים מקור הבעיה טמונה בבקר המקרר, מבחינת ההזזה שלו בשגגה או באופן לא נכון.  בנוסף יש לבדוק שמוצרי המזון אינם חוסמים פתחי אוויר, דבר הגורם להקפאתם ולמניעת קירור עבור יתר המוצרים.

כדאי לבצע ניקיון כללי למקרר לפחות פעם בשנה כדי לשמור על תקינותו. ככל שמצטברת כמות לכלוך מרובה על אזור מנוע המקרר - כך פעולת הקירור מתבצעת בקושי רב יותר, ומתבזבזת יותר אנרגיה. 

מקרר (צילום: אינגאימג')
מקרר (צילום: אינגאימג')

מזגנים

מיותר לציין כי הישראלי הממוצע שוהה רוב חודשי הקיץ מתחת למזגן. למעשה, אנו נוהגים להדליק אותו שעות ארוכות בלי הפסקה, ואפילו משאירים אותו פועל בשעות הלילה כשאנחנו ישנים ואף לעתים כשיוצאים מהבית. הדבר הגורם לבזבוז אנרגיה אדיר.

בהקשר לכך כדאי לדעת כי מזגני "אינוורטר", שהם בעלי טכנולוגיה המבוססת על מדחס בעל מהירות משתנה, הינם חסכוניים יותר מבחינת צריכת חשמל. בטכנולוגיה זו המזגן בעצם מתאים את פעולתו לתנאי הסביבה, ואינו פועל במלוא התפוקה באופן תמידי (לעומת מזגנים מסוגים אחרים שעובדים באופן יותר הומוגני), אלא בתפוקה משתנה, ובהתאם לתנאים הקיימים בחדר.

טיפים

כשמפעילים מזגן יש לסגור מרפסות וחלונות ולוודא שהחלל בו הוא מופעל סגור ומבודד מכניסה של אוויר, על מנת שלא לגרום לו להתאמץ לשווא (למשל לסגור את החלונות). 

הטמפרטורה האידיאלית לשימוש בבית ולאורך זמן היא בין 25-24 מעלות, לשמירה על הרגשה נעימה בבית מבלי להקפיא אותו לחלוטין. אם בכל זאת נחליט להוריד את הטמפרטורה, יש לדעת כי מעלה תגרום לעלייה של כ-5% בצריכת החשמל שלו.

פילטרים סתומים עלולים לגרום למזגן להתאמץ יתר על המידה, ובכך להקשות על הקירור ולעלייה בצריכת החשמל. לכן, יש לערוך אחת לתקופה ניקוי יסודי בהם והדבר יבטיח פעולה תקינה וקירור מיטבי של הבית. 

תדירות הניקוי יכולה להשתנות בהתאם לאזורי המגורים. במידה ואתם גרים בסביבת אתרי בנייה רבים או בסמוך לכביש ראשי וסואן, יהיה צורך בניקוי פילטרים בתדירות גבוהה יותר. בנוסף, מזגנים הממוקמים בבתי קרקע או בדירות בקומות נמוכות דורשים גם הם ניקוי פילטרים בתדירות גבוהה, יותר מאשר מזגנים הממוקמים בקומות גבוהות.

מזגן (צילום: אינגאימג')
מזגן (צילום: אינגאימג')

מכונות כביסה

בדומה למזגנים ולמקררים, גם מכונות הכביסה עובדות בקיץ שעות נוספות. אנו מזיעים הרבה בקיץ הישראלי הלוהט, וכל שהייה תחת השמש הקופחת עם תחושת הדביקות וחוסר הנוחות כתוצאה מהחום והלחות נותנת את אותותיה, כך שבסוף היום אנו זורקים את כל הבגדים שעל גופינו היישר למכונת הכביסה. תוסיפו לכך את העובדה שהילדים בחופש, מתלכלכים מארטיקים, גלידות ושלל פירות העונה וצוברים חול בים, ותגיעו למספר מכובד ביותר של פעמים בהן אתם מפעילים את מכונת הכביסה במהלך השבוע. הדבר כמובן עלול לגרום לעומס יתר על המכונה, להוציאה מאיזון ולקצר משמעותית את אורך חייה. 

טיפים

תוצאה נוספת של עומס רב על המכונה היא דלת שלא נסגרת בצורה מיטבית. במצב כזה, דרך הפעולה הטובה ביותר היא להוציא מעט מהבגדים שבמכונה. אין להפעיל עליה כוח בשום אופן, מכיוון שהמנגנון עלול להישבר. 

כאמור, עומס היתר שאנו מפעילים על המכונה, עלול לגרום לה לצאת מאיזון ולקצר משמעותית את חייה. יש להימנע מהכנסת פריטים כבדים במיוחד כמו שמיכות או מספר מכנסיים מבד עבה, שכן המכונה מתוכננת לכבס משקל מסוים של בגדים במשקלים דומים. 

כמו כן יש לבצע ניקוי תקופתי של המכשיר על מנת שהמכונה תעבוד באופן מיטבי ושוטף (תרתי משמע), ולהבטיח שהמים יעברו בצורה תקינה אל המכשיר וממנו. במהלך הניקוי רצוי לפתוח את הפילטר, כדי לבדוק שלא מצוי בו גוף זר כלשהו שחדר פנימה ויש להוציאו (כדוגמת מפתחות, סיכות, מטבעות וכו'). לבסוף נקפיד לסגור בחזרה את הפילטר בחוזקה, כדי שלא תיווצר נזילת מים. 

על מנת לשמור על המכונה מפני אבנית אשר מצטברת על חלקי המתכת החמים הנמצאים במגע תמידי עם מים, יש להקפיד על שטיפת מגירת הסבון בכיור וייבוש וניגוב גומי התוף לאחר כל מחזור כביסה, במטרה להאריך את חיי האטם ולמנוע ריחות לא נעימים ובקטריות.

הפעילות המכאנית הנמרצת של מכונת הכביסה מחייבת מספר תנאי עבודה בסיסיים שיכולים למזער תקלות כמו מיקום נכון וישר של המכונה, אשר יבטיח פעולת סחיטה נכונה. זה בעוד שמיקום לא תקין עלול לגרום למכונה לזוז ממקומה בזמן הסחיטה (לרקד), לגרום לשברים מכאניים ולנזקים במערכת הפיקוד. 

בנוסף, ככלל ברזל יש להעמיד את המכונה במקום יבש ומאוורר ולעולם לא בחדר אמבטיה, אשר מלא באדים הגורמים להתפשטות חלודה בחלקי המתכת של המכונה ועל גבי הלוחות האלקטרוניים. 

מכונת כביסה (צילום: ingimage/ASAP)
מכונת כביסה (צילום: ingimage/ASAP)

כך במידה ונשמור על כל ה"כללים" האלו, קרוב לוודאי שנצלח את התקופה המיוזעת ללא תקלות מיוחדות או הוצאות כספיות וטרחה מיוחדת.

הכותב הוא המנהל הטכני של חברת השירות למוצרי חשמל "סי.אס.בי"