הכתבה נכתבה בשיתוף הפניקס סמארט

אם עד לא מזמן טכנולוגיות הבית החכם נחשבו ליקרות ונכנסו בעיקר לבתי יוקרה, בשנים הן הפכו להרבה יותר נגישות. אך לפני שנעסוק בדרכים חכמות לשדרוג השגרה הביתית, בואו נבין מהו בעצם בית חכם. הכוונה היא לטכנולוגיות המאפשרות לבצע מגוון פעולות בלחיצת כפתור או אפילו בצורה אוטומטית, בלי שתצטרכו לעשות דבר: משליטה על התאורה בבית בלחיצת כפתור, הגפת תריסים אוטומטית כשמחשיך או הדלקת הדוד מרחוק – ועד מערכת השקיה שמופעלת במועדים קבועים בשבוע. 

יתרונות הבית החכם עבור שומרי שבת
לצד הנוחות של מערכות הבית החכם, הן מספקות מענה יעיל גם לצורך שמירת שבת וחגים. במקום להסתמך על אינספור שעוני שבת שאין ביניהם סנכרון, מערכת הבית החכם מאפשרת לשלוט על המערכות השונות בקלות ובמקום אחד – ולמנוע חילול שבת. כך למשל אפשר לקבוע את זמני ההפעלה של מערכות המיזוג, התאורה, ההצללה והאזעקה. באמצעות מפסק חשמלי חכם, אפשר אפילו לקבוע את זמני ההפעלה של הפלטה החשמלית. בכל הקשור למפסקים החשמליים, אפשר להגדיר שהם ינוטרלו במהלך השבת, כדי למנוע הדלקה וכיבוי מתוך הרגל. ניתן אפילו להתקין תריסים חכמים, שבהתאם לכמות האור הנכנסת לבית או לשעה ביממה הם ייסגרו וייפתחו באופן אוטומטי. 

אחרי שהבנו מהו בית חכם ומהם יתרונותיו עבור שומרי השבת, בואו נכיר את רכיביו ואת הדרך ליצור בית חכם ב- 3 צעדים פשוטים. 

מהם רכיבי הבית החכם?
בשנים האחרונות הולך וגדל מגוון מכשירי ה- IoT (Internet of Things) המחוברים לאינטרנט. החיבור של מכשירי קצה אלו לרשת מאפשר להפעיל אותם מרחוק, גם מהקצה השני של העולם, ובו בזמן לקבל תובנות חשובות. הפעלתם מתאפשרת בעזרת אפליקציה או אתר ייעודי. כך למשל שואבי אבק, מפסקים לדוד החשמלי, מזגנים, מנעולים ואפילו מקררים מופעלים מרחוק ומאפשרים לנו לקבל תובנות חשובות (למשל, איפה שואב האבק ניקה בזמן שהיינו בעבודה)... ההתקנה של מכשירים אלו היא יחסית פשוטה, וכך גם ההפעלה מהאתר או מאפליקציה ייעודית. הבעיה מתחילה כשצריך בכל פעם להיכנס לאפליקציה אחרת כדי להפעיל מכשיר או לבצע פעולה אחרת בבית. 

כדי לשלוט על כל הפונקציות של הבית החכם במקום אחד, יש צורך במרכז שליטה חכם. החדשות הטובות: בשונה מהעבר, אז היה צורך ברכזות יקרות המצריכות חציבה בקירות וחיבור פיזי של הרכזת לתשתיות ומכשירי הקצה, כל מה שצריך היום כדי לשלוט בבית החכם הוא... הסמארטפון שלכם. 

כיום ישנן 3 פלטפורמות מרכזיות לניהול הבית החכם, שכוללות אפליקציות המעניקות שליטה על המכשירים השונים: Google Home, Apple kit ו- Alexa של אמזון. לצד 3 פלטפורמות אלה, יש פלטפורמות נוספות דוגמת SmartThings של סמסונג. 

איך יוצרים בית חכם ב- 3 צעדים?

צעד ראשון: בחירת מרכז השליטה – כדי לייצר אקוסיסטם של מכשירים חכמים הנשלטים במקום אחד, חשוב ראשית לבחור בפלטפורמה לניהול הבית החכם: אם למשל יש לכם סמארטפון מבוסס אנדרואיד סביר להניח שתבחרו ב- Google Home, ואם יש לכם אייפון או אייפד, יש להניח שתרצו לבחור ב- Apple kit. אפשר להסתפק באפליקציות, ואפשר לפזר ברחבי הבית מרכזי שליטה נוספים, בדמות רמקולים חכמים המאפשרים הפעלה באמצעות פקודות קוליות או HUB הכולל מסך מגע. מומלץ כמובן לבחור את הרמקול בהתאם לפלטפורמה שבחרתם לרכוש, דוגמת Google Nest, HomePod של אפל ו- Alexa של אמזון.

צעד שני: בחירת מכשירי קצה תומכים – מתכוונים לרכוש נורות חכמות, מפסק חכם לדוד או שואב אבק רובוטי? חשוב לוודא שהם נתמכים ע"י הפלטפורמה שהגדרתם כמרכז השליטה. אך מה עושים כשחלק מהמכשירים שאנחנו רוצים לקנות לא נתמכים ע"י הפלטפורמה שבחרנו? חברות הטכנולוגיה החליטו לעשות לנו חיים קצת יותר קלים, והשיקו בסוף 2022 את תקן Matter: תקן אוניברסלי למוצרי בית חכם. רכישת מכשירים שתומכים בתקן זה נועדה להבטיח שהם יעבדו עם מגוון פלטפורמות. באופן הזה תוכלו אם תרצו לעבור בהמשך מפלטפורמה אחת לאחרת (למשל מ- Apple kit ל- Google Home), בלי שתיאלצו להחליף את מכשירי הקצה שכבר רכשתם. 

צעד שלישי: הגדרת ומיקום הרשת האלחוטית – על מנת שמכשירי הקצה יעבדו בצורה אמינה ומהירה, חשוב לוודא שהכיסוי של הרשת האלחוטית שלכם מיטבי, לבדוק האם יש ברחבי הבית נקודות מתות ולפעול בהתאם. בנוסף, כדאי לשקול לייצר רשת נפרדת עבור המכשירים הביתיים ורשת נפרדת עבור אורחים. 

בית חכם, ביטוח חכם: איך להגן על הבית החכם בצורה נבונה? 
באמצעות הצעדים שהכרנו, אפשר ליצור בית חכם שיהפוך את החיים במרחב הביתי לקלים ונוחים מתמיד. אך כדי לשמור על המבצר הביתי ורכיביו החכמים, חשוב להצטייד בביטוח דירה חכם שיגן עליו מפני הסיכונים השונים. ביטוח דירה מתחלק לשני כיסויים מרכזיים:

  • ביטוח מבנה – מכסה נזקים מסוגים שונים למבנה הדירה, כגון נזקי אש, נזקי מזג אוויר קיצוני, נזקי רעידת אדמה ונזקי פריצה וגניבה. 
  • ביטוח תכולה – מכסה נזקים שנגרמו לרכוש שאינו חלק ממבנה הדירה במגוון תרחישים.

רכישת ביטוח דירה כולל מבנה ותכולה מספקת הגנה היקפית לדירה. 

כמו שאפשר לרכוש מכשירים חכמים ולשדרג את הבית, כך אפשר לרכוש בהפניקס ביטוח חכם שיעלה את ההגנה בדרגה. ביטוח הדירה של הפניקס מעניק מקסימום הגנה, כולל כיסוי מורחב בביטוח המבנה וכיסוי צד ג' מורחב – והכול במחירים משתלמים. 

תוכלו לבחור בכיסויים שמתאימים במיוחד עבור מאפייני המבנה והתכולה של דירתכם. תוכלו להוריד או להוסיף כיסויים לפי הצורך, בצורה חכמה. 

בתקופה שבה כולם מדברים על בינה מלאכותית, גם הבינה הביתית הופכת לנגישה מאי פעם. כל שנותר הוא להרכיב את האקוסיסטם הביתי בהתאם לצרכים שלכם ולהפוך את הבית ליעיל וחכם מאי פעם, ביום שבת ובכל ימי השבוע. 

הכתבה נכתבה בשיתוף הפניקס סמארט