הכתבה נכתבה בשיתוף גל חקירות

כתב: אלדד כהן

במקרים אחרים, הרצון לשכור חוקר פרטי יכול לנבוע מחשד להתנהלות לא תקינה של העובדים בארגון שלנו או לצורך בדיקות היתכנות בכניסה לעסקאות או לנישות מסוימות בעסקים - זה יכול לבוא לידי ביטוי בצורת איסוף מודיעין עסקי על המתחרים, על השוק, על קהל הלקוחות ועוד.

יש גם מקרים בהם החקירות הן לצרכי איתור נעדרים, מעקב עקב חשד לגניבת זכויות יוצרים ואפילו חקירות פליליות.

פגשנו את עמי ג'רבי, חוקר פרטי , מייסד ומנכ"ל "גל חקירות" כדי להכיר את העולם המסתורי של החוקרים. "גל חקירות" הינו משרד חקירות מורשה המספק שירותי חקירות פרטיות למגזר העסקי והפרטי הכוללים חקירות בגידה, מודיעין עסקי, חקירת מעילות, מעקבים, חקירות כלכליות, חקירות אינטרנט, בדיקת נאותות ועוד בארץ וגם בחו"ל. להלן מה שלמדנו.

מה חוקר פרטי עושה?
בשתי מילים, התפקיד של חוקר פרטי הוא לאסוף מידע, ובפירוט: לאסוף מידע רלוונטי לחקירה. 

בין אם מדובר בחקירה כלכלית, ריגול בעסקים ועוד החוקר הפרטי אוסף מידע על האחר אשר עוזר לו לגלות פרטים שיביאו לגילוי האמת בזמן קצר ככל הניתן ותוך ניצול המשאבים שעומדים לרשותו. 

הסיבה המרכזית לפנייה לחוקר פרטי היא ההיבט החוקי והגנה על הזכות לפרטיות - חוקר פרטי עוסק לעיתים בדברים שרק לו יש את האפשרות לעסוק בהם. למשל: מעקבים, תצפיות, סיפורי כיסוי ועוד מהלכים שמבצע החוקר שהאדם הפרטי לא יכול לעשות או לא תמיד מבין את המשמעות החוקית שלהם.

סדר היום של החוקר הפרטי אינו מסודר כלל ולוח הזמנים שלו משתנה באופן תדיר. סדר יום שכזה כולל מעקבים וקשה לנהל בתוכו חיים שגרתיים עם תחביבים וזמן פנוי. לכן, רוב החוקרים הפרטיים שמגיעים למקצוע הזה, מגיעים לשם מתוך אהבה למקצוע, תחושת שליחות ומשמעות. לרוב, חוקרים פרטיים רואים את עצמם כשליחים שתפקידם הוא לעזור לכם לגלות את פני האמת.

מה לחוקר פרטי מותר ואסור לעשות?
כאמור, יש תחומים חוקיים שאליהם לחוקר אסור להגיע - אלו הם מקומות המוגדרים כ"רשות היחיד". החוקר הפרטי צריך להפסיק את המעקב במקומות כמו בית האדם שהוא עוקב אחריו, או מקומות פרטיים אחרים אשר מוגדרים בחוק כך. אז באילו מקומות כן מותר לעקוב אחרי אדם? במקומות הנחשבים ל"רשות הרבים": בקניון, ברחוב או בכל שטח ציבורי אחר.

כניסה למקומות הקרויים "רשות היחיד" ללא אישורו המפורש של האדם נקראת גם "הסגת גבול" והיא כמובן דבר אסור מבחינה חוקית.

ישנם גם מספר איסורים נוספים החלים על חוקר פרטי כגון:

  • איסור על האזנות סתר - אסור לכל אדם וגם לחוקר פרטי להאזין לשיחות שלא קשורות אליו. על אף האמור, ניתן להתגבר על כך באמצעות טכניקות שונות שהן חוקיות לגמרי.
  • איסור גישה למידע חסוי - החוקר הפרטי לא יכול לגשת מטעם עצמו וללא כל אישור אחר למידע חסוי של האדם הנחקר, כגון: חשבונות פיננסיים, פרטי חשבון בנק, רישומים פליליים ועוד.
  • איסור התחזות - פעמים רבות התחזות היא חלק עיקרי מהחקירה, ההתחזות לאדם אחר עשויה לגלות לנו פרטים רבים ומוכמנים הרלוונטיים לחקירה שלנו. למרות זאת, נדגיש כי לא ניתן להתחזות לאנשי משטרה, אנשי שב"כ, גופים רשמיים כמו ביטוח לאומי, רשות המסים ועוד.
  • -איסור הטרדות - יש להימנע ממעקב מטריד אחר אדם ולנקוט במשנה זהירות במהלך כל החקירה. מטבע הדברים, ברור כי הטרדה של הנחקר עשויה להביא גם לשיבוש החקירה - כך שבכל מקרה הטרדה היא דבר שכדאי להיזהר ממנו ולהימנע בכל מחיר.
  • ואיסורים נוספים…

מתי כדאי לפנות לחוקר פרטי?
יש מספר מקרים בהם תרצו לפנות לחוקר פרטי. המקרים כמובן מסתעפים על קשת רחבה של מקרים ותרחישים: 

בעת חשד לבגידה אצל בן או בת הזוג, אם אתם צריכים לעקוב אחר אדם חשוב באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, אם יש לכם חשד סביר שעוקבים אחריכם, אם אתם חוששים להתנהלות בלתי תקינה אצל העובדים שלכם (והייתם רוצים לחקור את העניין) או אם גנבו מכם רכוש ואתם רוצים לחקור מי עשה זאת וכיצד. 

לא מעט אנשים מתלבטים במקרים כאלה, האם לפנות לחוקר פרטי זה לא קצת מוגזם? אז הכלל החשוב ביותר הוא: הקשיבו לתחושת הבטן שלכם, אם אתם מרגישים שמשהו לא מתנהל כשורה - שווה לבדוק את זה.

כמה זמן לוקחת כל חקירה
באופן כללי, אין דבר כזה חקירה ממוצעת - משום שכל חקירה משתנה בהתאם לנסיבות המקרה ולצרכים של האדם החוקר. זמן החקירה יכול לקחת 3 ימים או מספר שבועות, הכל תלוי בנסיבות המקרה ובהשתלשלות החקירה.

מה חשוב לדעת לפני שבוחרים חוקר פרטי?
לפני שאתם שוכרים חוקר פרטי חשוב לוודא שהוא חלק ממשרד חקירות מוסמך. כדי לבחור את החוקר המתאים ביותר, ניתן לקבל מהחוקר עצמו רשימה של לקוחות אשר עברו אצלו וממליצים על שירותיו (אם כי בתחום זה, לא כל הלקוחות יסכימו לשתף - אך שווה לנסות).

כפי שצוין לפני כן, חוקר פרטי חייב לפעול בצורה חוקית - וזה גם האינטרס שלכם. לכן אנחנו ממליצים בכל מחיר לבחור בחוקר פרטי שקיבל רישיון המסמיך אותו להיות חוקר פרטי ממדינת ישראל.

הכתבה נכתבה בשיתוף גל חקירות