זר לא יבין זאת, ובעצם גם אנשים שרגילים לחיות על וולט, כמו כל תל אביבי ממוצע למשל. בלי לעשות פה פרסומת מיותרת, וולט, תן ביס, משלוחה, יאנגו דלי ואפליקציות דומות הן הגשמת החלום של כל עצלן ממוצע. הן לא רק מביאות לנו את הקרייב הקולינרי עד לפתח הדלת, אלא גם את הקניות בסופר, את נייר הטואלט והחיתולים ששכחנו לקנות ואפילו בקבוק יין אם איזה אורח קופץ לבקר. אבל מה עושה בן אדם שמתגורר הרחק מעיר גדולה? אפילו ביישובים לא מבודדים בעליל, עמק חפר למשל או כפר הס, וסתם מתחשק לו פסטה או גלידה באמצע הלילה?
ליאת ודרור מרגלית, שני יזמים שהצליחו לשנות לפני עשור וקצת את סצנת הקולינריה הנודדת בישראל, כשהקימו את "הצרכנייה" (ומיד נגיע לזה) מצאו פתרון למי שמשלוח נגיש לא מגיע אליו. קוראים לזה TAVI, החברה החדשה של תושבי הפריפריה והמושבים בחנות האפליקציות, המחוברת לצי מעדניות קפואות על גלגלים שהולך ונפרס בימים אלה מאזור השפלה ועד הגליל, במטרה אחת - לחבר יצרני בוטיק ארטיזנליים (מאפייה, מעדניות, גלידות וכיוצ"ב) עם תושבים רעבים ביעדים מרוחקים, עד פתח הבית.
על TAVI הם עובדים שנתיים שלמות, וכמו שהמיזם הקודם הגיע אליהם בהפתעה, גם כאן נסיעה קצרה בכביש החוף בדרך לביתם, ומפגש אקראי עם אוטו גלידה ישן, הציתו את הרעיון במוחם.
ליאת: "העבודה מול תנובה הייתה עבורנו אוניברסיטה מעולה לאופרציה ולוגיסטיקה לשוק המזון המקורר והקפוא. ההתמחות שיצאה לנו מהעשור הזה, הייתה להביא דברים מיוחדים לצרכן, במקומות שהם לא רגילים לצרוך אותם - בדיוק כמו הסיפור של הקוטג' והיוגורטים בצרכנייה בחברות ההייטק. יצאנו לחשיבה חדשה עם היזמות הזאת של רשת מעדניות קפואות בפריסה ארצית, עם דגש על מקומות מחוץ לערים הגדולות, פריפריה ויישובי לוויין של המרכז".
דרור: "אנשים הרבה פעמים מבלים בערים הגדולות, אבל מקום המגורים שלהם לא מאפשר להם את היכולת לצרוך את זה בצורה נוחה. העניין הוא להשביח את הגיאוגרפיה גם מצד יצרני הבוטיק, מוצרים שהם קונדיטוריה, מעדנייה או פרימיום - אנחנו מייצרים להם פריסה ארצית, וגם מבחינת הצרכן שיכול למצוא את הדברים הללו באזור המגורים שלו".
איך זה עובד בפועל? קודם כל עם רכבים גדולים, עם מערכת הקפאה משוכללת וטכנולוגיה מפותחת שמאפשרת הנעה ושינוע במיוחד בימים קשים כמו הקיץ הישראלי. "הבאנו מערכת חדשנית מאיטליה ועטפנו את תא המטען של הרכבים בהם", אומרת ליאת, "כמו כן, הרכבים מסודרים באופן זהה ולכל דבר יש את המקום המתאים לו. בשורה התחתונה, כל רכב מתנהל כמו סניף ויש לו את האזור הקבוע שלו, למשל עמק חפר, מושבי נווה שרון. מאחורי הקלעים של הרכב פיתחנו אפליקציה ומערכות בק אופיס חכמות לעבודה פעילה. הצרכן מזמין את המוצרים מאיתנו דרך אפליקציה, ויכול להזמין מעכשיו לעכשיו אם זה בשעות הפעילות, ואפילו גם לשבוע מראש".
דרור: "לתל אביבים זו אולי לא בשורה, אבל לבן אדם שגר בבארותיים או בבית ינאי או בכפר הס, זו לחלוטין בשורה. זה מגיע עד הבית".
ליאת: "מבחינתנו כל רכב זה סניף עם נהג קבוע שמתנהל כמו חנות, מה שאומר שאין פה מדידה על פי כמות משלוחים, הם לא ממהרים ומתחילים את המשמרת אחר הצהריים עם הזמנות קבועות והזמנות ספונטניות על הדרך. והרכב בדיוק כמו סניף או חנות נמצא שם כל יום, לכן אין צורך לאגור או להזמין כמות גדולה מראש, זה שם וזה נגיש".
השירות, כאמור, יאפשר למי שלא נמצא במרכז ליהנות מגלידת בוטיק חיפאית, מקצבייה מפורסמת משוק הכרמל, מטעמים ייחודיים של מעדניות מפורסמות במרכז ומוצרים נוספים שלא היו זמינים, אלא רק מקנייה אחרי ביקור בעיר. הספקים מספקים את הסחורה באופן ארצי, ובכל רכב בכל נקודה שהיא תוכלו למצוא את אותם המוצרים בדיוק ובמחירים הרגילים שאותם מוצרים נמכרים בסניפים עצמם. "חשוב לציין שאנחנו שומרים על אותו המחיר בתמחור הספק כפי שהוא מוכר אותו אצלו".
ליאת: "זה חינוך שוק, להרגיל את האישה מהמושב המרוחק שפתאום יש לה רכב שממלא לה את הפריזר בגלידות".
ליאת: "דווקא בתקופות של יוקר מחיה ומיתון אנשים יותר מתכנסים בבתים, ומעדיפים להזמין אירוח אליהם. זה יוצא יותר זול ממסעדה, וזה נהיה אפילו טרנד במיוחד בימים אלה. אבל אנחנו מספיק מנוסים לדעת שיש עליות ויש ירידות וזה יעבור".