חברת דירוג האשראי פיץ' הודיעה היום (שני) כי היא מותירה את דירוג האשראי של ישראל על כנו, ברמה של A+ ומותירה את תחזית הדירוג על "יציבה". עם זאת, בחברה הזהירו מהשלכות הרפורמה המשפטית "שעלולה להביא להשפעה שלילית על המדדים הכלכליים".

"פגיעה בכלכלה": סוכנות דירוג נוספת עם אזהרה חריגה
מודי'ס בהודעה חריגה: "המתיחות הפוליטית עלולה לפגוע בכלכלת ישראל"

"הדירוג של מדינת ישראל, ברמה של 'A+', מאזן בין כלכלה מגוונת ואיתנה, בעלת ערך מוסף גבוה ומדדים פיננסים חיצוניים חזקים לבין יחס חוב ממשלתי לתוצר גבוה, סיכונים ביטחוניים מוגברים ואי יציבות פוליטית המעכבת את ביצוע המדיניות. תכנית המקורית לשינויים במערכת המשפט רוככה, אך עדיין נותרה שנויה במחלוקת במידה רבה ועומדת בפני התנגדות אזרחית חזקה ואופוזיציה פוליטית. הכנסת כבר העבירה חקיקה שמונעת מבית המשפט העליון לבטל חקיקה על בסיס עילת ה-'סבירות'. הממשלה רוצה גם לשנות את תהליך המינויים של הוועדה לבחירת שופטים, אך ציינה כי ייתכן שלא תבקש לתת עוד רוב אוטומטי לקואליציה בוועדה, וויתרה על קידום ההצעה שתאפשר לכנסת להתגבר על החלטות בית המשפט העליון נגד חקיקה", נכתב.

עוד צוין כי החברה מאמינה שלשינויים "עשויה להיות השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל אם היחלשות האיזונים והבלמים של המוסדות יובילו לתוצאות מדיניות גרועות יותר או לסנטימנט שלילי מתמשך של המשקיעים או תחליש את מדדי הממשל. לפי החברה, כמה מדינות שהעבירו צעדים מהותיים לצמצום האיזונים והבלמים של המוסדות ראו היחלשות משמעותית של מדדי הממשל של הבנק העולמי (WBGI), המשתנה בעל המשקל הגבוה ביותר במודל הדירוג הריבוני של החברה (SRM), לפעמים לאורך זמן. ההשלכות על מדדי הממשל של ישראל אינן ברורות. על פי החברה, לא סביר שהצעדים הנוכחיים יגרמו ליציאה מהותית של כישרונות והון במגזר ההייטק".

לאחר ההודעה של חברת פיץ', המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב שינה כיוון, כאשר התנהל בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.40% ומדד ת"א 125 עלה ב-0.50%. 

בתגובה, נמסר מראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אשרור דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ והותרת התחזית על ״יציבה״ מוכיחים את מה שחזרנו ואמרנו כל הזמן- כלכלת ישראל חזקה, יציבה ואיתנה. ישראל טובה לעסקים. מי שמשקיע בישראל- מרוויח. המדיניות האחראית והשמרנית שמנהלים ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ׳, שכוללת בין היתר תקציב עם יעד גירעון נמוך, הסכמי שכר ומדיניות שוק חופשי- מוכיחה שכלכלת ישראל מגוונת, בעלת ערך מוסף גבוה ומדדים פיננסים חיצוניים חזקים- כך קובע הדו״ח".

"כשבוחנים את נתוני האמת של הכלכלה הישראלית, מתקבלת תמונה הפוכה מזאת שמנסים לייצר ערב ערב בערוצי החדשות. אל מול קמפייני התבהלה השקריים ניצבים נתונים מצוינים ואנחנו נעשה הכל כדי שכך ישאר", הוסיפו.

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, הגיב להחלטה: "טובי המוחות באולפנים כבר עובדים על ההסברים המלומדים מדוע הותרת דירוג האשראי על כנו לא צריכה לשמש כטיעון לטובת הרפורמה המשפטית. והאמת? הם צודקים, אין קשר".

עוד הוסיף: "את מערכת המשפט חייבים לתקן, באחריות, ביחד, אבל לתקן, בלי שום קשר לדירוגי האשראי, כי באמת זה לא קשור לעניין ועל המדינה שלנו ועל הכלכלה שלנו צריך לשמור, ביחד ובאחריות. וזה בדיוק מה שנעשה בממשלה הזו ובקואליציה הזו. ברכות לחברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ ולראש הממשלה נתניהו על הובלת מדיניות כלכלית אחראית ועל הבעת אמון נוספת בכלכלה הישראלית".