בזמן שמדינת ישראל נמצאת בתוך יומה ה-28 של המלחמה בדרום ובחזיתות נוספות, מקווים גורמים במשק לראות התאוששות בכל הנוגע לחזרת האזרחים לסוג של שגרה, ככל שניתן בנסיבות הקיימות.

רכשתם מחו"ל? זאת הסיבה לעיכוב החריג בקבלת החבילות בישראל

ענף אחד שמראה סימנים של התאוששות הוא ענף התחבורה הציבורית, כאשר כיום, כחודש מפתיחת המלחמה נרשמת עלייה בשימוש בתחבורה הציבורית, דבר שמעיד על חזרת חלק מהאזרחים לשגרת חיים ועבודה, ככל שאפשר. 

כיום, ממשיכים הנוסעים לחזור לתחבורה הציבורית כשאחוז השימוש עומד על למעלה מ-50%, כפול ביחס לאחוז הנוסעים עם תחילתה. בהינתן שהמצב הביטחוני לא יחמיר, קצב העלייה גם שבוע הבא צפוי להיות דומה בהתאם לשבוע שלפניו.

חברת Moovit, ספקית פתרונות ניידות כשירות מובילה ויוצרת אפליקציית הניידות העירונית מס' 1 בעולם, לה למעלה מ-2.5 מיליון משתמשים בישראל, חושפת את נתוני השימוש בתחבורה הציבורית לאורכה של מלחמת 'חרבות ברזל'.

תחבורה ציבורית, אוטובוסים (צילום: ראובן קסטרו)
תחבורה ציבורית, אוטובוסים (צילום: ראובן קסטרו)


יובב מידד, סמנכ"ל השיווק והצמיחה של moovit: "שימוש בתחבורה הציבורית מהווה אינדיקציה לתחושת ביטחון ולחזרה לשגרה. עם תחילת המלחמה חווינו ירידה דרסטית בשימוש, אך מאז התפתחה מגמה ליניארית של חזרה הדרגתית קבועה לשימוש בתחבורה הציבורית. העלייה היציבה בשימוש מעודדת ומצביעה על היכנסות המשק והחברה לשגרת חירום זהירה".

במדד שפירסמה החברה ניתן לראות בבירור את השפעת התחלת המלחמה, כאשר יום לאחר השבת השחורה, ביום ראשון ה-8 באוקטובר ירד מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית ב-72% ביחס ליום ראשון רגיל. עם זאת, לאורך זמן הלחימה ניתן לראות עלייה ברורה, קבועה והדרגתית בשימוש.

ביום ראשון לאחר מכן (15.10.23), בשבוע השני ללחימה חלה עליה נוספת והשימוש גבר עד ל-39% ובשבוע השלישי נמשכה העלייה וביום חמישי ה-26.10, השימוש הגיע לתפוסה של לכ-50%.