גוגל הודיעה היום (רביעי) על פתיחת אירועי ShoppingIL by Google, שנערכים זו השנה העשירית. למעלה מ-2,800 עסקים כבר נרשמו ולוקחים חלק באירועים השנה, כאשר כ-11.5% מהם משתתפים ב-ShoppingIL כבר למעלה משמונה שנים ואילו עבור כ-25% מהם - זו השנה הראשונה.

פילוח הקטגוריות אליהן משתייכים העסקים מגוון מאוד, כאשר הקטגוריות הגדולות ביותר הן אופנת נשים וגברים (15%), טיפוח ופארמה (11.5%), לבית ולגן (10.5%) ואקססוריז והנעלה (כ-9%). בנוסף, כ-46% מהעסקים המשתתפים השנה מזדהים כעסקים משפחתיים, כלומר עסקים שבהם עובד יותר מבן משפחה אחד ו-32% מהעסקים מעסיקים עובדים מאוכלוסיות מוחלשות. 

כאמור, ברקע המלחמה שהחלה בחודש שעבר, זינק החיפוש אחר "קניות אונליין" בכ-200% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. החיפוש אחר אתרי מסחר ישראליים גדל דרמטית והוא גדול פי שניים בהשוואה למספר החיפושים אחר אתרי מסחר בינלאומיים. בימים כתיקונם, הפער היה נמוך משמעותית ועמד על כ-30%. ב-30 הימים האחרונים חל גידול של 650% בחיפוש ShoppingIL ב-Google אבל רק גידול של 180% בחיפוש Black Friday לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

עוד עולה מנתוני גוגל כי כי החיפושים המרכזיים בישראל בנוגע לעסקים ב-30 הימים האחרונים הם סביב המשבר שפקד אותם. החיפושים המובילים הם סביב סיוע לעסקים; מענקים לעסקים; פיצויים לעסקים ומענקים לעסקים במלחמה (או ב"חרבות ברזל"). חיפוש נושאים אלה עלה במאות אחוזים לעומת החודש המקביל אשתקד. החיפוש בנושאים אלה מתבצע בעיקר בת"א, לאחר מכן בירושלים, אזור המרכז וחיפה. מיעוט החיפושים הוא באזור הדרום. הסבר אפשרי לכך הוא שדווקא בעלי העסקים בדרום שנפגעו כל-כך, כרגע כלל לא בהלך רוח הנוגע לבחינת מצבם והפיצוי שיקבלו אלא עסוקים בהישרדות. 

ב-Google ציינו כי בשל המלחמה, הוחלט על שינוי בשופינג איי אל, וכעת הוא יימשך עד לסוף השנה הנוכחית - ולא 48 שעות בלבד. עוד נמסר כי השנה, יתאפשר לכל עסק שרוצה להירשם ל- ShoppingIL עד סוף חודש נובמבר, לקבל ערכת מדיה ייעודית להטמעה באתר ובכך לעזור לצרכנים שרוצים לחזק את הכלכלה כעת ולזהות בקלות את העסקים המשתתפים. כל עסק רשאי לפרסם הנחות לפי יכולתו בעת הזו וכמובן להציע מבצעים והטבות משתנים ומתחלפים לאורך התקופה. 

ברק רגב, מנכ"ל Google בישראל ציין כי "לפני כעשר שנים יזמנו את ShoppingIL במטרה לפתח את המסחר המקוון בישראל. היום ברור לנו יותר מתמיד כמה חשוב אפיק המכירה ברשת כחלק מהתמיכה בעסקים הקטנים ובכלכלה הישראלית כולה. אנחנו קוראים לכל העסקים להצטרף אלינו ליוזמה שתימשך עד סוף השנה ולאפשר לכל הצרכנים לחפש את סימן ShoppingIL ולקנות כחול לבן". 

ברק רגב מנכ''ל גוגל ישראל (צילום: תומר פולוטין)
ברק רגב מנכ''ל גוגל ישראל (צילום: תומר פולוטין)

בתוך כך, בגוגל חשפו פיצ'ר חדש בעל שני חלקים, בפרופיל העסקים במפות ובחיפוש Google, אשר יופיע על גבי כרטיס העסק בעת לחיצה עליו במפות Google ובדף החיפוש עצמו. החלק הראשון הוא תוספת לכל העסקים בישראל שנותנת אינדיקציה מתי עודכנו לאחרונה שעות פתיחת העסק - תוספת אוטומטית לפרופיל ב-Google שלא דורשת מבעלי העסק לעשות דבר, ומאפשרת למשתמשים להבין האם שעות הפתיחה עודכנו בזמן האחרון והאם הן רלוונטיות לעת הנוכחית. לצד מידע זה, תופיע הערה המזכירה למשתמשים ליצור קשר עם בעלי העסק בשל קצב האירועים המשתנה תדיר בישראל.

כמו כן, כחלק מהמגמה הכללית של ערבות הדדית ונתינה בשעה זו, בגוגל מאפשרים לעסקים לעדכן האם וכיצד הם מסייעים למי שנפגע וזקוק לסיוע, וכמובן כיצד ניתן להצטרף למאמצי הסיוע שלהם. החל מהיום, בעלי עסקים יכולים לציין האם הם מעסיקים מפונים, מציעים הסעות או הובלות, לינה למפונים, מוצרים או שירותים בחינם ועוד. כמו כן, אנחנו עסקים יוכלו לציין האם הם זקוקים למתנדבים לסיוע כחלק ממאמצי התרומה. פיצ'ר זה דורש מבעלי העסק לעדכן את פרופיל העסק כדי שיציג את המידע החדש במפות ובחיפוש Google. 

הפיצ'ר החדש של גוגל (צילום: באדיבות גוגל)
הפיצ'ר החדש של גוגל (צילום: באדיבות גוגל)

בין העסקים שבחרו לעשות זאת:
אתר המזרונים אונליין פנדה תורם 5% מכל מכירה לטובת תושבי הדרום בשיתוף עם עמותת שינוע חברתי.
מותג התיקים הטבעוני לי קורן תורם 5% לעמותת חיים בשביל החי המחלצת, משקמת ומטפלת בבעלי חיים מעוטף עזה.
אתר נוקה חבר למיזם חזית הבית ומציע לרכוש מוצרים לתרומה במחיר עלות לטובת ריהוט מחדש של בתי העוטף והדרום.
חברת נוביקס למוצרי מרפא טבעיים תורמת 25% מסך הרווחים באתר לטובת טיפול בילדי ותינוקות הדרום דרך העמותה הישראלית למען הילד בגיל הרך.
יוגי פאן, מותג ישראלי למשחקי יוגה חינוכיים, תורם על כל משחק שקונים באתר, משחק עבור ילדים שנפגעו בעקבות המלחמה. המשחקים מחולקים במרכזי המשפחות המפונות בקיבוץ שפיים ובקיבוץ לביא.

כמו כן, הוקם אתר בעברית עם מידע לבעלי העסקים שיעזור להם להמשיך ולהפעיל את העסק גם בזמנים כאלו. עסקים יוכלו למצוא שם דרכים לשמור על קשר עם העובדים והצוותים שלכם, מגוון אפשרויות אבטחה חינמיות למניעת מתקפות סייבר, מדריך פשוט לעדכון פרופיל העסק ב-Google ואת כל הדרכים לשנות את הקמפיינים ב-Google Ads.

בתוך כך, גם חברת fiverr מצטרפת לאירועים, ותציע לעסקים הקטנים תמיכה בהטמעת מוצרי Google, כמו הקמה וניהול קמפיין מודעות ורישום החנות-Merchant Center. השירות יינתן במחיר מוזל לעסקים המשתתפים, ויתבצע על ידי מומחים דוברי עברית של fiverr, כדי לעזור לכמה שיותר עסקים מקומיים.