במגיפת הקורונה, במלחמת רוסיה-אוקראינה וכעת במלחמה הנוראה בעזה אנחנו למדים שהחיים ב"שכונה" אותה נבחרנו לאכלס מחייבים אותנו לעצמאות, שתבטיח גם את קיום החיים של צאצאינו כאן לדורי דורות. 

בתקופת הקורונה ראינו את התורים הארוכים מול מדפים ריקים בסופרמרקטים ברחבי העולם, ובישראל, לא חסר דבר. 

גם היום, אנחנו רואים כיצד התעשייה הישראלית חוזרת לפעילות כמעט מלאה ובחנויות יש את כל המוצרים הנדרשים. 

מפעלי התעשייה מפעילים מיידית "נוהל המשכיות עיסקית" שנכתב ומתעדכן בכל אירוע מחדש וחוזרים לעבוד "עד התלם האחרון" בחקלאות ועד קו הייצור האחרון במפעלים. כולם ביחד ממשיכים לספק את צרכי מדינת ישראל. 

חרף העובדה שהמפעלים ברובם נמצאים בפריפריה הדרומית או הצפונית אנחנו חוזרים לעבודה מתוך הבנה כי זוהי גם מלחמה על החזרה לחיים. 

עם הקמת המדינה, דאגה הממשלה לעצמאות יצרנית בכל התחומים החיוניים. היא הקימה תחנות כוח לייצור חשמל וחברות תעשייתיות בתחום הנשק והמזון אשר יסייעו למדינה לשרוד, כיפת ברזל כנגד טילים ו"כיפת ברזל" תזונתית לתושבים. עם השנים חלק מהייצור עבר למדינות בהן הייצור זול יותר, בעיקר בתחום הטקסטיל.

ועדיין בענפים הדרושים להישרדותנו, רוב אמצעי הייצור הם כאן וברובם בעודף כושר ייצור הניתן למימוש.

בישראל יש כ-12,700 מפעלים המעסיקים מעל 380 אלף עובדים. השכר בתעשייה גבוה בכ-40% מהשכר הממוצע בישראל והעבודה בתעשייה מאפשרת לכל תושב במדינה להגשים עבור משפחתו עצמאות כלכלית ומימוש עצמי. ענפי הייצור האסטרטגיים לקיומנו נמצאים היום בתחום הבנייה, הביטחון, המזון, התרופות, האנרגיה והמים.

ישראל מסוגלת לייצר מלט וחצץ לבנייה, נשק וכלים ללחימה, שבבים ומערכות טכנולוגיות להגנת סייבר, מזון לביטחון תזונתי, דשנים לחקלאות, תרופות ועוד. ענפים אלו גם נחשבים לענפי הייצוא הבולטים של ישראל ותורמים משמעותית לכלכלתה. ישראל מייצאת בהיקף של כ- 203 מיליארד ₪[2]. אנחנו מייצאים ציוד אלקטרוני, מזון, דשנים, תרופות, חומרי גלם לכרייה וחציבה ועוד.

המדינות החזקות בעולם פועלות מזה שנים בכיוון של החזרת התעשייה הביתה. עם כניסתה של המהפכה הרביעית ניתן לקיים ייצור תעשייתי במדינות המפותחות במחירים תחרותיים ובאופן זה גם לקיים תעשייה המאפשרת עצמאות מדינתית. מדינות אלו אף הגדילו לעשות, והחלו להקשות על ייבוא באותם תחומים עליהם הוחלט שהם אסטרטגיים. 

אז האם אנחנו מסוגלים להיות עצמאיים? – כן! 

"המחצב הטבעי" הייחודי שלנו הוא - עם ישראל - כל העדות , כל הדתות וכל המגדרים שחיים כאן,  יצרו יחד את התרבות הארץ - ישראלית הכל כך אופיינית לנו. 

עכשיו ההחלטה היא בידיים של כל אחד ואחת מאיתנו. האם לקנות תוצרת ישראלית בסופר והאם משרדי הממשלה ירכשו מחברות מקומיות או לחזק את הכלכלה של מדינות אחרות. עם ישראל חי.

אריה (ריצ'י) ריכטמן, יו"ר מטה מיוצר בישראל בהתאחדות התעשיינים, יו"ר מטבחי רגבה.