הכתבה נכתבה בשיתוף חברת שרון מעקות

התפקיד המרכזי של המדרגות בחיי היומיום
מדרגות משפיעות על חיי היומיום שלנו בדרכים שונות ומשמעותיות, מהבטיחות ועד לנוחות. נושא הבטיחות חשוב במיוחד בבתים שבהם יש ילדים, או בעסק שבו עוברים לקוחות רבים. הנוחות נמדדת במונחים מעשיים: עומק המדרגה וגובהה שמשפיעים על גודל הצעדים שלנו ועל קלות העלייה/ירידה, כשעיצוב ארגונומי מבטיח את הנוחות, הבטיחות והיעילות שלנו בתנועה במדרגות, לצד קלות התחזוקה שלהן.

ביקשנו ממומחי מדרגות העץ של חברת שרון מעקות להעשיר את הידע שלנו בכל הנוגע לחשיבות המדרגות, העיצוב שלהן, ולספק לנו עצות מעשיות כשאנו באים לבחור במדרגות.

בחירת סוג המדרגות
הבחירה בין גרמי מדרגות ישרים או מפותלים, בעיצובים בנויים או צפים, משקפת את האופי האדריכלי של הבית/עסק שלנו. כל עיצוב מגלם סגנון ושיקולים פונקציונליים ייחודיים, בהתאם לצרכים מרחביים ואסתטיים שונים.

בחירת העץ הנכון – שילוב של יופי וחוסן
בחירת העץ מגדירה הן את האסתטיקה והן את אורך החיים של המדרגות. בין הסוגים הפופולריים ניתן למנות את האלון, המייפל והדובדבן בעלי הגוונים החומים, המעניקים תחושת חמימות ויוקרה לבית. הבנת המאפיינים של כל סוג עץ, צורכי התחזוקה והעלות שלו מסייעת לאזן בין האסתטיקה, העמידות והתקציב שלכם.

שילוב חומרים – יצירת אסתטיקה ייחודית
שילוב עץ עם חומרים כמו זכוכית, מתכת או אבן הופך את המדרגות לאלמנט עיצובי מדהים המשליך על כל הבית. השילובים יכולים להיות בין מראה קלאסי למודרני, הייטקי או כפרי, בהשראת מגמות העיצוב העדכניות. שילוב חומרים וגוונים שונים יקנה למדרגות שלכם טאץ' אמנותי, לצד זה הפונקציונלי.

שילוב עץ עם זכוכית - הופך את המדרגות לאלמנט עיצובי מדהים (צילום: שרון מעקות)
שילוב עץ עם זכוכית - הופך את המדרגות לאלמנט עיצובי מדהים (צילום: שרון מעקות)

התאמה צבעים
כשאתם באים לתכנן את המדרגות שלכם, עליכם לקחת בחשבון את גווני וצבעי החלל שסביבן. כך, למשל, עץ בהיר יכול להשתלב בכל חלל, בעוד אגוז אפריקאי, בעל הגוון הכהה והחזק, יכול להתאים יותר לצבעים חמים. בבואכם לבחור את סוג העץ של המדרגות – קחו בחשבון את ההרמוניה הכוללת של הגוונים בחלל כדי להבטיח שהמדרגות ישלימו את האסתטיקה שלו.

תחזוקה ואריכות ימים
כל מבנה עץ זקוק לתחזוקה, וכך גם המדרגות. זכרו שלכל סוג עץ הוראות טיפול ייחודיות לו, ולפיכך חיוני להתייעץ בנדון עם אנשי מקצוע. תחזוקה שוטפת של העץ, הימנעות מחשיפתו למים ושימוש בציפויי הגנה כמו לכה אפוקסית הם המפתח לאריכות ימים של מדרגות העץ שלכם.

תקני בטיחות וחוזק
מדרגות עץ חייבות לעמוד בסטנדרטים הרשמיים לבטיחות וחוזק. תהליך ההתקנה צריך להיות מטופל על ידי אנשי מקצוע מנוסים כדי להבטיח בטיחות מרבית. מדרגות עץ הן מבנה חזק מטבעו, אך סגנונות מסוימים - כמו גרמי מדרגות צפים - עשויים לדרוש תמיכה נוספת, כמו תשתית פלדה כבדה.

מדרגות עץ כחיפוי
העץ יכול לשמש גם כחיפוי למדרגות בטון או מתכת קיימות, מה שמהווה דרך חסכונית לשיפוץ גרם המדרגות וליצירת מראה אסתטי ומיוחד.

שיקולי רכישה
לפני שאתם באים להזמין מדרגות, עליכם לבצע מדידה מדויקת של החלל שבו הן יותקנו, וכמובן – להגדיר את הצרכים שלכם: האם מדובר במדרגות ביתיות שמשמשות את בני הבית רק לצורך המעבר בין הקומות, או שמא מדובר בחלל עסקי שבו יש תנועה מוגברת של לקוחות או עובדים, דבר שאומר שחיקה מוגברת של העץ, וגם צורך בהתאמה של מידות המדרגות לכל הקהלים. 

הקפידו לבחור עץ שעבר תהליכים נאותים של ייבוש והגנה מפני הזדקנות כדי להבטיח מראה משופר ותחזוקה מינימלית.

מדרגות עץ חייבות לעמוד בסטנדרטים הרשמיים לבטיחות וחוזק (צילום: שרון מעקות)
מדרגות עץ חייבות לעמוד בסטנדרטים הרשמיים לבטיחות וחוזק (צילום: שרון מעקות)

נושאים שיש לקחת בחשבון

באילו סגנונות עיצוב כדאי לבחור?
כאמור, מדרגות עץ באות בעיצובים מגוונים: מקלאסיים ועד לכפריים, מהייטקיסטיים ועד לעיצובי וינטג'. עיצובים אלה מוסיפים טאץ' אלגנטי ונצחי לכל כניסה. עם זאת, חלק מהעיצובים לא יתאימו למשל למרחבים פוסט-מודרניים או תעשייתיים.

מה החסרונות של מדרגות עץ בהשוואה למדרגות מחומרים אחרים?
העץ לא מתאים לאקלים לח או חם, והוא מתאים יותר לחללים פנימיים. זאת לעומת מדרגות מתכת שמתאימות גם לסביבה חיצונית.

איזו תחזוקה נדרשת כדי לשמר את מראה מדרגות העץ לאורך זמן?
כאמור, מדרגות עץ דורשות תחזוקה: מדי כמה שנים מומלץ להסיר את שכבת הצבע/בייץ/לאק העליונה של העץ ולצבוע אותו מחדש, כולל ציפוי מחדש של שכבת הגנה, זאת כדי לשמור על המראה הטבעי והרענן. בנוסף, מומלץ למנוע מגע של העץ עם נוזלים או חשיפתו לאזורים לחים. 

מהו תהליך עישון העץ ומה מטרתו?
תהליך העישון כולל ייבוש העץ בתנור כדי לקבוע את הגוון שלו ולשפר את האסתטיקה וה"בריאות" שלו – הגנה מפני תולעי עץ והבטחת איכות העץ למשך שנים.

כיצד ניתן לחדש את צבע העץ?
חידוש צבע העץ דורש הסרת שכבת הצבע הקיימת וצביעה מחדש בכל גוון שתבחרו. כדי להבטיח תוצאות איכותיות עדיף להיעזר באיש מקצוע, שישתמש במכונת ליטוש.

טיפים לשימור העץ לטווח הארוך

שמירה על יופיין ושלמותן של מדרגות עץ לאורך זמן דורשת שילוב של כללים ושיטות. כדי להבטיח שהעץ שלכם יישאר "כמו חדש" ובמצב מעולה יש להקפיד על הדברים הבאים:

  1. הימנעו מחומרים כימיים: עץ הוא חומר טבעי, ולפיכך יש להשתמש בחומרי ניקוי טבעיים שאינם מכילים כימיקלים קשים. בשוק יש היצע רחב של חומרים כאלה.
  2. הקפידו על ציפוי מגן: ציפויים מגינים מספקים שכבת הגנה נוספת לעץ, מסייעים לשמור על מראהו הטבעי ומונעים שחיקה של העץ עקב מגע ישיר איתו.
  3. השתמשו בכלי ניקוי עדינים: כדי למנוע פגיעה במראה העץ - בחרו באביזרי ניקוי עדינים. הימנעו משימוש במברשות עם סיבים קשים שעלולים לגרום לגירוד העץ.
  4. טיפול בכתמים: במקרה של הרטבת העץ בנוזלים או בחומרים שעלולים ליצור עליו כתמים – דאגו לייבש אותם מייד כדי למנוע חלחול הנוזל לשכבות התחתונות של העץ. תגובה מהירה תסייע למזער נזק פוטנציאלי.

הקפדה על עצות שימור אלה תבטיח את שמירת יופיין של מדרגות העץ שלכם, וכמובן – את עמידותן לאורך שנים. 

איך בוחרים נכון מדרגות עץ לבית ולעסק (צילום: שרון מעקות)
איך בוחרים נכון מדרגות עץ לבית ולעסק (צילום: שרון מעקות)

בחירה נכונה של מדרגות העץ היא החלטה משמעותית, שכן היא נוגעת הן לאסתטיקה של הבית/עסק שלכם (ודאי אם אתם מחפשים חלל ייצוגי שמשדר גם יוקרה וגם טעם טוב) והן לעמידות של המדרגות. פרט להדרכה שהבאנו בנוגע להיבטים המעשיים והעיצוביים של המדרגות, יש לקחת בחשבון גם את ההיבט הכספי - מחירי מדרגות העץ משתנים בהתאם לסוג העץ, שילובו עם חומרים אחרים, סגנון גרם המדרגות, ועוד. בחירה נכונה, והיעזרות באנשי מקצוע, יסייעו לכם להשלים את מרחב המחיה והעבודה שלכם תוך שילוב מושלם של טעמכם האישי והטעם המקצועי.

הכתבה נכתבה בשיתוף חברת שרון מעקות