הכתבה נכתבה בשיתוף אסותא אופטיק

בעידן שבו מגוון בעיות ראייה כמו קוצר ראייה, רוחק ראייה, וזוקן ראייה משולבים יחדיו, מתעורר הצורך בפתרון אינטגרטיבי מותאם למציאות המורכבת של העין המודרנית. לפי ארגון הבריאות העולמי, לפחות 2.2 מיליארד אנשים בעולם סובלים מבעיות ראייה, והם מחפשים פתרונות שיאפשרו להם לראות בבהירות בכל הטווחים ובכל התנאים. נכון להערכות, רק 36% מאנשים עם ליקויי ראייה מרחקיים עקב שגיאות רפרקטיביות ורק 17% מאנשים עם ליקויי ראייה עקב קטרקט קיבלו טיפול מתאים. מאמר זה יבחן את האפשרויות השונות הקיימות לטיפול בבעיות ראייה אלה, כולל עדשות מולטיפוקליות וניתוחי לייזר, וינתח את היתרונות והמגבלות של כל אחת מהן.

מי אתן עדשות ביפוקליות?
עדשות ביפוקליות מיועדות לסייע בתיקון ראייה לשני טווחים: קרוב ורחוק. הן מושלמות לאנשים מעל גיל 40 הסובלים מפרסביופיה, תופעה שבה יש ירידה ביכולת הראייה מקרוב. בעדשה הביפוקלית יש שני מקטעים ברורים: העליון לראייה למרחק והתחתון לראייה מקרוב. המעבר בין המקטעים עלול להיות מורגש ויש בו קו נראה.

מה זה עדשות מולטיפוקליות או טריפוקליות?
עדשות טריפוקליות מתקנות ראייה בשלושה טווחים שונים: קרוב, בינוני ורחוק. כמו העדשות הביפוקליות, גם הן מחולקות למקטעים, אך כוללות מקטע נוסף לראייה במרחק בינוני. המקטעים הנפרדים יכולים ליצור "קפיצה" בתמונה בעת המעבר בין המקטעים, אך הם מספקים פתרון יעיל למי שזקוק לתמיכה בשלושת טווחי הראייה.

*עדשות מולטיפוקליות הן עדשות שמספקת תיקון של יותר משני מצבים.

האם קיימות עדשות מגע מולטיפוקליות?
כן, עדשות מגע מולטיפוקליות קיימות והן פועלות בדומה למשקפיים מולטיפוקליים, מספקות פתרון לאנשים הזקוקים לתיקון ראייה במספר טווחים: ראייה מקרוב, ראייה מרחוק וטווח ביניים. עדשות אלו מעוצבות בצורה ייחודית כדי לאפשר מעבר חלק בין טווחי הראייה השונים, והן מציעות את הנוחות של תיקון בעיות ראייה מרובות ללא צורך בכמה סוגי משקפיים.

עדשות מגע מולטיפוקל עובדות על ידי שימוש בעיצובים קונצנטריים או אספרים, כאשר כל אזור בעדשה מתמקד בטווח ראייה אחר. כך, למשל, המרכז של העדשה יכול להיות מיועד לראייה מקרוב, בעוד שהאזורים החיצוניים יתמקדו בראייה מרחוק. זה מאפשר למשתמש לראות בבהירות בטווחים שונים בלי להחליף בין עדשות או משקפיים שונים. עם זאת, מציאת ההתאמה הנכונה ומרשם יכולים להיות מאתגרים יותר מאשר עדשות מגע מסורתיות, ויש להתחשב בצרכים האישיים ובמאפיינים של העין.

מה החסרונות של עדשות מולטיפוקל?
עדשות מולטיפוקל מציעות פתרון חדשני לראייה מרובת מרחקים, אך לעיתים נדרשת תקופת הסתגלות לאזורי הצפייה השונים שלהן. במהלך תקופה זו, שיכולה להימשך בין יום אחד לשישה שבועות, ניתן לחוות ראייה מטושטשת, סחרחורת, קושי במעבר בין ראייה מרחוק לקרוב, וקשיים בהתמצאות במדרגות או בזיהוי חפצים ברמת הרצפה. כמו כן, ייתכן סנוור בחושך במהלך תקופת ההסתגלות, אך תופעה זו חולפת בסופו של דבר. מחירן של עדשות מולטיפוקל גבוה יותר מעדשות מגע מסוגים אחרים בשל המורכבות הטכנולוגית שלהן ותהליך ההתאמה הארוך. בנוסף לשם הסתגלות קלה יותר, מומלץ להשתמש בעדשות החדשות כל היום, תוך יצירת שגרה קבועה ללבישה והסרה שלהן, ולדווח לרופא העיניים על כל אי נוחות. 

עדשות פרוגרסיביות: אלטרנטיבה מודרנית
עדשות פרוגרסיביות מספקות מעבר חלק ובלתי נראה בין טווחי ראייה שונים, בניגוד לעדשות ביפוקליות וטריפוקליות שבהן קיימים קווים מובחנים המפרידים בין הטווחים. ההבדל העיקרי בין עדשות פרוגרסיביות לבין ביפוקליות ומולטיפוקליות הוא בחוסר הקווים המחלקים, מה שמאפשר ראייה רציפה וטבעית יותר בכל הטווחים. הן מתאימות במיוחד לאנשים שזקוקים לתיקון ראייה בטווחים מרובים ומחפשים אפשרות ראייה ללא הפרעות ויזואליות.

אולם, גם העדשות הפרוגרסיביות דורשות תקופת הסתגלות מאתגרת, כאשר גם כאן עלולה להתעורר תחושה של סחרחורת או קושי בהתמצאות במרחב, בזמן המעבר בין טווחי הראייה, ייתכן ויהיה צורך לשנות את זווית הראש כדי לראות בבהירות בטווחים שונים. כמו כן, מחיר העדשות יכול להיות גבוה אף יותר ממחירי הביפוקל והטריפוקל הסטנדרטיות. לכן, עבור חלק מהאנשים, ייתכן ופתרונות אחרים כמו עדשות ביפוקליות או מולטיפוקליות עשויים להיות מתאימים יותר.

מה העלויות?
עדשות מולטיפוקליות יכולות להיות די יקרות, עם מחירים שבדרך כלל נעים בין 1,000 - 4,000 ₪ אבל יכולים להגיע אפילו ל- 8,000 ₪. המחירים הגבוהים מיוחסים למספר גורמים, כולל עובי העדשה, סוג הציפוי, המותג והאם הם שייכים לדור חדש או ישן. עדשות הדור החדש מציעות שדה ראייה רחב יותר ומעבר חלק יותר בין טווחי ראייה שונים, אך הן מגיעות במחיר גבוה יותר.

האם ניתוח לייזר הוא אלטרנטיבה אפקטיבית יותר?
במסע לחקור את אפשרויות תיקון הראייה, התייעצנו עם צוות המומחים של אסותא אופטיק כדי להבין את הפוטנציאל של ניתוח לייזר בעיניים. ניתוחים כמו LASIK ו-PRK, המשתמשים בטכנולוגיית לייזר לעיצוב מחדש של הקרנית, התגלו כאלטרנטיבה פופולרית למשקפיים ועדשות המגע. החידוש שבניתוחים אלו הוא הפוטנציאל להציע פתרון קבוע ולא רק זמני לבעיות ראייה שונות.

לפי נתונים שהוצגו על ידי צוות אסותא אופטיק, ניתוח לייזר יכול להיות אפקטיבי במיוחד עבור אנשים עם מגבלות ראייה כמו קוצר ראייה ורוחק ראייה. הניתוח מספק פתרון לאורך זמן ולרוב אף מוחלט, ובכך מפחית את התלות במשקפיים או עדשות מגע. "ניתוח לייזר לתיקון הראייה מביא עמו שיפור באיכות החיים למטופלים ומאופיין באחוזי הצלחה ושביעות רצון גבוהים של עד -98%", אומר אחד המומחים. "המודעות לקיומם של הסיבוכים השונים שעלולים לפגוע בראייה ולגרום לסימפטומים מגוונים היא הבסיס עליו מושתת התהליך המקיף שלנו להבנה וניהול של הסיבוכים לפני הניתוח, ברמת הסינון הראשוני בהתאמה, במהלך הניתוח ברמה הטכנולוגית והמקצועית, ולאחר הניתוח באמצעות מתן המלצות מותאמות לכל מטופל. כל אלה הם חלק בלתי נפרד מהתהליך ומהווים מרכיב מרכזי באחוזי ההצלחה הגבוהים."

בנוסף, המומחים ציינו כי הסיבות הפופולריות לבחירה בניתוח לייזר כוללות רצון לשיפור חדות הראייה, פעילות ספורטיבית שבה משקפיים ועדשות מגע מפריעים, נוחות היומיום ומניעת תלות במשקפיים, בעיות עם עדשות מגע, דרישות מקצועיות, וכן סיבות אסתטיות. החירות והנוחות שמציע ניתוח לייזר הם גורמים משמעותיים בבחירת הלקוחות בפתרון זה.

לאילו בעיות הניתוח נותן פתרון?
ניתוח לייזר מספק פתרון לקוצר ראייה, רוחק ראייה, פרסביופיה ואסטיגמציה.

מחיר ניתוח ביחס לעדשות רב מוקדיות
בעת השוואת עלויות, מחיר הניתוח בלייזר נע בין 4,450 ל-15,000 ₪, בהתאם לסוג הניתוח והטכנולוגיה המשמשת. לדוגמה, ניתוח Trans-PRK עולה כ-4,450 ₪ בתנאים מסוימים, בעוד שניתוח Z-Lasik עולה כ-6,450 ₪ בתנאים מסוימים. עלות זו נחשבת להוצאה חד פעמית, שכן התיקון הרפואי הוא לכל החיים. יש לקחת בחשבון מימון חלקי שקופות החולים נותנות להליך רפואי זה.

מנגד, עדשות מולטיפוקליות דורשות החלפה ועדכון תכופים ועלותן נעה בין 1,000 ל-4,000 ₪ ואף יותר מכך, בתלות בדגם ובאיכות העדשות. לדוגמה, עדשות מהדור החדש ובעלות ציפויים מיוחדים יכולות להגיע לעלות של עד 8,000 ₪. באופן כולל, העלויות החוזרות על עדשות אלו עשויות להיות גבוהות יותר לאורך זמן, כאשר יש להחליף אותן או לעדכן את המרשם באופן קבוע.

אמינות והתאמה
עם זאת למרות כל היתרונות, ניתוח לייזר אינו מתאים לכולם. כ-30% מהאוכלוסייה אינם מתאימים לניתוח מסיבות רפואיות, ולכן בדיקות טרום ניתוח הן קריטיות.

ניווט דרך האפשרויות לתיקון ראייה יכול להיות מכריע. עדשות מולטיפוקליות, בין אם משקפיים או עדשות מגע[1] , מציעות פתרון נוח אך במחיר משמעותי. ביפוקלים מספקים חלופות פשוטות יותר, אך לפעמים פחות משביעות רצון. עדשות מתקדמות פותרות [2]  חלק מהחסרונות של הביפוקל והמולטיפוקל אבל מגיעות עם תג מחיר שלא כל אחד רוצה לשלם לאורך זמן. מצד שני, ניתוח לייזר מציג פתרון קבוע במחיר משתלם, אם כי הוא אינו מתאים באופן אוניברסלי ודורש השקעה ראשונית גבוהה יותר. בסופו של דבר, הבחירה תלויה בצרכי ראייה אישיים, אורח חיים ותקציב.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף אסותא אופטיק