בתקופה האחרונה הצרכנים הישראליים חווים טלטלה כפולה, מלחמת חרבות ברזל משפיעה על המשק הישראלי באופן מהותי ויוקר המחייה נושף בעורפם של הצרכנים עוד מלפני כן. איך נהפוך לצרכנים נבונים, ונוזיל את סל הקניות?. צביקה וילנאי מנכ"ל מועדון הצרכנות 'הוט' עם כל ההמלצות להתנהלות כלכלית נכונה. 

מאז 1983 מצוין בכל העולם ב-15 במרץ מדי שנה יום הצרכן הבינלאומי. מטרתו: להגביר את מודעות ציבור הצרכנים לזכויותיו, ולעודד צרכנות נבונה ואחראית. צביקה וילנאי, מנכ"ל מועדון הצרכנות 'הוט', מסביר איך נתנהל בצורה נכונה ומחושבת ונפחית את ההוצאות השותפות שלנו.

קניות בסופר - איפה לקנות 

בדקו את עלות סל הקניות שלכם לפני היציאה לסופר והיו נכונים לפצל את הקניה בהתאם. ניתן להשוות בקלות את סל הקניות מהבית באמצעות אתרי השוואות מחירים (דוג' פרייססז, my supermarket), שרשתות השיווק מחויבות לעדכן עפ"י חוק, כל מספר שעות. באמצעות ההשוואה תדעו איזה סופרמרקט באזור מגוריכם או בסמוך למקום עבודתכם ימכור לכם את הסל הספציפי שלכם במחיר הטוב ביותר- זו בדיקה שמומלץ לבצע אחת לתקופה. כדאי להיזהר מפרסומים של רשתות מזון שמכתירות עצמן כזולות ביותר, מדיניות התמחור משתנה בין סלים שונים, ובין סופרים שונים של אותה רשת ואף בין ימים שונים בשבוע. בדקו מי החנות שהכי זולה לסל שלכם ביום הקנייה. 

לפעמים כדאי לפצל את קניה

השוואת המחירים שלכם תגלה שחלק מהסל זול יותר במקום אחד וחלק במקום אחר. הדבר נובע ממדיניות מחירים לא אחידה, שנועדה לפתות אתכם להיכנס לחנויות. הרשתות בפרסומים השונים מבליטות את המוצרים המוזלים שלהם. אך את הרווח הן עושות על שאר המוצרים היקרים יותר. לפעמים כדאי לפצל את הקניה- מוצרי מכולת במקום אחד, ירקות ופירות במקום אחר ומוצרי ניקיון ותמרוקים במקום נוסף. 

צביקה וילנאי (צילום: חן גלילי)
צביקה וילנאי (צילום: חן גלילי)

לא להיכנע למותגים

משהגעתם לחנות בה בחרתם לקנות את הסל שלכם, תנו צ'אנס למוצרים הלא ממותגים או למותגים הפחות מוכרים. חלק ניכר ממחיר המוצר הממותג הן עלויות הפרסום העצומות שהושקעו כדי להטמיע במוחנו את האהדה למותג הזה. ברוב המקרים לא נדע אפילו את עצמת ההשפעה התת הכרתית שפועלת עלינו בבואנו לבחור מוצר מהמדף. למעשה, המוצרים הפחות מוכרים אינם נופלים באיכותם, אבל הם זולים בעשרות אחוזים. שכן הרבה פעמים אותו מוצר מיוצר באותו מקום. 

 מאופנה, קוסמטיקה ועד צעצועים לילדים: מתווי קניה ועד משפיענים וקבוצות פייסבוק

השתמשו בתווי קנייה או בארנקים נטענים וחכמים שיכולים להוריד את עלויות הסל שלכם. בנוסף, ניתן למצוא מאות מבצעים שנמצאים ברשתות החברתיות בלבד, משפיענים שמספקים קודי קופון או קבוצות בפייסבוק עם קודי הנחה – חפשו אותם. כנסו לרשתות החברתיות של המותגים האהובים עליכם, תראו אילו משפיענים מפרסמים אותם, עקבו אחריהם ורשמו לעצמכם את קודי הקופון שהם מפרסמים. 

קניות אונליין או בחנויות פיזיות?

לא מעט מהמותגים בארץ זולים יותר ברכישה אינטרנטית מאשר ברכישה פיזית – בדקו אם המוצר באונליין זול יותר מהמוצר בחנות עצמה. ישנן מספר פעמים שנראה שוני במחירי המוצרים – פיזי אל מול אונליין. בנוסף, ישנו סל נטוש באתרי אונליין – לא מעט מותגים יודעים לזהות סלים נטושים ולהציע אקסטרה הנחה שתעודד סגירת חשבון, בדקו זאת. כמו כן, יש הטבות כמו קופונים, הטבות למשתמשים חדשים ומשלוחים חינם שיכולים להפוך את הקנייה לכדאית יותר ברשת, אך חשוב לבדוק את מדיניות ההחזרים, אבטחת התשלום, ובכלליות לוודא את אמינות האתר.

רלוונטי לכל סוגי הקניות- להתאגד במועדון צרכנות - היעזרו במועדונים אליהם אתם משתייכים

כמעט כל אחד זכאי להצטרף לאחד ממועדוני הצרכנות הפעילים. קניה באמצעות מועדון צרכנות, עשויה לחסוך כסף רב בזכות הסכמים אותם יצר המועדון עם ספקים שונים. כיום קיימים מועדונים שיכולים לחסוך עשרות אלפי שקלים והם ללא עלות חודשית. במועדון צרכנות הוט הלקוחות שנצמדים להטבות המועדון לאורך השנה חוסכים כ-5000 שקלים בשנה. לפני הקנייה הרלוונטית בדקו אם יש למועדון הצרכנות שלכם הטבות או מבצעים שיוכלם להוזיל את עלות המוצרים. 

לסיום, צביקה מסביר "פסח מתקרב, ולמרות המבצעים המפתים לפני החגים, אנשים לא יודעים שדווקא אחרי החגים מבצעים מעמיקים בגלל שהצרכנים פחות קונים. זה יכול להיות במגוון קטגוריות - ביגוד, בשמים, ריהוט ועוד. שימו לב אם המבצע שעומד לנגד עיניכם הוא באמת אטרקטיבי או שמה עטיפת החג מוכרת לכם אותו כמשתלם וגם בדקו אם מועדון הצרכנות שלכם מקנה הנחה שעדיפה על מבצע ספציפי כזה או אחר".