שוק האופטיקה בישראל, שהושפע משמעותית ממשבר הקורונה העולמי, שבמהלכו ספג ירידה של למעלה מ־20% בהכנסות, רושם מאז התאוששות מרשימה, מציג עלייה מתמדת בהיקפי המכירות ומגלגל כיום כ־2 מיליארד שקל בשנה. מתוכם אחראי שוק משקפי השמש לכ־850 מיליון שקל בשנה, כשהרשתות המובילות מחזיקות כמחצית מהשוק.

תתכוננו להתאהב: המוצר האהוב על המשפיעניות וכוכבות הוליווד שנלחם בחצ'קונים, נחת בישראל
בצל כישלון המותג בישראל: מהלכים לצמצום פעילות רשת סבן אילבן

בתקופה האחרונה חלו שינויים רבים בענף: רשתות בינלאומיות הגיעו לישראל, היבוא המקביל בעלייה, שינויים טכנולוגיים, מיזוגים בין חברות, ייצור גובר של מותגים מקומיים ועוד.

אחד השינויים הבולטים הוא הסכם השותפות שנחתם ב־2022 בין קבוצת פוקס לבין חברת לוקסאוטיקה העולמית ששולטת בכ־30% מהשוק, ומתמחה בעיצוב, בייצור ובהפצה של מותגים מובילים כמו ווג, פרסול, רייבאן, אוקלי, פראדה, שאנל וג'ורג'יו ארמני. במסגרת השותפות קיבלה קבוצת פוקס את הזיכיון הבלעדי לפתוח ולהפעיל עשרות חנויות של Sunglass Hut בישראל. המהלך עשוי לזרז עוד יותר את המעבר של התחום מחנויות פרטיות בחזית הרחובות הראשיים של הערים לרשתות גדולות שמפעילות עשרות ומאות סניפים במרכזי הקניות הגדולים בהן אופטיקה הלפרין, אופטיקנה, קרולינה למקה, סופר־פארם, אירוקה ו־Sunglass Hut.

איב סאן לורן (צילום: באדיבות אופטיקנה)
איב סאן לורן (צילום: באדיבות אופטיקנה)

מיחזור_קאטליה (צילום: באדיבות אופטיקנה)
מיחזור_קאטליה (צילום: באדיבות אופטיקנה)


כדי לעמוד בתחרות הבינלאומית, רשתות האופטיקה והחנויות העצמאיות בתחום החלו לעשות התאמות ונקטו צעדים שיסייעו להן לשמור על הראש מעל המים. הן אימצו טכנולוגיות מתקדמות, הצטיידו במכשור מקצועי מתקדם יותר וחלקן מיזגו פעילות (כמו סופר־פארם שרכשה את רשת אירוקה לפני כשנה וחצי). אחרות הגדילו את היקף היבוא המקביל כדי להציע מחירים אטרקטיביים, חידשו ושיפצו את החנויות וכמה אף החלו בייצור מותג פרטי, במטרה לקלוע לטעמו של הקהל המקומי ולהציע מחירים אטרקטיביים שיתמודדו מול המחיר הגבוה יחסית של המותגים הבינלאומיים.

עם כניסתו של שעון הקיץ לתוקף היום ותחושת הקיץ באוויר, בדקנו עם חברות גדולות בשוק האופטיקה מה התנודות בשוק, ואילו ביקושים וטרנדים עתידים לשלוט השנה בגזרת משקפי השמש. בלוקסאוטיקה ישראל ציינו כי משקפי שמש "הפכו עם השנים לאקססורי משלים לטוטאל לוק מושלם. כיום, שלא כמו בעבר, משקפיים רוכשים בכל ימות השנה. אך אין ספק שהקיץ היא העונה החמה תרתי משמע של שוק משקפי השמש. הקולקציות החדשות לאביב־קיץ 2024 מקדמות תעוזה, שבירת מוסכמות ושחרור מסטיגמות מיושנות. ההיצע רחב ומגוון מתמיד ומושפע מטרנדים עכשוויים מזירת האופנה העולמית".

אלינור בור בן צבי, סמנכ"לית שיווק לוקסאוטיקה ישראל: "את הביטוי לטרנדים ניתן לראות בלמעלה מ־30 מותגי המשקפיים שלנו. משקפי שמש, כמו גם משקפי ראייה, יכולים לשדרג בקלות כל מראה לאורך כל עונות השנה. כיום, יותר מתמיד, יש לאנשים את הצורך להיות חלק מקהילה גלובלית באמצעות אימוץ טרנדים בהשפעת המדיה החברתית, אך עם זאת לשמור על סטייל ייחודי וביטוי עצמי. המותגים מציעים השנה אינטרפרטציות חדשות לדגמי המשקפיים הקלאסיים והאייקונים, בשילוב טכנולוגיות מתקדמות, ביניהן מסגרות מחליפות צבעים, עדשות קמורות, עדשות מתכהות, חומרים ממוחזרים ועוד".

לפי לוקסאוטיקה ישראל, אלו הטרנדים שיובילו בעונת אביב־קיץ 2024:
מסגרת וצבע: מסגרות עבות כמו גם מסגרות עדינות ישלבו את הצורה המלבנית עם הצורה החתולית שמתאימה גם לנשים וגם לגברים, מתוך ההבנה שהזוויות החדות מחמיאות למגוון רחב של מבני פנים. לצד זאת, הצבע הסגול שמאופיין כחורפי עושה כניסה מרשימה לעונת החמה עם מגוון רחב של גוונים.

ספורט אורבני, מרוצים ומסיכות: מעצבי־על בינלאומיים כמו ורסצ'ה, דולצ'ה גבאנה וברברי גילו פוטנציאל אופנתי במגמה שהחלה כמענה לצורך של ספורטאים לסגירה מלאה של העין שתמנע סנוור וכניסה של אבק תוך יציבות בעת פעילות ספורטיבית. משפיעניות כמו מדונה, מיילי סירוס וקים קרדשיאן, שמרכיבות משקפיים מהסגנון הזה, משפיעות על נערות צעירות שמאמצות את הטרנד בכל העולם. הדגמים החדשים הם לא רק פונקציונליים, אלא גם מעוצבים ושיקיים שמבטאים סגנון חיים, כמו שעושה מסגרת המסיכה ה"עוטפת" את הפנים שמופיעה בקולקציות החדשות של אוליבר פיפלס (קולקציית אקסקלוסיב עם רוג'ר פדרר), פרארי ודולצ'ה גבאנה. לצד דגמי הספורט האורבני, מוצעים דגמי מרוצים בגרסה צרה ועדינה יותר – מותגי הספורט והלייף סטייל אוקלי, ריי־באן וארנט מציעים סגנון מינימלי ופונקציונלי עם צורות מדויקות ונוחות מקסימלית.

אוליבר פיפלס רוגר פדרר (צילום: יחצ חול)
אוליבר פיפלס רוגר פדרר (צילום: יחצ חול)

ורסאצה אביב קיץ (צילום: יחצ חול)
ורסאצה אביב קיץ (צילום: יחצ חול)

מיילי סירוס קמפיין קיץ 2024 (צילום: יחצ חול)
מיילי סירוס קמפיין קיץ 2024 (צילום: יחצ חול)


מינימליזם, מוגזם או קלאסי: השנה ישלטו דגמים מודרניים ללא מסגרת (Rimless) שיעניקו לוק מינימליסטי בשימוש של חומרים קלים ויוקרתיים. המותג פראדה למשל, מציע סגנון של "מסגרות ללא מסגרת" כשהפוקוס הוא על העדשה. בצד המראה המינימליסטי, קיים גם סגנון הטייסים עם משחק סביב הסגנון הקלאסי בגרסאות חדשות. לצד הסגנונות ה"רגועים" יוצגו על מדפי המשקפיים גם דגמים שהם תכשיט. מדובר במשקפי שמש עם קישוטים בולטים, שימוש במתכות ואבנים משובצות בפרונט או נצנצים על המסגרת.

פראדה אביב קיץ 2024 (צילום: יחצ)
פראדה אביב קיץ 2024 (צילום: יחצ)


קיימות/איכות הסביבה: בתי האופנה הגדולים מבינים שניתן להישאר אופנתיים אך גם להתחשב בסביבה ובשנים האחרונות נעשה שימוש מוגבר בחומרי גלם ירוקים, ממוחזרים ואקולוגיים יותר בתהליך הייצור.

מינימי לילדים: הטרנדים החזקים של 2024 מעולם המבוגרים מגיעים גם לעולם הילדים. תוכלו למצוא השנה משקפי טייסים, משקפיים בגווני סגלגל, שילוב צורה ריבועית־חתולית ודגמים ללא מסגרת, גם עבור האנשים הקטנים. לקראת הקיץ מתוכננת קולקציה ייחודית של מותג המשקפיים ריי־באן עם ספיידרמן במהדורה מוגבלת.

חברת עינית בע״מ, יבואנית בלעדית של מותגים בולטים, מציינת גם כן טרנדים מובילים נוספים לעונת אביב־קיץ 2024:
חוזרים לשנות ה־70: השנה נראה יותר דגמים של משקפיים בעלי מסגרות אוברסייז בצורות מגוונות: מרובעים, מתומנים, משושים ועוד. הבולטות של המסגרת בסגנון שחוזר אלינו משנות ה־70 תחמיא למגוון רחב של צורות פנים.

שקיפות מגוונת או צבעוניות עזה: טרנד שממשיך משנה שעברה הוא האצטט המינרלי (חומר טבעי אהוב על מעצבי המשקפיים בעולם), שמאפשר לייצר שכבות צבע ברמות שונות של שקיפות והברקה. לצד השקיפות המגוונת, חוזרים לככב הצבעים העזים שתופסים תאוצה.
חומרים עם נוכחות: השימוש במתכות עבור מסגרות המשקפיים נדחק הצדה ומפנה מקום לאצטט ולפלסטיק שחוזרים להוביל במסגרות בולטות וצבעוניות לעומת המינימליסטיות של מסגרות המתכת הדקות.

אפרסק לפנים

גלוריה בבאי, מעצבת וטרנדולוגית ברשת אופטיקנה, ציינה כי "צבע השנה שנבחר על ידי פנטון העולמית הוא אפרסק, Peach Fuzz, צבע רך ועדין בעל מאפיין חם וניטרלי, שלפי החברה מעביר מסר של אכפתיות ושיתוף ומעורר את החושים. הצבע הנבחר כבר מככב בעולמות הביוטי, בהם האופנה, האקססוריז ועיצוב הפנים. בעולם האופטיקה ניתן למצוא אותו במשקפיים אופטיים ומשקפי שמש כאחד. הצבע מתאים לקיץ ומשתלב בהרמוניה עם כל גוון עור ועם כל אאוטפיט".

בבאי מוסיפה כי "לצד ההכרזה על צבע השנה, בתי האופנה הגדולים הכריזו על הצבע המנוגד לו - אדום כהה. זה מתחבר למגמה העולמית של שנת הפרדוקס בעולם העיצוב שמתבטאת גם בעולם המתקיים. כאשר לצד מלחמות ואסונות טבע נולדה מגמה בעולם העיצוב שצופה עתיד רך ומתוק יותר ומתאפיינת בעיצוב אותנטי שהוא גם בולט".

צועקים את שם המותג: טרנד נוסף שמציגה בבאי ואומץ על ידי מותגי יוקרה בינלאומיים הוא דרך מקורית "לצעוק" את שם המותג. בעבר היה נהוג להצניע את הלוגו אך לקראת שנת 2020 לבתי האופנה הגדולים התעורר חשק להבליט אותו, אם על ידי פרינט חוזר על גבי העדשה ואם באמצעות הצגת שם המותג בפרונט בצורה מוקצנת שאף אחד לא יפספס.

מסיכות ונצנצים: בבאי מוסיפה על טרנד המסיכות כי מעצבי־העל גילו פוטנציאל אופנתי בצורך הפונקציונלי של הספורטאים וכיום ניתן לראות דגמי משקפי שמש בסגנון מסיכה גם של המותגים: ורסצ'ה, לנבן סלבדור פרגמו, קרל לגרפלד, דולצ'ה גבאנה, בלנסייגה, פרדה וברברי. כך גם לגבי טרנד התכשיטנות שאימצו בתי אופנה כמו סברובסקי, גוצ'י, ולינדה פארו עם שילוב קריסטלים, אבנים ויהלומים על גבי המסגרות.

נוצץ. סברובסקי (צילום: באדיבות אופטיקנה)
נוצץ. סברובסקי (צילום: באדיבות אופטיקנה)

נוצץ. דולצ'ה וגבאנה (צילום: באדיבות אופטיקנה)
נוצץ. דולצ'ה וגבאנה (צילום: באדיבות אופטיקנה)


גם על רשת ERROCA BY SUPER PHARM הטרנדים לא פוסחים. דנה שניידר מנהלת קולקציה של הרשת: "הקולקציה החדשה משלבת טרנדים בולטים השאובים מעולם האופנה וכוללים סגנונות שיתאימו לכל מבנה פנים ולכל מצב רוח: מסגרות גדולות, צורות גאומטריות מיוחדות, מסגרות טייסים בקאמבק מרענן וגווני אדום המהווה הצהרה, סמל של תשוקה, כוח וביטחון. הקיץ נראה דגמים קלאסיים ודגמים אייקוניים בהשראת טרנדים מובילים כמו: סמל לוגו מובלט, אצטטים שקופים וגוונים כמו ירוק בהיר, תכלת ואפרסק ושילוב גוונים וצבעים במסגרת כשהבולט ביניהם הוא השילוב של שחור ולבן. יככבו מסגרות רטרו שמייצגות נוסטלגיה עם נגיעה מודרנית וכמובן מסגרות רייסר וסקי שאומצו על ידי הסלבס העולמיים".

רשת קרולינה למקה ברלין מציגה בקולקציית הקיץ חידושים עדכניים מזירות האופנה המשתנות כמו: משחקים גאומטריים, טכניקות CNC והתייחסות עמוקה לדיטיילס. "כל אלה", לדברי הרשת, "הם רק חלק מהמגמה להציג מגוון רחב של אפשרויות שהופכות את הבחירה המושלמת לאישית ומשתנה באותה מידה". בנוסף לדגמים שנועדו לספורטאים, מסגרות גיאומטריות מיוחדות וגודל האובר־סייז של המסגרת בסגנון שנות ה־70, הקולקציה החדשה של קרולינה למקה ברלין מאופיינת בטרנדים אופנתיים נוספים:

תלת ממד: החדשנות שמביא איתו סגנון ה־D3 בעולם מציגה משחקים של שכבות וחיתוכים גסים שמאפשרים יצירה של מבנים מורכבים ודומיננטיים. העיצוב הזוויתי שנעשה בטכנולוגיית CNC הפך את צללית הבייסיק הגיאומטרית לשקטה ונצחית.

עדשה אחת בלבד: בקרולינה למקה ברלין מציינים כי משקפי שמש בעלי עדשה אחת מזוהים לרוב עם לוק עתידני אך הפכו לפריט חובה לקיץ הקרוב. משקפי ה־ONEPIECEפונים לא רק לאמיצים. שילובים של חומרים מתכתיים ופלסטיים במסגרות, בדגש על דיטיילס וגימורים מתוכשטים, יוצרים מראה עשיר עם נוכחות דומיננטית.

קרולינה למקה ברלין (צילום: דודי חסון)
קרולינה למקה ברלין (צילום: דודי חסון)


רטרו לא מתאמץ וקלאסיקה נצחית: סגנון הרטרו חוזר מהניינטיז ונוחת בוורסיות מעודכנות כמו מסגרות שעוטפות את הפנים ב־360 מעלות ומסגרות מוזהבות בשילוב עדשות כהות. לצד כל הטרנדים עומדים איתנים משקפי השמש השחורים, הקלאסיים, הנצחיים שלא מאבדים רלוונטיות אך השנה מוצעים עם תוספות כמו עדשות מראה כסופות שעושות קאמבק ומציגות לוק שמשלב עבר־הווה־עתיד.