המילואימניקים רק חוזרים לעניינים ומנסים לאסוף את השברים של העסקים שלהם, אולם מוטרדים מאוד מהעתיד בעקבות ההסלמה בגזרה הצפונית וצווי המילואים שכבר הגיעו לחודשים הבאים. בחודש שעבר, השיקו הסוכנות היהודית והחמ״ל האזרחי "אחים.יות לישראל", ביחד עם גופים נוספים את מיזם ״עוטף לעסק למילואים״ - שנועד להעניק מעטפת של סיוע עסקי וכלכלי לעסקים הקטנים של חיילי המילואים שעזבו את הכל מאחור ויצאו להגן על הבית. המיזם משלב בין ליווי עסקי לצד מענקים כספיים במטרה לתמוך בחזרה ובהמשך פעילות העסקים.

סקר חדש חושף את הזעקה של המילואימניקים: "הלחץ במקומות העבודה גובר"

חוקר השבויים שמשרת במילואים מהשבעה באוקטובר, מאלף הכלבים שנכנס ויצא מעזה, בעל העסק מקרית שמונה שפונה בעצמו והקומיקאי שבדיוק התחיל לעבוד על מופע חדש: עד עכשיו כבר התקבלו מאות בקשות לסיוע שחלק גדול מהם כבר קיבלו מענקים. עוד עשרות עסקים של מילואימניקים כבר מקבלים ליווי של מנטורים.

שלום זנזורי, מילואמניק בעל עסק בקריית אונו שקיבל את המענק ואף ליווי עסקי מספר: ״כשאומרים לי שזה לא מובן מאליו כשאני יוצא למילואים, קשה לי ממש להבין למה זה נתפס כלא מובן מאליו. הרי אין יותר מובן מכך שמחובתנו לעשות הכל כדי לשמור על צביונה וביטחונם של האזרחים במדינה הנפלאה שלנו. וכעת כשאני מקבל מכם חיבוק חם ואוהב ותמיכה אמיתית ומקצועית, אני מרגיש את המשמעות של 'לא מובן מאליו'. בערוצים אחרים לא נמצא פתרון עבורי ואתם ללא עיכובים וללא הערמת קשיים הבנתם את טענותיי, תמכתם בי במענק מדהים וביועצים שממשיכים ללוות אותי וניכר שממש חשוב לכם שאצליח לחזור לתלם במהרה".

כעת, בעקבות הביקוש הגובר, החליטו הסוכנות היהודית והחמ"ל האזרחי אחים.יות לישראל להרחיב את הסיוע לכלל משרתי המילואים בכל המערכים (ולא רק למערך הלוחם), לעסקים של נשות/בני זוג המילואים וכן, לבעלי העסקים הקטנים מאוד.

הקריטריונים החדשים של הזכאים לסיוע - עסק קטן (עוסק מורשה/ חברה/ עסק פטור) בבעלות חייל.ת מילואים או עסק בבעלות בן/ בת הזוג עם מחזור שנתי של עד 2,500,000 שקל. המענק הכספי שיינתן עבור תמיכה בפעילות העסק יעמוד על סך של עד 1% מהמחזור השנתי ועד למקסימום של 20,000 שקל בהתאם לקריטריונים שונים כולל מחזור העסק, מצב העסק, מספר ימי המילואים, יעוד השירות ועוד (הקרן גם שומרת לעצמה זכות להתייחס למקרים מיוחדים). שירות המילואים חייב להיות בן 60 יום לפחות במסגרת 'חרבות ברזל'.

העסקים גם יזכו לליווי אישי ללא תמורה דרך תכנית ליווי מקצועית שניתנת על ידי ארגון IVN, החמ״ל "האזרחי אחים.יות לישראל", חברת כלירמרק קפיטל והסוכנות היהודית. מתנדבי המיזם הם אנשי מקצוע בתחומים שונים, כשהמטרה הינה לסייע למנהל העסק להתמודד עם מכלול הסוגיות הכרוכות בניהול עסק במצבי משבר ובתכנון פעילותו בהמשך.

בכירי הסוכנות היהודית והחמ״ל האזרחי אחים.יות לישראל (צילום: מקסים דינשטיין)
בכירי הסוכנות היהודית והחמ״ל האזרחי אחים.יות לישראל (צילום: מקסים דינשטיין)

אמירה אהרונוביץ, מנכ״לית הסוכנות היהודית, מסרה: ״מייד כשפרצה המלחמה אנשי ונשות המילואים התייצבו להגן על הבית של כולנו והשאירו מאחור גם משפחה וגם עסקים שהקימו בעמל רב ובאהבה גדולה. כעת אנו מבקשים להחזיר להם אהבה ולתמוך בהם באמצעות ״מיזם עוטף לעסק למילואים״, אשר מעניק למילואימניקים בעלי עסקים קטנים גם סיוע כספי ראשוני וגם ליווי עסקי מקצועי בהתנדבות. הסוכנות היהודית תמשיך לפעול לחיזוק חוסנה של מדינת ישראל, יחד עם השותפים שלה בקהילות היהודיות ועם השותפים שלה בחברה הישראלית״.

אילן לבנון, מנהל הקרן מטעם החמ"ל האזרחי "אחים.יות לישראל", מסר: "בעקבות הפניות זיהינו מצוקה משמעותית גם בקרב בני.ות הזוג של המילואימניקים.יות וכן בעסקים הקטנים מאוד ופעלנו כדי לתת מענה גם לה.ן. צריך לזכור כי עשרה אחוז מהמילואימניקים בעלי עסקים עצמאיים, חתך האוכלוסייה של המילואים הוא גיל צעיר (עד 35), לא מדובר בעסקים וותיקים, שנים ראשונות של פעילות, המילואמניק השקיע הרבה מההון שלו לפתח אותם והמכה קשה. חלקם כבר יודעים על שירות מילואים נוסף, מה שלא מוסיף לתחושת הביטחון בתקומת העסק שלהם, ואנחנו מתחייבים לעמוד מאחורי מי שעוזבים הכל שוב ושוב ומתייצבים לשמור עלינו".