ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה ומנהל מרכז טל לתמיכה רגשית ונפשית, לא רואה בחגי הקניות אסון גדול. להפך, הוא סבור שמהפן הפסיכולוגי הקניות דווקא גורמות לנו להרגיש טוב: "למוכר יש תפקיד ליצור אצלנו פנטזיה מושלמת. הוא ואנחנו יודעים שהיא רק פנטזיה ונהנים ממנה".
 
אז אנחנו מנצלים את המוכרים?
"זו הסכמה של שני הצדדים. הסכמה של המוכר שימכור לנו דברים שאנחנו לא צריכים וירוויח מזה כסף, ושאנחנו נקנה דברים שאנחנו לא צריכים ונרוויח את הפנטזיה".


אז אין פה שום בעיה, נכון?
"לא. הבעיה המרכזית היא שגם המוכר וגם אנחנו יודעים ברמה מסוימת, פחות מודעת, שמה שאנחנו קונים הוא לא מה שאנחנו מקבלים. אנחנו קונים אושר ומקבלים במבה. במבה אינה תחליף לאושר". 
 
האם החגים האלה גורמים לאנשים רבים יותר להתמכר לקניות?
"רוב האנשים משתמשים בקניות, אבל לא מכורים להן. רוב האנשים שיקנו יותר - לא יתמכרו. עבור האחוז הקטן שכן עלול להתמכר לקניות, ימים כבלאק פריידיי הם מסוכנים. אנשים שנמצאים על התפר בין שימוש לרעה לבין התמכרות, יכולים להיכנס לסחרור". 

תגדיר התמכרות לקניות.
"אני אמחיש זאת בהבדל בין משתמש לרעה למכור. משתמש לרעה הוא מישהו שקונה משהו כדי לווסת את הרגשות שלו. כולנו עושים את זה, כולנו משתמשים לרעה. התמכרות זה כשהמנהג משתלט, 'לא התכוונתי לקנות אבל קניתי', 'רבתי עם בעלי על זה שאני קונה יותר מדי אבל למרות זאת המשכתי לקנות', 'אין לי מספיק כסף אבל למרות זאת אני לא מצליחה לעצור את המנהג".

האם נשים מכורות יותר?
"אין עדיין מספיק מחקרים בתחום, אבל ממה שאנחנו רואים, מדובר ביותר נשים מאשר גברים".

מהו פרופיל המכור לקניות?
"אני יכול לשרטט לך פרופיל נפוץ של מי שמגיע אלינו. הרבה פעמים אלה נשים בנות 30־40, שנתונות בלחץ גדול בחיים - גם עבודה, גם משפחה; יש להן יכולת כלכלית - אין חרב על הצוואר מבחינה כספית; ההשכלה הממוצעת היא תיכון ומעלה; והמנהג מתפתח עם הזמן וצובר נפח רב יותר עם הזמן".