"אסם היא חברה עם אחריות ציבורית וקהילתית, חיכינו עם ההתייקרויות ממש עד לרגע האחרון והעלינו מחירים רק ממש כשכבר לא הייתה ברירה - ורק במוצרים ספציפיים". כך אמר ל"מעריב" דן פרופר, יו"ר דירקטוריון החברה. פרופר חזר על דברים שאמר לאחרונה במספר הזדמנויות וכן בדירקטוריון. אסם, בניהולו של אבי בן אסייג, מגלגלת מחזור מכירות של כ־4 מיליארד שקל לשנה, מתוכם כ־500 מיליון שקל ליצוא. הייקור הממוצע של 1.2% במחירי המוצרים יגדיל את הכנסותיה של החברה ב־40 מיליון שקל לשנה. נציגי אסם יעבירו היום או ביום ראשון את המחירים העדכניים של המוצרים. 

גל ההתייקרויות האחרון הוציא משלוותם את שרי האוצר והכלכלה. שר הכלכלה אלי כהן הקים צוות פנימי שיפעל לפרסום תקופתי של מחירי המוצרים השונים ברשתות. להערכתו, פרסום פערי המחירים יעודד את התחרות ויביא בסופו של דבר להוזלת מחירים. כהן ושר האוצר כחלון אף הודיעו אתמול על מינויו של ירון זליכה לראש ועדה שתבחן את ההתייקרויות במשק והסיבות להן ותמליץ על צעדים מעשיים. 

זליכה נחשב למקורבו של כחלון ודלתו פתוחה בפניו. הוא הומלץ לתפקיד למרות שפע ניגודי האינטרסים שבהם הוא נמצא, כמו מעורבותו בתביעה נגד תנובה, ייעוץ שהוא מעניק להסתדרות וייצוג ועדי עובדים של בנקים. זליכה כבר עמד בראש הוועדה שבחנה את הצורך בעדכון קצבאות הנכות, אולם המלצותיה של הוועדה לא התקבלו במלואן. על פי ההערכות, זליכה ימליץ בסופו של דבר לפתוח את המשק לתחרות באמצעות החלשת כוחם של מונופולים, טיפול מחודש בסוגיית מחירי הגז ושינויים במנגנון עדכון המחירים שבאחריות הממשלה. 


ועדת הכלכלה של הכנסת תתכנס בשבוע הבא לדיון בגל ההתייקרויות. יו"ר הוועדה איתן כבל (המחנה הציוני) אומר שעליית המחירים הנוכחית היא רק קצה הקרחון ובדרך צפוי גל נוסף של התייקרויות. גם נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין הזהיר מפני הבאות. לדבריו, ייקור תעריפי המים ב־4.5% יביא לגידול של 81 מיליון שקל בהוצאות הסקטור העסקי. לין קרא לממשלה לפעול מיידית למיתון ההתייקרויות.