סליחה על השאלה האינטימית, אבל איפה מושקע הכסף שלכם? נדל"ן? מניות? אתם כמובן לא חייבים לענות לי, אבל מה אם אומר לכם שבעת האחרונה נפתחה לישראלים הזדמנות להשקעה באחד השווקים המבטיחים ביותר בכלכלה העולמית, שוק שגדל בקצב מסחרר בשנים האחרונות, ושעל פי כל התחזיות – השיא עודנו הרבה לפניו? תכף נגיע לפרטים, אבל קודם כל, קצת על קנאביס.



על קנאביס רפואי שמעו כבר כולם. מדובר בשוק גדל ומתפתח שישראל נחשבת בו לאחת מחלוצות המחקר והפיתוח. תרופות מבוססות קנאביס כבר קיימות בשוק, הן חוקיות ברוב ארצות המערב והפוטנציאל גדול. גדול אך מוגבל – כי בסופו של דבר הקנאביס אינו תרופת פלא ומספר המחלות והתופעות הפיזיולוגיות שלהן ניתן למצוא מזור באמצעות תרופות מבוססות קנאביס, הוא מוגבל.


לעומת השוק הזה שמתפתח בתוך גבולות גזרה ברורים, יש שוק אחר, מסעיר בהרבה, שהצמיחה בו נראית מבטיחה גם כשמביטים עשרות שנים קדימה. אני מתכוון לקנאביס מסחרי.



מהו קנאביס מסחרי?

ובכן, קנאביס מסחרי הוא גידול, הפצה וסחר חוקיים של מריחואנה. תנו למשפט הזה לחלחל קצת לפני שנידרש לפרטים, כי מה שמדהים בתחום הכמעט-בתולי הזה הוא שככל שמעמיקים ויורדים לפרטיו ונדרשים לנתונים, מספרים ותחזיות, מתברר שההשקעה בו – שנשמעת מעניינת כבר מהכותרת, הופכת ליותר ויותר אטרקטיבית.


גידולי קנאביס
גידולי קנאביס


קליפורניקיישן



בעשר מדינות בארצות הברית קיימת כבר לגליזציה מלאה של קנאביס, וההערכה היא שמספרן רק יעלה, עקב תמיכה ציבורית ברעיון הלגליזציה וצעדי חקיקה מתקדמים. את שוק הקנאביס המסחרי מובילה, איך לא, קליפורניה – המדינה שהיא אולי הסמן המתקדם ביותר של הכלכלה האמריקאית והעולמית. 


עם כל הכבוד למרכז הפיננסי בניו יורק, הרי שהרעיונות שמעצבים את הדור הבא, כבר מאה שנים בקירוב, מגיעים מקליפורניה: הוליווד, המהפכה הצעירה של שנות השישים שעיצבה את התרבות האמריקנית העכשווית, וכמובן – תעשיית ההייטק שמשנה בכל יום נתון את חיי כולנו. 



קליפורניה היא לא רק מדינה שעברה לגליזציה מלאה בתחום הקנאביס ומוצריו, אלא הפכה גם לחלוצה בתחום הגידול והפיתוח של הזנים הנחשבים ביותר בשוק. אם בסיליקון-ואלי מפתחים את החידושים הטכנולוגיים ובנאפה-ואלי מייצרים יין מעולה, הרי שבסמוך לכרמי היין גדלה המריחואנה החוקית המשובחת בעולם.



זה המקום להבהיר: מדובר בעסקים חוקיים לחלוטין. אמנם החוק הפדרלי בארה"ב עדיין לא מכיר בלגליזציה של המריחואנה (לכן אסור למשל לשנע מטען של קנאביס ממדינה למדינה, גם כאשר הוא חוקי לגמרי בשתיהן), אבל בעשר מדינות בארה"ב, צריכה וסחר הם חוקיים לגמרי, ובתחום החוקי הזה ניתן להשקיע. ניתן וככל הנראה גם מאוד משתלם: הנתונים והתחזיות מצביעים על צמיחה מסחררת.




סגנון חיים ירוק



שוק הקנאביס המסחרי אינו גדל רק לרוחב – כלומר, בעלייה ההדרגתית של מספר המדינות בארה"ב ובעולם כולו שבהן הוא חוקי. הוא גדל גם לעומק, כלומר – במקומות שבהם הוא חוקי כבר עתה: תיירות הקנאביס מתפתחת במהירות ומוצרים נלווים הופכים לנפוצים יותר ויותר.


כך למשל מוצרי מזון שמכילים קנאביס - לטובת מי שמעדיף לצרוך אותו שלא דרך עישון, או מזון לבעלי חיים, עבור מי שמעוניין להעביר גם את חיית המחמד שלו לאורח חיים ירוק, ועוד. אפרופו צירוף המילים הזה "אורח חיים", הרי שאורח חיים ירוק שבמסגרתו החיבור לטבע, הופך לטבע האדם והקהילה שסביבו, הוא סממן שמאפיין את הדור הזה, שרואה בקנאביס חלק בלתי נפרד מהווייתו.




איך משקיעים בקנאביס מסחרי?



אז השוק גדל ומתפתח, אבל האם אני כישראלי יכול להיות מעורב בו באופן חוקי? התשובה היא כן: חברת אקולנד פתחה מספר אפיקי-השקעה עבור קהל ישראלי שמעוניין להשתלב בתחום הקנאביס המסחרי והחוקי – מחוות גידול ועד לנקודות הקצה בהם נמכר המוצר הסופי. מדובר בעסקים שגדלים באופן עקבי בשנים האחרונות, נמצאים בתהליך של צמיחה מואצת - ועל פי כל המדדים והתחזיות, העתיד הוורוד, סליחה – הירוק, עוד לפניהם.



בפרקים הבאים של מסענו בין התחנות השונות של הקנאביס החוקי והמסחרי, נציג זוויות שונות של השוק המרתק הזה – נעקוב אחר השינוי בשיח סביבו, שעובר הליך מואץ של שינוי מבעל מאפיינים מחתרתיים, לשיח שמזכיר את זה של עולם היין. נפגוש אנשים שאמצו את אורח החיים הירוק כחלק מהווייתם ואת המגדלים שנחשבים חלוציים בתחום. נסייר בחנויות הקצה ונכיר את מגוון המוצרים הגדול שהן מורשות למכור ועוד.



עד לפרק הבא, ניתן למספרים לדבר: